BIK 2938 Executive coaching og teamcoaching

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BIK 2938 Executive coaching og teamcoaching

Kursansvarlig
Morten Emil Berg

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Høst

Studiepoeng
7.5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Mennesker må samarbeide for å kunne oppnå et balansert og meningsfullt liv. Gode relasjoner, der individer lærer av hverandre, danner fundamentet. Hensikten med kurset er å utvikle dyktige hjelpere som kan støtte og utfordre team til å lykkes. Hensikten er også å gi innsikt i hvordan en leder eller et teammedlem kan utvikle sitt eget team. Det vitenskapelige fundament er positiv psykologi. Målet er å få individ og team til å "blomstre", samt å utvikle signaturstyrker og realisere sitt potensiale. Vekt legges på konkrete verktøy.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Når kurset er avsluttet, skal deltakerne ha innsikt i:
  • En fremgangsmåte for å utvikle et team.
  • Verktøykassa ved executive coaching og teamcoaching
  • Prosesser for å utvikle signaturstyrker og potensialet i eget team
  • Fire nivåer som coaching kan evalueres på

Ferdighetsmål
  • Kunne gjennomføre en systematisk metode ved teamcoaching
  • Støtte og utfordre en teamleder til å lykkes
  • Kunne utløse engasjement, entusiasme, glede og realistisk mestringstro
  • Bruke en styrkebasert tilnærming
  • Fremme et godt partnerskap for skrittvis læring

Holdningsmål
  • Videreutvikle en altruistisk grunnholdning for å hjelpe andre.
  • Ha ønske om å fremme positive tanker, positive emosjoner og positiv atferd
  • Ha et reflektert syn på coaching og kjenne til kritiske vurderinger av coaching og positiv psykologi
  • Kunne vurdere styrker og svakheter ved coaching
  • Kunne identifisere "røde flagg"

Kurset bygger på et positivt menneskesyn. Læreprosessen vil skje i et fellesskap som legger vekt på å støtte og utfordre det enkelte individ til å utvikle sitt potensiale og "bli den beste utgaven" av seg selv. Praktisk trening, refleksjon og tilbakemelding står sentralt.

Forkunnskaper
Deltakerne må ha grunnleggende innsikt i coaching. Dette innebærer at du har fullført et innførings kurs i coachng på minimum 7,5 studiepoeng. Deltakerne må også ha god innsikt i boken: Coaching. Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes (2. utgave, 2006 )

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Copperrider, David L. og Whitney, Diana. 2005. Appreciative inquiry : a positive revolution in change. Berrett-Koehler. (80 sider).
Hawkins, Peter. 2011. Leadership team coaching : developing collective transformational leadership. Kogan Page. (234 sider).
Wildflower, Leni and Diane Brennan, eds. 2011. The handbook of knowledge-based coaching : from theory to practice. Jossey-Bass. Unntatt kapitlene 1, 2, 23 - 26 (284 sider)


Artikler:
Berglas, S.. 2002. The very real dangers of executive coaching. Harvard Business Review. June. Vol. 80, No. 6
Berg, Morten Emil. 2010. Coaching og jakten på identitet. Magma. Nr. 2
Berg, M.E. og Karlsen, J.T.. 2007. Mental models in project management coaching. Project Management Journal. Vol. 19, Iss. 3
Berg, M.E. og Karlsen, J.T.. 2012. An evaluation of management training and coaching. Journal of workplace learning. Vol. 23, Iss. 3
Sherman, S. og Freas, A.. 2004. The wild west of executive coaching. Harvard business review. 82 (11)


Anbefalt litteratur
Bøker:
Cox, Elaine, Tatiana Bachkirova and David Clutterbuck, eds. 2010. The complete handbook of coaching. Sage. Kapitteler: 1, 5 - 8, 10, 13, 19 - 21, 23, 25, 26 og 29
Donaldson, Stewart I., Mihaly Csikszentmihalyi and Jeanne Nakamura. 2011. Applied positive psychology : improving everyday life, health, schools, work, and society. Psychology Press
Hernez - Broome, Gina and Lisa A. Boyce, ed. 2011. Advancing executive coaching : setting the course for successful leadership coaching. Jossey - Bass
Linley, P. Alex, Susan Harrington, Nicola Garcea, eds. 2010. Oxford handbook of positive psychology and work. Oxford University Press. Kapitteler: 2, 3, 5, 6, 9 - 12, 14 - 16, 19 - 25.
Nelsen, Johnathan K. ... [et al.]. 2011. The leadership coaching sourcebook : a guide to the executive coaching literature. Center for Creative Leadership
Passmore, Jonathan, ed. 2010. Leadership coaching : working with leaders to develop elite performance. Kogan Page
Sosik, John J. and Don I. Jung. 2010. Full range leadership development : pathways for people, profit, and planet. Routledge. (370 sider)
Thornton, Christine. 2010. Group and team coaching : the essential guide. Routledge


Emneoversikt
  • Kjennetegn ved et fremragende team
  • Gjennomføring av teamcoaching: CID-CLEAR - modellen
  • Fem disipliner for å lykkes med teamcoaching
  • Verktøy og metoder ved teamcoaching
  • Coaching av en prosjektgruppe, et virtuelt team og et styre
  • Anerkjennende utspørring: Oppdage, drømme, designe og skape sin egen fremtid
  • Løsningsfokusert teamcoaching
  • Teamleder som teamcoach
  • Transformasjonsledelse av team
  • Hvordan finne, velge ut og jobbe sammen med en god teamcoach?
  • Lederen som læringsfasilitator for å bygge tillit og engasjement
  • Faktorer som fremmer en god relasjon mellom leder og medarbeidere
  • Resultat som funksjon av teamets forutsetninger, relasjoner, metode og verktøy
  • Evaluering av executive coaching og team coaching
  • Coaching: Kritikk og etikk

Dataverktøy
itslearning

Læreprosess og tidsbruk
Læreprosess og tidsbruk
Kurset går normalt over tre samlinger på til sammen 6 dager, i alt 42 timer. Det brukes forelesning, gruppeoppgaver, rollespill, case, tilbakemelding m.v. Selve treningen i coaching foregår i grupper med tre til seks medlemmer.Vekt legges på å utvikle et støttende og utfordrende læremiljø.


Eksamen
72 timers hjemmeeksamen. Oppgaven kan løses individuelt eller i team på opp til tre studenter.

Eksamenskode(r)
BIK 29381 - 72 timers hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset BIK 2938, 7,5 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen


Kontinuasjon
Ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

Tilleggsinformasjon
Målgruppe
  • Fagpersoner som ønsker å bli dyktigere til å hjelpe ledere og team til å lykkes.
  • Ledere som ønsker et større handlingsrepertoar, der en coachende lederstil inngår.
  • Medlemmer av team som ønsker flere verktøy for å videreutvikle eget team
  • Individer som ønsker å reflektere over egen atferd, vurdere nye mål og prøve ut nye strategier
  • Folk som er interessert i executive coaching og teamcoaching.