BST 3105 Strategisk Merkevarebygging
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BST 3105 Strategisk Merkevarebygging Kursansvarlig Elisabeth Falck Institutt Institutt for markedsføring Semester Høst Studiepoeng 15 Undervisningsspråk Norsk Innledning Dette kurset vil i kombinasjon med BTH 3106 Bacheloroppgave – Strategisk merkevarebygging, 15 studiepoeng utgjøre en fordypning på 30 studiepoeng, og gi påskrift om fordypning på vitnemålet. Gjelder for studenter på Bachelorstudiet i markedsføring. Andre studenter kan velge å ta kurset som et valgkurs i sitt 3. studieår. Merkevarebygging, merkevareledelse, branding, kjært barn har mange navn. Fenomenet merkervarer spiller en sentral rolle i moderne markedsføring, og det er dermed også preget av et mangfold av innfallsvinkler og perspektiver. I dette kurset skal studentene utvikle en bred kunnskapsplattform og handlingskompetanse rettet mot det å lede bedrifters merkevareprosesser. Læringsmål Kunnskapsmål
Ferdighetsmål
Holdningsmål
Forkunnskaper Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende, herunder minimum grunnkurs i statistikk fra 1. år på bachelorstudiet (MET 3431 Statistikk eller MET 2920 Statistikk for økonomer). Studentene må i tillegg ha grunnleggende kjennskap til MRK 3414 Markedsføringsledelse (evt. MRK 2914), MRK 3480 Forbrukeratferd (evt. MRK 2980 Forbrukeratferd), MRK 3510 Markedskommunikasjon og MET 2123 Metode og dataanalyse eller MET 3592 Økonometri. Studentene må være i stand til å bruke dataverktøyet JMP. Obligatorisk litteratur Bøker: Askheim, Ola Gaute Aas og Tor Grenness. 2008. Kvalitative metoder for markedsføring og organisasjonsfag. Universitetsforlaget Keller, Kevin Lane. 2008. Strategic brand management : building, measuring, and managing brand equity. 3rd ed. Pearson/Prentice Hall Samuelsen, Bendik Meling, Adrian Peretz og Lars Erling Olsen. 2010. Merkevareledelse på norsk 2.0. 2. utg. Cappelen akademisk Artikkelsamling: Følgende artikler vil bli publisert som linker i It's Learning. Edell,Julie A. og Marian Chapmann Burke. 1987. The power of feeling in understanding Advertising Effects. Journal of Consumer Research. Vol 14. 421-433 Keller, K.L.. 1993. Conceptualizing, Measuring and Managing Customer-based Brand Equty. Vol 57 Januuary. 1-22 Kelle, K.L:. 2001. Building Costumer-Based Brand Equty. Marketing Management. July/August Olsen, L.E. & Hem. 20004. Merkeutvidelser: tre spørsmål som bør stilles.. Magma. Nr 5/6. Fagbokforlaget Supphellen, M. 2000. Understansing core brand equit: guidelines for indepth ecliciation of brand associations. Internattional Journal of Market Research. Vol 42 Issue 3 Aaker, D.A & Keller, K.L. 1990. Consumer Evauation of Brand Extensions. Joural of Marketing. Vol 54. 27-41 Aaker, Jenifer L. 1997. Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Resaerch. Vol 34 (3). 347 - 357 Anbefalt litteratur Bøker: Gripsrud, Geir, Ulf Henning Olsson og Ragnhild Silkoset. 2010. Metode og dataanalyse : beslutningsstøtte for bedrifter ved bruk av JMP. 2. utg. Høyskoleforlaget Kapferer, Jean-Noël. 2012. The new strategic brand management : advanced insights and strategic thinking. 5th ed. Kogan Page Kardes, Frank R. 2002. Consumer behavior and managerial decision making. 2nd ed. Prentice Hall Leedy, Paul D. and Jeanne Ellis Ormrod. 2012. Practical research : planning and design. 10th ed. Pearson Educational Mitchell, Mark L. and Janina M. Jolley. 2012. Research design explained. 8th ed. Cengage Learning Aaker, David A. and Erich Joachimsthaler. 