BIK 2938 Executive coaching og teamcoaching

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

BIK 2938 Executive coaching og teamcoaching


Kursansvarlig
Morten Emil Berg

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7.5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Effektive team og gode relasjoner danner et fundament for å lykkes, både i arbeidslivet og i privatlivet. Coaching brukes som en skrittvis læreprosess for å utvikle gode relasjoner. Hensikten er også å gi innsikt i hvordan en leder eller et teammedlem kan bidra til å utvikle sitt eget team. Det vitenskapelige fundament er positiv psykologi. Vekt legges på praktisk trening i metode og konkrete verktøy.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Når kurset er avsluttet, skal deltakerne ha innsikt i:

  • En fremgangsmåte for å utvikle et team.
  • Verktøykassa ved executive coaching og teamcoaching
  • Prosesser for å utvikle signaturstyrker og potensialet i eget team
  • Fire nivåer som coaching kan evalueres på

Ferdighetsmål
  • Kunne gjennomføre en systematisk metode ved teamcoaching
  • Støtte og utfordre en teamleder til å lykkes
  • Kunne utløse engasjement, entusiasme, glede og realistisk mestringstro
  • Bruke en styrkebasert tilnærming
  • Fremme et godt partnerskap for skrittvis læring

Holdningsmål
  • Videreutvikle en altruistisk grunnholdning for å hjelpe andre.
  • Ha ønske om å fremme positive tanker, positive emosjoner og positiv atferd
  • Ha et reflektert syn på coaching og kjenne til kritiske vurderinger av coaching og positiv psykologi
  • Kunne vurdere styrker og svakheter ved coaching
  • Kunne identifisere "røde flagg"

Kurset bygger på et positivt menneskesyn. Læreprosessen vil skje i et fellesskap som legger vekt på å støtte og utfordre det enkelte individ til å utvikle sitt potensiale og "bli den beste utgaven" av seg selv. Praktisk trening, refleksjon og tilbakemelding står sentralt.

Forkunnskaper
Deltakerne må ha grunnleggende innsikt i coaching. Dette innebærer at du har fullført et innførings kurs i coachng på minimum 7,5 studiepoeng. Deltakerne må også ha god innsikt i boken: Coaching. Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes (2. utgave, 2006 )

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Cooperrider, David L. & Diana Whitney. 2005. Appreciative inquiry : a positive revolution in change. Berrett-Koehler. (80 sider).
Hawkins, Peter. 2011. Leadership team coaching : developing collective transformational leadership. Kogan Page. (234 sider).
Wildflower, Leni and Diane Brennan, eds. 2011. The handbook of knowledge-based coaching : from theory to practice. Jossey-Bass. Unntatt kapitlene 1, 2, 23 - 26 (284 sider)


Artikler:
Berglas, S. 2002. The very real dangers of executive coaching. Harvard Business Review. June. Vol. 80, No. 6
Berg, Morten Emil. 2010. Coaching og jakten på identitet. Magma. Nr. 2
Berg, M.E. og Karlsen, J.T.. 2007. Mental models in project management coaching. Project Management Journal. Vol. 19, Iss. 3
Berg, M.E. og Karlsen, J.T.. 2012. An evaluation of management training and coaching. Journal of workplace learning. Vol. 23, Iss. 3
Sherman, S. and A. Freas. 2004. The wild west of executive coaching. Harvard business review. 82 (11)


Anbefalt litteratur
Bøker:
Cox, Elaine, Tatiana Bachkirova and David Clutterbuck, eds. 2010. The complete handbook of coaching. Sage. Kapitteler: 1, 5 - 8, 10, 13, 19 - 21, 23, 25, 26 og 29
Donaldson, Stewart I., Mihaly Csikszentmihalyi and Jeanne Nakamura, eds. 2011. Applied positive psychology : improving everyday life, health, schools, work, and society. Psychology Press
Hernez - Broome, Gina and Lisa A. Boyce, eds. 2011. Advancing executive coaching : setting the course for successful leadership coaching. Jossey - Bass
Linley, P. Alex, Susan Harrington, Nicola Garcea, eds. 2010. Oxford handbook of positive psychology and work. Oxford University Press. Kapitteler: 2, 3, 5, 6, 9 - 12, 14 - 16, 19 - 25.
Nelsen, Johnathan K. ... [et al.]. 2011. The leadership coaching sourcebook : a guide to the executive coaching literature. Center for Creative Leadership
Passmore, Jonathan, ed. 2010. Leadership coaching : working with leaders to develop elite performance. Kogan Page
Sosik, John J. and Don I. Jung. 2010. Full range leadership development : pathways for people, profit, and planet. Routledge. (370 sider)
Thornton, Christine. 2010. Group and team coaching : the essential guide. Routledge


Emneoversikt
  • Kjennetegn ved et fremragende team
  • Gjennomføring av teamcoaching: CID-CLEAR - modellen
  • Fem disipliner for å lykkes med teamcoaching
  • Verktøy og metoder ved teamcoaching
  • Coaching av en prosjektgruppe, et virtuelt team og et styre
  • Anerkjennende utspørring: Oppdage, drømme, designe og skape sin egen fremtid
  • Løsningsfokusert teamcoaching
  • Teamleder som teamcoach
  • Transformasjonsledelse av team
  • Hvordan finne, velge ut og jobbe sammen med en god teamcoach?
  • Lederen som læringsfasilitator for å bygge tillit og engasjement
  • Faktorer som fremmer en god relasjon mellom leder og medarbeidere
  • Resultat som funksjon av teamets forutsetninger, relasjoner, metode og verktøy
  • Evaluering av executive coaching og team coaching
  • Coaching: Kritikk og etikk

Dataverktøy
itslearning

Læreprosess og tidsbruk
Læreprosess og tidsbruk
Kurset går normalt over tre samlinger på til sammen 6 dager, i alt 42 timer. Det brukes forelesning, gruppeoppgaver, rollespill, case, tilbakemelding m.v. Selve treningen i coaching foregår i grupper med tre til seks medlemmer.Vekt legges på å utvikle et støttende og utfordrende læremiljø.


Eksamen
72 timers hjemmeeksamen. Oppgaven kan løses individuelt eller i team på opp til tre studenter.

Eksamenskode(r)
BIK 29381 - 72 timers hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset BIK 2938, 7,5 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen


Kontinuasjon
Ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

Tilleggsinformasjon
Målgruppe
  • Fagpersoner som ønsker å bli dyktigere til å hjelpe ledere og team til å lykkes.
  • Ledere som ønsker et større handlingsrepertoar, der en coachende lederstil inngår.
  • Medlemmer av team som ønsker flere verktøy for å videreutvikle eget team
  • Individer som ønsker å reflektere over egen atferd, vurdere nye mål og prøve ut nye strategier
  • Folk som er interessert i executive coaching og teamcoaching.