BIK 6510 Prosjektledelse 3
BIK 6510 Prosjektledelse 3
Bachelorprogram i prosjektledelse består av tre selvstendige spesialkurs, der hvert kurs bygger på hverandre. Det forutsettes at deltakerne følger kursprogresjonen i Bachelor Programmet. (PL 1 før PL 2, PL 1 og 2 før PL 3). Etter fullført og bestått eksamen i alle tre kurs godkjennes programmet som 30 studiepoeng Bachelor Program. Kurset har en moderne og ledelsesorientert tilnærming til prosjektarbeid, tar for seg både klassisk metodikk og smidig prosjektarbeid, samt digitaliseringens innvirkning på prosjektgjennomføring.
I tillegg til gjennomføring ved BI Høyskolene, tilbys også gjennomføring ved BI Nettstudier.
Følgende kurs inngår i programmet:
- BIK 6600 Prosjektledelse 1 ( PL 1): 7,5 studiepoeng
- BIK 6601 Prosjektledelse 2 ( PL 2): 7,5 studiepoeng
- BIK 6510 Prosjektledelse 3 ( PL 3): 15 studiepoeng
Kurset bygger på BIK 6600 Prosjektledelse 1og BIK 6601 Prosjektledelse 2. Den obligatoriske litteraturen fra disse kursene har fremdeles relevans.
I BIK 6510 Prosjektledelse 3 legges det vekt på å skape en forståelse for hvilken rolle prosjekter kan spille i utviklingen av en bedrift eller offentlig virksomhet. Man får innsikt i hvordan man leder en portefølje av prosjekter og et enkelt prosjekt. Stor vekt blir lagt på økonomisk analyse av prosjekter. Usikkerhet knyttet til det enkelte prosjekt og hele porteføljen blir drøftet.
Læringsmålene for BIK 6600 Prosjektledelse 1 og BIK 6601 Prosjektledelse 2 har gyldighet også for BIK 6510 Prosjektledelse 3. I tillegg kommer følgende læringsmål:
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
- ha grunnleggende kunnskaper om økonomisk analyse av et prosjekt
- ha grunnleggende kunnskaper om usikkerhet knyttet til et prosjekt og til en prosjektportefølje
- ha grunnleggende kunnskaper om ledelse av et prosjekt og en prosjektportefølje
- ha kjennskap til mye brukt prosjektmetodikk som Prince2
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for ferdigheter:
- kunne gjennomføre en økonomisk analyse for et prosjekt
- kunne gjennomføre en usikkerhetsanalyse for et prosjekt
- kunne analysere fagstoff og trekke egne slutninger
- kunne anvende de prosjektfaglige kunnskapene på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kunne søke, behandle og vurdere informasjon om prosjektledelse kritisk og etisk
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for holdninger:
- ha forståelse for hvilken rolle prosjekter kan spille i utviklingen av en bedrift eller offentlig virksomhet og i samfunnet.
I dette kurset fordyper vi oss i:
- Hva er de viktigste tingene du må vite og håndtere som prosjektleder
- Hvordan starte opp et prosjekt - hva er de viktigste beslutningene, premissene og avklaringene?
- Hvordan etablere gode, mål, målhierarkier, rammebetingelser og styringsparametere så du kan lykkes med prosjektet ditt?
- Gjennomføringsmodeller: hvordan bruke smidig metodikker og og klassike beslutningsportmodeller på en egnet og effektiv måte?
- Hvordan oganisere prosjektet på en effektiv og hensiktmssig måte? Hva er de sentrale ansvarsområdene og hvilke roller må vi ha på plass? Hvordan legge til rette for prestasjonssterke prosjektteam?
- Hvordan arbeide effektivt med interessenter?
- Hvordan håndtere ussikkerhet og kompleksitet på en god måte?
- Prosjektstyring (prosjektstyringsmetoder, prosjektstyring på ulike nivåer, prosjektoppfølging)
- Du som prosjektLEDER - hva er viktige prosesser å tenke på? Hvordan kan du lede teamet ditt, skale opplsutning om felles mål, tillit og psykologisk trygghet slik at prosjektet kan oppnå gode resultater
- Vi fordyper oss i usikkerhetsstyring, prosjektstyring, kontrakter i prosjektarbeidet, læringm prosjektanalyse (prosjektforslag, grovvurdering, kontantstrøm, lønnsomhet, kapitalkostnad, risikoanalyse, budsjettering), samt lederrollen
Gjennomføringen skjer ved en kombinasjon av forelesninger, itslearning og veiledning i prosjektoppgaven
I BIK 6510 er det aktuelt å demonstrere dataverktøy som blir brukt ved prosjektarbeid.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper for opptak, men kursene bør tas i angitt rekkefølge innen bachelorprogrammet (BIK 6600-6601-6510). Det forventes det at studentene har forkunnskaper som tilsvarer de tidligereliggende kurs.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Kurset avsluttes med innlevering av prosjektoppgave på 25 sider. Gjennom prosjektoppgaven skal studentene få en tilknytning til ett eller flere prosjekt med hovedvekt på et tema eller problemområde som skal analyseres. Det skal følge studentene igjennom hele kurset. Det vil bli gitt veiledning underveis. Eksamenskode: BIK 65102 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 90 Time(r) | Undervisning på campus, webinarer og annen aktivitet på læringsplattform tilsvarende 90 timer undervisning. Se program for hver enkelt gjennomføring. |
Eksamen | 100 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgave. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 210 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.