BLU 3180 Ledelse i kommunal sektor
BLU 3180 Ledelse i kommunal sektor
BLU 3181 - første til tredje semester | |
BLU 3182 - fjerde semester (eksamenssemesteret) |
Programmet skal bidra til å utdanne handlekraftige og kompetente ledere i kommunesektoren, som kan håndtere sektorens omfattende behov for endring, utvikling og innovasjon. Gitt kommuners utfordringer er det behov for lederutdanning med fokus på utvikling av handlingskompetanse. I dette studiet skal studentene utvikle kompetanse til å gjennomføre vanskelige prioriteringer i spenningsfeltene mellom fag, ressurser og politikk, og til å praktisere ledelse og styring slik at man når sine mål om relevante tjenester og kvalitet for innbyggerne i balanse med effektiv ressursutnyttelse
Deltakerne skal tilegne seg forskningsbasert kunnskap om sentrale teorier og modeller for ledelse, organisering, endring og innovasjon, med særlig fokus på ledelse i kommunal sektor.
I tillegg skal deltakerne tilegne seg:
- kunnskap om sammenhengen mellom organisering og bruker-, relasjons- og resultat-orientert ledelse.
- kunnskap om analyseverktøy og metodikk for kompetansestyring.
- kunnskap om kommunens samfunnsoppdrag og rammebetingelser, og hvordan disse påvirker utøvelse av ledelse.
- økt forståelse for samspillet mellom økonomistyring og arbeid med henholdsvis kvalitet, effektivitet, endring og innovasjon i kommunal sektor.
Deltakerne skal:
- lære seg å gjenkjenne ledelsesfaglige utfordringer og anvende relevante faglige perspektiver, modeller og verktøy til å identifisere, utvikle og utnytte sitt handlingsrom.
- utvikle evne til å drive fram utviklingsarbeid i egen virksomhet, herunder strategisk analyse, problemanalyse, målsetting og oppfølging, forankringsarbeid, prosjektledelse, ressursmobilisering og implementering.
- lære å tilrettelegge for læring og kompetanseutvikling i daglig praksis, herunder tilrettelegge prosesser for den enkelte medarbeider og for teamet som helhet.
- oppnå styrkede ferdigheter til motiverende og medskapende ledelse av kunnskapsarbeidere, herunder brukerorientering og tverrfaglig samarbeid.
- lære seg å motivere til samhandlingsorientert ledelse: evne til å kommunisere og mobilisere krefter på tvers av interne seksjoner, private virksomheter, frivillige organisasjoner, fylkeskommuner, statlige aktører og innbyggere.
Deltakerne skal være i stand til å
- reflektere kritisk omkring egne ledelsesferdigheter; både styrker og utviklingspotensial.
- reflektere over hvordan verdibasert og relasjonsorientert ledelse kan bidra til motivasjon, trivsel og effektivitet
- utfordre og stimulere et parlamentarisk system med utgangspunkt i brukerorientering.
- drøfte og balansere forholdet mellom lojalitet og mandat på den ene siden, og handlingsrom og lokale utfordringer på den andre.
- reflektere over egen og medarbeideres ledelse i lys av forholdet mellom organisasjon, faglighet, etiske og juridiske hensyn og brukernes behov og ønsker.
Programmet består av åtte tematisk organiserte moduler. Temaet kommunens samfunnsoppdrag binder temaene sammen på tvers av modulene.
Modul 1 - Strategi og ledelse i kommunal sektor
Modul 2 - Innovasjonsledelse og digitalisering
Modul 3 - Ledelse og samhandling i kunnskapsorganisasjoner
Modul 4 - Utvikling og forvaltning av kunnskap og kompetanse
Modul 5 - Ledelse av team og utvikling av organisasjonskultur
Modul 6 - Ledelse og beslutninger under usikkerhet
Modul 7 - Ledelse og økonomi - Styring i offentlig forvaltning
Modul 8 - Ledelse av mangfold, samarbeid og forhandling
Programmet gjennomføres over fem samlinger, totalt ca. 150 timer.
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 4 timer pr. oppgave.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Prosjektoppgaven inngår i gradens selvstendige arbeid, jf Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 18 studiepoeng pr. program. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra tre program.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 studiepoeng, og 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 4 Semester Kommentar: Prosjektoppgave; teller 60% for å oppnå karakter i kurset. Eksamenskode: BLU 31801 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Individuell hjemme-eksamen, 72 timer; teller 40% for å oppnå karakter i kurset. Eksamenskode: BLU 31802 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.