BTH 9743 Bacheloroppgave - Bedriftsutvikling for SMB
BTH 9743 Bacheloroppgave - Bedriftsutvikling for SMB
Denne bacheloroppgaven vil i kombinasjon med kurset BST 9742 Bedriftsutvikling for SMB, 15 studiepoeng utgjøre en fordypning i fagområdet på 30 studiepoeng. Studenter ved Bachelorstudiet i markedsføring og Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon som har denne kombinasjonen, vil få påskrift om fordypning på sitt endelige vitnemål.
Bacheloroppgaven er et større selvstendig arbeid der studentene skal vise at de kan gå inn i en problemstilling og ta helhetlig ansvar for å løse denne på en god måte.
Bacheloropgaven inngår som en obligatorisk del av studiet. Oppgaven skrives i gruppe på to til tre studenter, som samarbeider om oppgaven. I spesielle tilfeller kan en student få innvilget å gjøre et individuelt arbeid.
Kunnskapsmål:
- Studentene skal gjennom arbeidet med oppgaven tilegne seg forståelse for SMBs funksjoner
- Studentene skal gjennom arbeidet med oppgaven tilegne seg forståelse for betydningen av ledelse
- Studentene skal gjennom arbeidet med oppgaven tilegne seg forståelse for SMBs helhetlige perspektiv
- Studentene skal kunne utarbeide planer for vekst i SMB
- Studentene skal kunne utarbeide budsjett
- Studentene skal kunne beskrive samarbeidet i gruppen
- Studentene skal trenes i kritisk refleksjon
- Studentene skal trenes i etisk bevissthet knyttet til forretningsdrift
Studentene er selv ansvarlig for å finne emne eller problemområde som er egnet for fordypningen Bedriftsutvikling for SMB.
Studentene forventes å ta et selvstendig ansvar for arbeidet med bacheloroppgaven. Derfor forutsetter veiledning og seminarer at studentene gjør et arbeid i forkant som danner grunnlag for diskusjoner og veiledning.
Studentene skal fylle ut et registreringsskjema hvor det valgte tema oppgis. Deretter blir studentene tildelt veileder. Kurset gjennomføres over ett semester og omfatter både seminarer og veiledning. Se også retningslinjer for skriving av bacheloroppgaver.
Undervisningen omfatter 4 seminarer. Til hvert seminar skal studentene normalt forberede og presentere, og/eller levere inn materiale på forhånd.
Det tilbys inntil 3 timer individuell veiledning for hver studentgruppe. Seminarundervisningen er obligatorisk. Studenter som ikke har deltatt på seminarene og/eller ikke har levert dokumentasjon må forvente å bli innkalt til muntlig høring.
Kurset støttes av BIs læringsplattform, og studentene må ha tilgang til PC med aktuell programvare. Det tilbys opplæring/veiledning i anvendelse av statistikkprogram (SAS JMP) og litteratursøk på biblioteket.
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
Studentene må ha BST 9742 Bedriftsutvikling for SMB eller tilsvarende kunnskaper. Dessuten må studentene ha grunnleggende kunnskaper i samfunnsvitenskapelig metoe.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: BTH97431 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Annet i klasserom | 2 Time(r) | Deltakelse i introduksjonsforelesning |
Annet i klasserom | 2 Time(r) | Deltakelse i bibliotekets informasjon |
Undervisning | 8 Time(r) | Deltakelse i seminarer, 4 x 2 timer |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | Forberedelse til seminarer |
Innlevering(er) | 80 Time(r) | Uarbeide delinnleveringer underveis |
Gruppearbeid / oppgaver | 265 Time(r) | Arbeid med Bacheloroppgaven |
Veiledning | 3 Time(r) | Individuell veiledning |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.