BLU 3180 Leadership in Municipalities
BLU 3180 Leadership in Municipalities
BLU 3181 - første til tredje semester | |
BLU 3182 - fjerde semester (eksamenssemesteret) |
Programmet skal bidra til å utdanne handlekraftige og kompetente ledere i kommunesektoren, som kan håndtere sektorens omfattende behov for endring, utvikling og innovasjon. Gitt kommuners utfordringer er det behov for lederutdanning med fokus på utvikling av handlingskompetanse. I dette studiet skal studentene utvikle kompetanse til å gjennomføre vanskelige prioriteringer i spenningsfeltene mellom fag, ressurser og politikk, og til å praktisere ledelse og styring slik at man når sine mål om relevante tjenester og kvalitet for innbyggerne i balanse med effektiv ressursutnyttelse
Deltakerne skal tilegne seg forskningsbasert kunnskap om sentrale teorier og modeller for ledelse, organisering, endring og innovasjon, med særlig fokus på ledelse i kommunal sektor.
I tillegg skal deltakerne tilegne seg:
- kunnskap om sammenhengen mellom organisering og bruker-, relasjons- og resultat-orientert ledelse.
- kunnskap om analyseverktøy og metodikk for kompetansestyring.
- kunnskap om kommunens samfunnsoppdrag og rammebetingelser, og hvordan disse påvirker utøvelse av ledelse.
- økt forståelse for samspillet mellom økonomistyring og arbeid med henholdsvis kvalitet, effektivitet, endring og innovasjon i kommunal sektor.
Deltakerne skal:
- lære seg å gjenkjenne ledelsesfaglige utfordringer og anvende relevante faglige perspektiver, modeller og verktøy til å identifisere, utvikle og utnytte sitt handlingsrom.
- utvikle evne til å drive fram utviklingsarbeid i egen virksomhet, herunder strategisk analyse, problemanalyse, målsetting og oppfølging, forankringsarbeid, prosjektledelse, ressursmobilisering og implementering.
- lære å tilrettelegge for læring og kompetanseutvikling i daglig praksis, herunder tilrettelegge prosesser for den enkelte medarbeider og for teamet som helhet.
- oppnå styrkede ferdigheter til motiverende og medskapende ledelse av kunnskapsarbeidere, herunder brukerorientering og tverrfaglig samarbeid.
- lære seg å motivere til samhandlingsorientert ledelse: evne til å kommunisere og mobilisere krefter på tvers av interne seksjoner, private virksomheter, frivillige organisasjoner, fylkeskommuner, statlige aktører og innbyggere.
Deltakerne skal være i stand til å
- reflektere kritisk omkring egne ledelsesferdigheter; både styrker og utviklingspotensial.
- reflektere over hvordan verdibasert og relasjonsorientert ledelse kan bidra til motivasjon, trivsel og effektivitet
- utfordre og stimulere et parlamentarisk system med utgangspunkt i brukerorientering.
- drøfte og balansere forholdet mellom lojalitet og mandat på den ene siden, og handlingsrom og lokale utfordringer på den andre.
- reflektere over egen og medarbeideres ledelse i lys av forholdet mellom organisasjon, faglighet, etiske og juridiske hensyn og brukernes behov og ønsker.
Programmet består av åtte tematisk organiserte moduler. Temaet kommunens samfunnsoppdrag binder temaene sammen på tvers av modulene.
Modul 1 - Strategi og ledelse i kommunal sektor
Modul 2 - Innovasjonsledelse og digitalisering
Modul 3 - Ledelse og samhandling i kunnskapsorganisasjoner
Modul 4 - Utvikling og forvaltning av kunnskap og kompetanse
Modul 5 - Ledelse av team og utvikling av organisasjonskultur
Modul 6 - Ledelse og beslutninger under usikkerhet
Modul 7 - Ledelse og økonomi - Styring i offentlig forvaltning
Modul 8 - Ledelse av mangfold, samarbeid og forhandling
The programme is conducted through five course modules, a total of approx. 150 lecturing hours.
Project tutorials differ in each Executive Master of Management programme. It will consist of personal tutorials and tutorials given in class. Generally the students may expect consulting tutorials, not evaluating tutorials. The total hours of tutorials offered is estimated to 4 hours per term paper.
Please note that while attendance is not compulsory in all programmes, it is the student's own responsibility to obtain any information provided in class that is not included on the course homepage/ itslearning or other course materials.
The students are evaluated through a term paper, counting 60% of the total grade and a 72 hours individual home exam counting 40%. The term paper may be written individually or in groups of maximum three persons. All evaluations must be passed to obtain a certificate for the programme.
The term paper is included in the degree’s independent work of degree, cf national regulation on requirements for master’s degree, equivalent to 18 ECTS credits per. programme. For the Executive Master of Management degree, the independent work of degree represents the sum of term papers from three programmes.
Bachelor degree, corresponding to 180 credits from an accredited university, university college or similar educational institution
The applicant must be at least 25 years of age
At least four years of work experience. For applicants who have already completed a master’s degree, three years of work experience are required.
Bachelor degree, corresponding to 180 credits, and 4 years of work experience. Please consult our student regulations.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 60 Grouping: Group/Individual (1 - 3) Duration: 4 Semester(s) Exam code: BLU 31801 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 40 Grouping: Individual Duration: 72 Hour(s) Exam code: BLU 31802 Grading scale: ECTS Resit: All components must, as a main rule, be retaken during next scheduled course |
All exams must be passed to get a grade in this course.
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 30 ECTS credit corresponds to a workload of at least 800 hours.