BTH 1141 Bacheloroppgave - Forretningsutvikling og teknologi

BTH 1141 Bacheloroppgave - Forretningsutvikling og teknologi

Kurskode: 
BTH 1141
Institutt: 
Strategi og entreprenørskap
Studiepoeng: 
15
Kursansvarlig: 
Ragnvald Sannes
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor Fordypninger (HSØA)
Semester: 
2018 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Denne bacheloroppgaven vil i kombinasjon med kurset BST 1140 Forretningsutvikling og teknologi, 15 studiepoeng, utgjøre en fordypning i fagområdet på 30 studiepoeng. Studenter ved Bachelorstudiet i markedsføring og Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon som har denne kombinasjonen, vil få påskrift om fordypning på sitt endelige vitnemål.

Bacheloroppgaven er et større selvstendig arbeid der studentene skal vise at de kan gå inn i en problemstilling og ta helhetlig ansvar for å løse denne på en god måte.

Bacheloropgaven inngår som en obligatorisk del av studiet. Oppgaven skrives i gruppe på to til tre studenter, som samarbeider om oppgaven. I spesielle tilfeller kan en student få innvilget å gjøre et individuelt arbeid.

Fordypningen i forretningsutvikling og teknologi legger stor vekt på å kombinere teoretisk kunnskap med praktiske ferdigheter i bruk av verktøy for forretningsutvikling. For å støtte denne målsettingen gjennomføres bacheloroppgaven i form av et prosjekt der studentene må kombinere sin fagkunnskap med en konkret situasjon for å finne gode løsninger for en virksomhet.

Det praktiske prosjektet skal gjennomføres med bakgrunn i forskningsbasert teori og metodikk. Det blir dermed en øvelse i å kunne omsette teoretisk kunnskap til konkrete valg i en praktisk situasjon.

Det legges opp til at bacheloroppgaven skal reflektere det faglige perspektivet i fordypningen. Et naturlig utgangspunkt er å analyse hvordan en virksomhet anvender teknologi samt komme med forslag til forbedring. Forbedringen kan ha fokus på:

  • forretningsmodell og strategi
  • organisering og kompetanse
  • arbeidsflyt og prosessforbedring
  • design av løsninger og brukeropplevelse.
Kunnskapsmål

Kunnskapsmål:

Studentene skal gjennom det tilhørende kurset og bacheloroppgaven opparbeide og utvikle:

  • Dybdekunnskap om sentrale teorier og modeller innen tema for egen oppgave
  • Kunnskap om metode og prosess for gjennomføring av et prosjektarbeid
  • Kunnskap om tilpasning av teorier, modeller og metoder til en konkret situasjon
  • Kunnskap om sammenhengen mellom forretningsmessige betraktninger, valg av løsninger og forventede konsekvenser av disse valgene.
Ferdighetsmål

Studentene skal etter gjennomført kurs og bacheloroppgave kunne:

  • Identifisere og velge teorier og modeller som er relevante for egen oppgave
  • Anvende sentrale teorier og modeller til å gjennomføre analyser i egen oppgave
  • Anvende sentrale teorier og modeller som basis for å finne gode løsninger
  • Anvende metode- og prosesskunnskap i gjennomføringen av eget prosjekt
  • Skrive en samlet rapport som dokumenterer faglig og metodemessige kvaliteter i eget prosjekt
Holdningsmål
  • Kunne vurdere ulike perspektiver og synsvinkler i et prosjekt
  • Ta ansvar for eget prosjekt, samarbeidet i gruppen og relasjonen til eksterne parter
  • Være en konstruktiv og hjelpsom kollega i dialog med andre grupper
Kursets innhold

Prosjektets tematikk skal være selvvalgt, og må ha en forankring i fordypningskurset. En nærmere beskrivelse av krav og rammer for prosjektet blir oppgitt ved oppstart av arbeidet.

Læreprosess og tidsbruk

Studentene forventes å ta et selvstendig ansvar for arbeidet med bacheloroppgaven. Derfor forutsetter veiledning og seminarer at studentene gjør et arbeid i forkant som danner grunnlag for diskusjoner og veiledning. Til hvert seminar skal studentene normalt forberede og presentere, og/eller levere inn materiale på forhånd. 

Seminarundervisningen er obligatorisk. Studenter som ikke har deltatt på seminarene og/eller ikke har levert dokumentasjon må forvente å bli innkalt til muntlig høring. Seminarene omfatter fellesundervisning i gjennomføring av et praktisk prosjekt samt undervisning i mindre seminargrupper.

Det tilbys inntil 3 timer individuell veiledning for hver studentgruppe. 

Studentene skal i høstsemesteret fylle ut og levere et registreringskjema hvor valgt gruppe og tema oppgis. Deretter blir studentene tildelt veileder. Kurset gjennomføres over ett semester og omfatter både seminarer og veiledning. Se også retningslinjer for skriving av bacheloroppgaver.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

For å skrive Bacheloroppgave i Forretningsutvikling og teknologi forutsettes det at man har gjennomført den tilhørende kursdelen eller tilsvarende.

TypeVektingTilsynVarighetGruppering (størrelse)Kommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
BTH11411
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen ved neste kursgjennomføring
100No invigilation1 SemesterGruppe/Individuell (1 - 3) Bacheloroppgave. Det anbefales at oppgaven løses i grupper.
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:No invigilation
Gruppering (størrelse):Gruppe/Individuell (1-3)
Varighet:1 Semester
Kommentar: Bacheloroppgave. Det anbefales at oppgaven løses i grupper.
Eksamenskode:BTH11411
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamensorganisering: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Arbeidsinnsats - aktivitetVarighetType varighetKommentar arbeidsinnsats
Undervisning22Time(r)Deltakelse i seminarer (felles)
Annet i klasserom2Time(r)Bibliotekets informasjon
Annet i klasserom8Time(r)Deltakelse i seminargrupper
Gruppearbeid / oppgaver285Time(r)Arbeid med oppgaven
Veiledning3Time(r)
Forberedelse til undervisning80Time(r)Forberedelse til seminarer.
Forventet arbeidsinnsats:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Undervisning
Varighet:22 Time(r)
Kommentar:Deltakelse i seminarer (felles)
Arbeidsinnsats - aktivitet:Annet i klasserom
Varighet:2 Time(r)
Kommentar:Bibliotekets informasjon
Arbeidsinnsats - aktivitet:Annet i klasserom
Varighet:8 Time(r)
Kommentar:Deltakelse i seminargrupper
Arbeidsinnsats - aktivitet:Gruppearbeid / oppgaver
Varighet:285 Time(r)
Kommentar:Arbeid med oppgaven
Arbeidsinnsats - aktivitet:Veiledning
Varighet:3 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Forberedelse til undervisning
Varighet:80 Time(r)
Kommentar:Forberedelse til seminarer.
Sum arbeidsinnsats: 
400

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.