BIK 2917 Organisasjonsutvikling og endring
BIK 2917 Organisasjonsutvikling og endring
Organisasjonslæring og lederen/konsulenten som endringsagent.
Team, avdelinger og organisasjoner står stadig overfor nye utfordringer. Ledere og fagspesialister må i større grad fungere som endringsagenter og pådrivere. Vi må utvikle fleksible team og organisasjoner som kan tilpasse seg endringer gjennom skrittvise læreprosesser. I dette kurset går vi gjennom de ulike fasene i en endringsprosess, trinn for trinn. Spesiell vekt legges på "suksessfaktorer og fallgruver" ved endring.
Etter at kurset er avsluttet, skal deltakerne:
- Kjenne de ulike fasene i en endringsprosess
- Kjenne til aktuelle verktøy og virkemidler ved endring
- Ha god innsikt i suksessfaktorer og fallgruver ved endring.
- Bli mer klar over sine egne ressurser og talenter vedr. endring, samt vite hvordan dette kan videreutvikles
- Kjenne til rollen som endringsagent og pådriver
1. Bruke en systematisk metode for å oppnå endring i team, avdelinger eller en organisasjon
2. Bruke konkrete verktøy og virkemidler for å oppnå endring
3. Identifisere motstand mot forandring og bruke praktiske strategier for å overvinne motstanden
4. Kunne gi bidrag som diskusjonspartner og endringsagent i konkrete prosjekter
5. Kunne være pådriver for å videreutvikle et team, en avdelingen og en organisasjon
6. Bygge nettverk og maktallianser som kan bidra til å gjennomføre endringer
- Ha en altruistisk grunnholdning og hjelpe medarbeidere og kunder til å lykkes
- Kunne reflektere over egne verdier, holdninger og atferd
- Ha et ønske om å videreutvikle seg selv som endringsagent og pådriver
- Være bevisst positive og negative konsekvenser ved bruk av ulike verktøy og metoder
- Kunne foreta etiske vurderinger vedrørende endringer på individ-, team- og organisasjonsnivå
En plattform for endring
- Utfordringer og muligheter team, avdelinger og organisasjoner står overfor
- Paradokser og dilemmaer ved endring
- Fornying og revitalisering av organisasjonen: Å identifisere og påvirke organisasjonskultur
- Å kunne leve ut den nye kulturen
Endringsprosessen
- Fasene i en endringsprosess,trinn for trinn. Betydningen av fleksibilitet og læring
- Diagnose: Kartlegging og analyse av en organisasjon, en avdeling eller et team
- Målsetting: Enighet om ønsket situasjon
- Planlegging av tiltak. Forankring av prosessen. Informasjon, involvering, tillit og forpliktelse
Virkemidler
- Verktøy og metoder for gjennomføring av prosessen. Evaluering, læring og belønning
- Motstand mot forandring. Strategier for å overvinne motstand
- Suksessfaktorer og fallgruver ved endring: Betingelser og strategier for å lykkes
- "Verktøykasse" ved endring
- Evaluering av endringsprosesser
Fremtid
- Rollen som konsulent og endringsagent. Bruk av ulike konsulentstiler
- Kontinuerlig utvikling og endring av organisasjoner. Bruk av skrittvise læreprosesser.
- Trender. Organisasjonsutvikling og endring i fremtiden
- Sette opp en plan for hvordan en selv kan utvikle seg som endringsagent og pådriver
Kurset gjennomføres med 45 kurstimer over ett semester.
Generell studiekompetanse
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: BIK 29171 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 45 Time(r) | |
Eksamen | 75 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgave. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 80 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Første kursdag utleveres en prosjektoppgave. Prosjektoppgaven vil normalt omfatte planlegging, gjennomføring og/eller evaluering av endringsarbeid i et team, en avdeling eller en organisasjon. Den enkelte deltaker står imidlertid fritt mht. den endelige formulering av det prosjektarbeidet som skal gjennomføres. Problemstillingen kan gjerne hentes fra egen arbeidsplass. Deltakerne jobber gjennom hele kurset med sitt prosjekt. Foreleser vil først og fremst gi innsikt og oversikt over fagområdet organisasjonsutvikling og endring, men også diskutere prosjektarbeidet med deltakerne.
Prosjektoppgaven løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Besvarelsen skal være på maksimalt 20 sider.