BIK 3739 Co-creation

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BIK 3739 Co-creation

Kursansvarlig
Tor Geir Kvinen

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Vår

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Co-creation er to eller flere interessenter som foretar samskaping av produkter, tjenester og opplevelser for å skape merverdi og / eller innovasjon. Flere av dagens og framtidens suksessbedrifter benytter co-creation gjennom å invitere aktive brukere og omgivelsene inn som samarbeidspartnere. Det skapes merverdi for flere parter via nye former for interaksjon, opplevelser og læringsmekanismer.

Alle bransjer har i økende grad fokus på medarbeider- og kundeorientering. I mange sammenhenger er kundene eller brukerne medprodusent og foretar innovasjon av produkter, tjenester og opplevelser. Organisasjonen må tilrettelegge for samskaping med sine omgivelser. Lego er ett eksempel på aktiv bruk av co-creation. Lego var for noen år siden nær konkurs, men har gjennom aktiv kunderinvolvering og innovering blitt ett selskap med vekst og milliardoverskudd. Det finnes en rekke eksempler på internasjonale, nasjonale og regionale bedrifter som benytter co-creation.

Kurset har en teoretisk, forskningsmessig og praktisk tilnærming til co-creation fra lederskap, medeierskap til bruker- og interessentinvolvering.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal tilegne seg kompetanse om co-creation gjennom teorier, modeller og metodiske begreper og gjennom praktisk utøvelse av co-creation. Studentene skal opparbeide forståelse for hvor og hvordan virksomheten kan foreta co-creation med sine brukere, kunder, gjester og andre interessenter.

Ferdighetsmål
Studentene skal kunne anvende co-creation gjennom teorier, begreper, prosesser og praksis for økt innovasjon og kundetilfredshet.

Holdningsmål
Kurset skal utvikle forståelse om forskningmessig og praktisk nytte av co-creation som verktøy.


Forkunnskaper
Ingen spesielle krav til forkunnskaper.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Prahalad, C.K. & Venkat Ramaswamy. 2004. The future of competition : co-creating unique value with customers. Harvard Business School Press

Artikkelsamling:
Kvinen, Tor Geir. 2012. Artikkelsamling Co-creation

Anbefalt litteratur
Bøker:
Andreassen, Tor Wallin. 2006. Serviceledelse : planlegging og styring av sannhetens øyeblikk. 5. utg. Gyldendal akademisk
Bowijik, Albert, Thomas Thijssen, Ed Peelen. 2007. The experience economy : a new perspective. Pearson Education
Gilmore, James H., B. Joseph Phine. 2007. Authenticity : what consumers really want. Harvard Business School Press
Mossberg, Lena M. 2007. Å skape opplevelser : fra OK til WOW!. Fagbokforlaget
Prahalad, C.K. & M.S. Krishnan. 2008. The new age of innovation : driving cocreated value through globa networks. Mc-Graw-Hill
Scharmer, Claus Otto. 2011. Teori U : lederskap som åpner fremtiden : mot en ny sosial teknologi presencing. Ankerhus


Emneoversikt
Introduksjon og begrepsavklaringer
- Fra råvarer til produkter, service, opplevelser og transformasjoner
- Ulike typer co-creation med praktiske eksempler
- Co-creation design
- Nye former for interaksjon, service og læringsmekanismer
- Introduksjon av prosjektoppgaven
Human Resource og co-creation
- Organisasjonsstruktur og design
- Roller for co-creation
o Lederskap, medarbeiderskap, brukerinvolvering
- Motivasjonsfaktorer
- Kommunikasjon og drivere for co-creation
- Co-creation kultur
Co-creation og innovasjon
- Brukerinvolvering og brukerinnvovasjon
- Samskapende innovasjon i nettverk
Verktøy for co-creation
- Sosiale medier, websider, blogger, mv.
Effekter av co-creation:
- Ledere, medarbeidere, kunder / gjester
- Innovasjon’
- Merkevare og omdømme
- Økonomi
Presentasjon og tilbakemelding på prosjektoppgaven

Dataverktøy
itslearning

Læreprosess og tidsbruk

Kurset omfatter totalt 45 timer fordelt på forelesninger, litteraturstudier, veiledning og arbeid med prosjektoppgave. Kurset anbefales arrangert i moduler med tre samlinger av 2 dager, men kan også gjennomføres med enkeltdager. Før innlevering av prosjektoppgave skal det foretas en presentasjon for de andre deltakerne. Gjennomføringen skjer med forelesning, diskusjon, prosjektarbeid, studentpresentasjoner og veiledning i forbindelse med prosjektoppgaven.

Studentene kan individuelt eller i grupper på inntil tre studenter jobbe med en selvvalgt organisasjon relatert til co-creation. Retningslinjer og krav til prosjektarbeidet vil deles ut ved kursets begynnelse. Hensikten er å skape et aktivt samskapende læringsmiljø rundt konkrete co-creation problemstillinger.

Anbefalt tidsforbruk:

Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i undervisning
39
Deltagelse på studentpresentasjoner
6
Selvstudie og gruppearbeid
70
Prosjektoppgave og øvelsesoppgaver
85
Anbefalt tidsbruk totalt
200


    Eksamen
    En prosjektoppgave på maksimalt 20 sider som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset, 7,5 studiepoeng. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.

    Eksamenskode(r)
    BIK 37391 - Prosjektoppgave. Eksamen teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset BIK 3739, 7,5 studiepoeng

    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler er tillatt.

    Kontinuasjon
    Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring.

    Tilleggsinformasjon