2000. Brand leadership. Free Press Emneoversikt Kurset legger et ledelsesperspektiv til grunn for sin tilnærming til strategisk merkevarebygging. Det innebærer i praksis at kurset er bygget opp rundt tre elementer i en ledelsesprosess: merkevareanalyse, merkevareutvikling og posisjonering. Merkevareanalyse Uansett om man skal utvikle en ny merkevare, eller videreutvikle en eksisterende, er merkevareanalyse og målgruppe-forståelse utgangspunktet for handling. Det finnes ikke en enkelt korrekt tilnærmingsmåte, og studentene må følgelig etablere kunnskap og erfaring med et sett av analytiske tilnærminger til forståelse av merkevarens representasjon i markedet. Analysen skal lede fram til en forståelse av et merkes strategiske mulighetsområde. Modulen impliserer både dybde og bredde i kjøpsatferd og markedsanalyse. Merkevareanalyse består av:
Strategisk merkevarebygging Som en konsekvens av analysefasen, skal merkevaren utvikles og posisjoneres. Det skal utvikles et merkekonsept som skal kunne befeste en posisjon i markedet representert ved sterke, fordelaktige og unike merkeassosiasjoner. Det innebærer arbeid med oppgaver knyttet til merkeposisjonering, herunder blant annet merkekonseptstrategi, og merkeidentitetsutvikling. Her legges det vekt på å utvikle en bred forståelse for hvordan merkets strategiske mulighetsområde som er identifisert i analysefasen kan utnyttes. Alternative merkeløfter (brand promises) skal kunne utvikles, støttet av identitets- og merkeelementprogram. I dag kan man mye om hvordan man utvikler merker frittstående. En sentral utfordring i næringslivet er imidlertid at merker (og deres eiere) ofte har porteføljer av merker. Dette kompliseres ytterligere av hyppige samarbeid mellom eiere av merker gjerne i form av merkeallianser, co-branding og/eller ingredentbranding. Videre er private merker, eller handelens egne merker på fremmarsj i de mange markeder, og dermed et tema vi dekker som et eget beslutningspunkt. Det er viktig for en bedrift som ønsker å bygge merkevarer at de kjenner til prinsipper for påvirkning og overtalelse gjennom kommunikasjon. Kommunikasjon spiller også en sentral rolle når uforutsette hendelser rammer merkevaren, og kriser potensielt kan oppstå, derfor avsluttes kurset med dette temaet. Strategisk merkevarebygging består av:
Dataverktøy SAS JMP Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med 70 timer over ett semester, fordelt på moduler. Gjennomføringen skjer ved en blanding av forelesninger, gruppearbeid og gruppepresentasjoner. Studentene må påregne å måtte utvikle løsningsforslag til oppgaver gitt underveis i kurset. I tillegg skal det leveres en prosjektoppgave i Merkevareanalyse. Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i grupper på maks tre studenter. Veiledning for prosjektoppgaven gis gruppevis/individuelt eller i seminarform.
Eksamen En prosjektoppgave i Merkevareanalyse som utleveres ved kursstart. Oppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Prosjektoppgaven teller 100 % av karakteren i kurset. Individuell kontrolleksamen på to (2) timer. Eksamen vurderes bestått/ikke bestått. Eksamenskode(r) BST 31051 Prosjektoppgave i merkevareanalyse teller 100 % for å oppnå godkjent karakter i BST 3105, 15 studiepoeng BST 31052 Kontrolleksamen. Må bestås for å oppnå godkjent karakter i BST 3105, 15 studiepoeng Hjelpemidler til eksamen BST 31051 Prosjektoppgave - alle hjelpemidler tillatt. BST 31052 Kontrolleksamen - ingen hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI