BIK 2948 Design Thinking for nyskaping
BIK 2948 Design Thinking for nyskaping
Nyskaping, alt fra små skrittvise produktendringer til radikale, er det bedriftene skal leve av i fremtiden. Nyskaping er verdiskaping. Utfordringen er at mange nyskapinger ikke blir tatt godt imot av markedet. Å utvikle nye produkter og tjenester som treffer er rett og slett vanskelig. De produktutviklerne som lykkes kjennetegnes ved at de er både kreative og systematisk, at de er i stand til å lede tverrfaglig sammensatte grupper, og ikke minst, at de er gode til både å skaffe markedsinnsikt og til å teste ulike løsninger på markedet. En god produktutvikler er en markedsorientert produktutvikler.
Formålet med dette kurset er å gi studentene den kunnskapen, de verktøyene og de ferdighetene de trenger for å bli markedsorienterte produktutviklere. Studentene skal lære seg å gjennomføre utviklingsprosesser ved hjelp av Design Thinkings. De skal lære seg å samle inn markedsinformasjon, utvikle enkle prototyper, gjennomføre markedstester og lage enkle forretningsplaner. Kurset passer for studenter som ønsker å ta en aktiv rolle i forhold til utvikling i sin bedrift (både offentlige og private). Gjennom dette kurset vil studentene få de verktøyene og den kunnskapen de trenger for å lykkes med produktutvikling i dagens marked.
Etter fullført kurs skal studentene kunne:
- Redegjøre for Design Thinking og hvordan denne utviklingsprosessen kan føre til verdiskaping.
- Redegjøre for suksessfaktorer for produktutvikling
- Forklare betydningen av god markedsforståelse for nyskaping.
- Beskrive hvordan man kan skaffe seg relevant markedsinnsikt
- Beskrive hvorfor og hvordan vi gjennomfører markedstesting
- Beskrive enkle teknikker for å utvikle forretningsplaner
Etter fullført kurs skal studentene kunne:
- Strukturere en Design Thinking produktutviklingsprosess
- Beherske teknikker for å skaffe markedsinnsikt
- Utvikle enkle konsepter og prototyper.
- Gjennomføre enkle prototype/konsept-tester
- Utarbeide enkle forretningsplaner
Studentene skal gjennom dette kurset bli gjort oppmerksom på betydningen av å vektlegge samfunnsansvar og foreta etiske betraktninger ved nyskaping.
- Design Thinking for innovasjon
- Suksessfaktorer for nyutvikling
- Verktøy for generering av markedsinnsikt
- Observasjonsteknikker
- Intervjuteknikker
- Crowdsourcing
- Verktøy og prosedyrer for gjennomføring av enkle markedstester
- Prototypeutvikling og testing
- Konsepttesting
- Canvas forretningsplanutvikling
Læringsprosessen vil ta utgangspunkt i konkrete problemstillinger som studenten kjenner fra eget liv/ egen arbeidsplass. Samlingene, som vil bestå av både forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner, vil bli strukturert i moduler. På disse samlingene vil studentene få kunnskap om og ferdigheter i bruk av produktutviklingsverktøy. Mellom modulene skal studentene jobbe med en praktisk problemstilling. Studentene vil få tilgang til digitale ressurser og få tilbakemelding på innlevert og presentert materiale.
Generell studiekompetanse
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Dette kurset har ingen forkunnskapskrav.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: BIK 29481 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 17 Time(r) | Egne aktiviteter knyttet til webinarer og selvstudieaktiviteter, lese litteratur |
Eksamen | 70 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 85 Minutt(er) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.