ELE 3708 Kjøpesenterledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
ELE 3708 Kjøpesenterledelse Kursansvarlig Arne Osvik Institutt Institutt for markedsføring Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Senterledelse er et praktisk rettet valgkurs, som retter seg inn mot studenter på bachelornivå innenfor varehandelsledelse, markedsføring, reiseliv og eiendomsmegling. Det moderne kjøpesenter er i dag ikke bare et handlested for varer og tjenester, men i økende grad en sosial møteplass og arena for opplevelser. Som senterleder må du ikke bare kunne lage strategiplaner, men også fylle rollen som teatersjef og rådgiver for bydelsledere og kommuneplanleggere. Senterledelse dreier seg om økonomisk og kulturell verdiskaping i stedsbaserte servicesystemer: Kjøpesentre, varemagasiner, handelsparker, stormarkeder og andre typer handelsbaserte destinasjoner. Kjøpesentre spiller en stor og viktig rolle innenfor handelsnæringen. I 2008 var det 397 kjøpesentre i Norge med et salgsareal over 2500 kvm., og en samlet omsetning (ekskl. MVA) på 118,1 milliarder kroner fra i alt 11 439 leietakere (hovedsakelig butikker). Senterledelse som fagområde er viktig fordi verdiskapingen i slike formater er og bør være noe mer enn summen av verdiskapingen hos de enkelte leietakerne hvis disse hadde operert hver for seg. Senterledelse er et unikt fagområde som skiller seg sterkt ut fra ledelse av et tradisjonelt butikkutsalg, hvor markedsstrategien stort sett gjelder valg av lokalisering, sortiment og profil for å tilfredsstille et gitt markedssegment. For et senter er lokaliseringen gitt, og senteret må på grunn av sin størrelse tilpasse seg flere segmenter i senterets omland, samtidig som det ofte har liten kontroll over de enkelte leietakere, som må motiveres for å sikre økt verdiskaping. I tillegg står senterledelsen overfor betydelige og unike utfordringer når det gjelder informasjonssystemer og beslutningsstøtte. Kurset er i stor grad basert på resultater fra nyere forskning innenfor en rekke fagfelt og bidrag fra gjesteforelesere fra ledende senterforetak. Kursopplegget har følgende hovedelementer:
Disse fire elementene danner grunnlag for de tre hovedgruppene av læringsmål – på kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Læringsmål Kunnskapsmål
Ferdighetsmål
Holdningsmål
Forkunnskaper Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper. Obligatorisk litteratur Bøker: Omholt, Tore. 2005. Handel og senterutvikling : fra krambu til identitetsindustri. Fagbokforlaget. Introduksjon, kap. 1-5, 9-15 (235 s.) Artikkelsamling: Omholt, Tore og Arne Osvik (red.). 2010. Artikkelsamling Senterledelse. Handelshøyskolen BI. 346 s. Anbefalt litteratur Bøker: International Council of Shopping Centers. 1999. Shopping Center Management. International Council of Shopping Centers. Kap. 4, 5, 10 Tilsammen 64 s.. Er anbefalt litteratur i artikkelsamlingen. Jensen, Jesper Bo. 2007. Future consumer tendencies and shopping behaviour : hur ser framtidens konsument ut och hur påverkar den oss. Steen & Strøm Trend lab. Utsolgt fra forlaget Miller, Daniel ... [et al.]. 1998. Shopping, place and identity. Routledge Omholt, Tore. 2012. Senterledelse : strategier for utvikling og ledelse av handels- og kjøpesent Pine, B. Joseph and James H. Gilmore. 2011. The experience economy. Rev. and updated ed. Harvard Business School Press Zola, Émile. 2008. The ladies' paradise. Oxford University Press. (finnes i flere utgivelser) Emneoversikt Omgivelser i endring Dagens kjøpe- og andre sentre må tilpasse seg de grunnleggende endringer handelslandskapet, demografi og handlevaner. Dette dreier seg bl.a. om
Det strategiske grunnlag for verdiskaping Temaer vi tar opp her gjelder:
Senterledelse i praksis Denne delen utgjør hoveddelen av Senterledelse. Her går vi igjennom de viktigste funksjonene som må ivaretas av en senterledelse, i første rekke markedsføring, leietakerforvaltning og internt samarbeid mellom leietakerne. Hovedtemaer i denne delen er:
Revitalisering av eksisterende sentre
Dataverktøy Ingen spesielle dataverktøy Læreprosess og tidsbruk Kurset foreleses over ett semester med 36 timer forelesning, inkludert gjesteforelesninger og besøk på lokale kjøpesentere. Kurset er praktisk orientert, og i løpet av kurset gås det igjennom et variert sett med cases fra norsk senterpraksis med aktiv deltakelse fra studentene - individuelt eller i grupper. Anbefalt tidsbruk:
Eksamen Kurset avsluttes med en fire timers individuell skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) ELE 37081 Skriftlig eksamen som teller 100 % for å oppnå godkjent karakter i kurset ELE 3708 Kjøpesenterledelse - 7,5 studiepoeng Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler. Kontinuasjon Ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI