BIK 2915 Coaching, mentoring og positiv psykologi
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 2915 Coaching, mentoring og positiv psykologi Kursansvarlig Morten Emil Berg Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Personlig utvikling, coachende lederstil og coachingkultur. Kurset er beregnet på deltakere som tidligere har fått en innføring i faget. Hensikten er å gi et bedre teoretisk grunnlag for å kunne gjøre seg praktsk nytte av mentoring og coaching. Positiv psykologi danner et vitenskapelige fundamentet og coaching og mentoring er det praktiske håndverket. Hensikten er bl.a. å utvikle en mer coachende lederstil, lærerstil eller konsulentstil. Målet er å hjelpe individer, team og og organisasjon til å "blomstre." Dette medfører å støtte og utfordre individet til å utvikle både sin profesjonelle og personlige rolle. Idealet er å leve et hele og meningsfulle liv, med andre ord et liv i balanse, både mht. jobb og privatliv. Læringsmål Kunnskapsmål Etter at kurset er avsluttet, skal deltakerne:
Ferdighetsdmål 1. Identifisere sine styrker og talenter, samt kunne videreutvikle sitt potensiale 2. Gjøre praktisk nytte av "coachens og mentors verktøykasse” 3. Kunne gjennomføre systematiske samtaler som bygger på positiv psykologi 4. Utvikle en coachende lederstil, en coachende lærerstil og/eller en coachende konsulentstil 5. Legge et grunnlag for, på sikt, å utvikle seg til en dyktig samtalepartner Holdningsmål
Forkunnskaper Deltakerne må ha grunnleggende innsikt i coaching. Dette innebærer at du har fullført et innførings kurs i coachng på minimum 7,5 studiepoeng. Deltakerne må også ha god innsikt i boken Coaching. Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes (2. utgave, 2006 ). Obligatorisk litteratur Bøker: Cox, Elaine,Tatiana Bachkirova and David Clutterbuck, eds. 2010. The complete handbook of coaching. Sage. (416 sider) Linley, P. Alex, Susan Harrington, Nicola Garcea, eds. 2010. Oxford handbook of positive psychology and work. Oxford University Press. (332 sider) Anbefalt litteratur Bøker: Biswas-Diener, Robert and Ben Dean. 2007. Positive psychology coaching : putting the science of happiness to work for your clients. John Wiley Cranwell-Ward, Jane, Patricia Bossons and Sue Gover. 2004. Mentoring : a Henley review of best practice. Palgrave Macmillan Neenan, Michael and Windy Dryden. 2005. Livscoaching : tenk annerledes, lev bedre. Kaleidoskopet Passmore, J., ed. 2010. Excellence in coaching : the industry guide. 2nd ed. Kogan Page Seligman, Martin E.P. 2009. Ekte lykke : den nye positive psykologien. Universitetsforlaget Emneoversikt Innledning: Fire grunnleggende ideer som coaching og mentoring bygger på
Positiv psykologi: Et vitenskapelig fundament
Livsstrategier
Identifisering og utvikling av signaturstyrker
Mangelstrategien eller mangfoldsstrategien?
Grunnleggende holdninger til jobben
Gode følelser
Metode for kognitiv atferdscoaching: PRACTICE
Tankefeller og ABCDEF-metoden
SPACE-mdellen og CLEAR-prosessen
Spesialiseringer innenfor coaching
Utprøving og trening
Dataverktøy itslearning Læreprosess og tidsbruk Ved gjennomføringen av læreprosessen, vil vi legge vekt på å utvikle et støttende og utfordrende miljø. Læreprosessen vil delvis foregå i grupper, der man jobber i små team med 3 og 6 medlemmer. Medlemmene vil bl.a. fungere som coacher og mentorer for hverandre. Det legges stor vekt på praktisk trening. Vi vil trekke inn praktiserende coacher som gjester for å høre og oppleve deres virkemidler. Normalt vil kurset gå over 3 samlinger av 2 dager. Eksamen Eksamen består av en 72 timers hjemmeoppgave som løses individuelt eller i gruppe på inntil tre personer. På forhånd og som en del av kurset, har deltakerne gjennomført (a) 6 til 15 coachingsamtaler eller (b) mentoring av 2 - 4 personer. Hjemmeeksamen vil innebære analyse og vurdering av coachingsamtalene eller samtalene om mentoring. Kandidaten(e) velger selv hvilken av de to oppgavetypene han/hun (de) vil skrive om. Hjemmeeksamen skal være på maksimalt 25 sider. Alle hjelpemidler er tillatt. Eksamenskode(r) BIK 29153- Hjemmeeksamen 72 timer, teller 100% for å oppnå karakter i BIK 2915 - 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI