BIK 2915 Coaching, mentoring og positiv psykologi
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
BIK 2915 Coaching, mentoring og positiv psykologi
Kursansvarlig
Morten Emil Berg
Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Personlig utvikling, coachende lederstil og coachingkultur.
Kurset er beregnet på deltakere som tidligere har fått en innføring i faget. Hensikten er å gi et bedre teoretisk grunnlag for å kunne gjøre seg praktsk nytte av mentoring og coaching. Positiv psykologi danner et vitenskapelige fundamentet og coaching og mentoring er det praktiske håndverket. Hensikten er bl.a. å utvikle en mer coachende lederstil, lærerstil eller konsulentstil. Målet er å hjelpe individer, team og og organisasjon til å "blomstre." Dette medfører å støtte og utfordre individet til å utvikle både sin profesjonelle og personlige rolle. Idealet er å leve et hele og meningsfulle liv, med andre ord et liv i balanse, både mht. jobb og privatliv.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Etter at kurset er avsluttet, skal deltakerne:
- Ha forståelse av positiv psykologi som et vitenskapelig grunnlag for coaching og mentoring
- Kjenne til egne signaturstyrke og ulike livsstrategier
- Ha forståelse for mentoring og kognitiv atferdscoaching
- Kjenne til teknikker innenfor kognitiv atferdscoaching
- Kunne bygge på styrker og positive emosjoner for å kunne lykkes med en coachende atferd
Ferdighetsdmål
1. Identifisere sine styrker og talenter, samt kunne videreutvikle sitt potensiale
2. Gjøre praktisk nytte av "coachens og mentors verktøykasse”
3. Kunne gjennomføre systematiske samtaler som bygger på positiv psykologi
4. Utvikle en coachende lederstil, en coachende lærerstil og/eller en coachende konsulentstil
5. Legge et grunnlag for, på sikt, å utvikle seg til en dyktig samtalepartner
Holdningsmål
- Ha en altruistisk grunnholdning og et ønske om å hjelpe medarbeidere, ledere og brukere til å lykkes
- Se betydningen av å reflektere over egne verdier, tanker og atferd
- Kunne kontinuerlig vurdere fallgruver og suksessfaktorer i coaching. Identifisere "røde flagg"
- Være oppmerksom på positive og negative konsekvenser ved bruk av verktøy i coaching og mentoring
- Ha konstruktiv, kritisk tilnærming til coaching, mentoring og positiv psykologi.
Forkunnskaper
Deltakerne må ha grunnleggende innsikt i coaching. Dette innebærer at du har fullført et innførings kurs i coachng på minimum 7,5 studiepoeng. Deltakerne må også ha god innsikt i boken Coaching. Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes (2. utgave, 2006 ).
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Cox, Elaine,Tatiana Bachkirova and David Clutterbuck, eds. 2010. The complete handbook of coaching. Sage. (416 sider)
Linley, P. Alex, Susan Harrington, Nicola Garcea, eds. 2010. Oxford handbook of positive psychology and work. Oxford University Press. (332 sider)
Anbefalt litteratur
Bøker:
Biswas-Diener, Robert and Ben Dean. 2007. Positive psychology coaching : putting the science of happiness to work for your clients. John Wiley
Cranwell-Ward, Jane, Patricia Bossons and Sue Gover. 2004. Mentoring : a Henley review of best practice. Palgrave Macmillan
Passmore, J., ed. 2010. Excellence in coaching : the industry guide. 2nd ed. Kogan Page
Seligman, Martin E.P. 2009. Ekte lykke : den nye positive psykologien. Universitetsforlaget
Emneoversikt
Innledning: Fire grunnleggende ideer som coaching og mentoring bygger på
- Konstruktivisme: Aktører som meningsskapere. Å velge sin egen virkelighet
- Eksperimentere for å teste ut tanker og ideer
- Eklektikk og pragmatisme
- Utvikle sin egen, personlige teori
Positiv psykologi: Et vitenskapelig fundament
- Identifisere og utvikle karakter- og signaturstyrker, samt egent talent
- Utvikle positiv mening, positive emosjoner, positive relasjoner og prestasjon
- Utvikle positive team, organisasjoner og institusjoner
- Utvikle både sin profesjonelle og personlige rolle
- Få individer til å "blomstre". Leve et hele og meningsfulle liv
Livsstrategier
- Det behagelige liv: Nytelse. Oppnå glede og unngå smarte (Hedonisme)
- Det engasjerte liv: Utvikle seg selv ved å bruke sitt potensiale (Eudaimonisme)
- Det meningsfulle liv: Jobbe for noe som er større enn en selv. Hjelpe andre til å lykkes (Altruisme)
- Å finne sin egen balanse og harmoni. Å bruke signaturstyrker som virkemidler
Identifisering og utvikling av signaturstyrker
- Klokskap, nysgjerrighet, kreativitet, intuisjon, mot, emosjonell intelligens, selvdisiplin
- Takknemlighet, optimisme, håp, glede o.l. som ressurs
- Korrelasjoner mellom signaturstyrker og prestasjonsfremmende variabler
Mangelstrategien eller mangfoldsstrategien?
- Styrkefokusert coaching: Å gå fra å lete etter feil og mangler til å identifisere talent og muligheter
Grunnleggende holdninger til jobben
- Penger, karriere og/eller kall?
- Utvikling av autentisk ledelse: Selvrefleksjon, selverkjennelse og "triggere"
Gode følelser
- Positive følelser om fortid: Tilfredshet, stolthet
- Positive følelser om fremtid: Optimisme, håp, tro, tillit
- Positive følelser og positiv atferd i nåtid: Glede, begreistring, ro, nytelse, flow
Metode for kognitiv atferdscoaching: PRACTICE
- Å arbeide med tanker, følelser og handling
- Fremgangsmåten trinn for trinn
Tankefeller og ABCDEF-metoden
- Hva hindrer oss i å nå våre mål? Automatiske, negative tanker
- Identifisering av tankefeller. Etablerte tanker, metaforer og vaner som hindring for nytenking
- Hvilke strategier kan vi benytte for å overvinne interne barrierer?
SPACE-mdellen og CLEAR-prosessen
- Sosial kontekst med lav prestasjon og sosial kontekst med høy prestasjon
- Arbeide på fire nivåer: (1) Identifisere fakta. (2) Forstå mønstre i interaksjonen
- Prestasjonsorientering og/eller læringsorientering?
- Bli enige om kontrakt. Lytte. Utforske. Handle. Evaluere
Spesialiseringer innenfor coaching
- Narrativ coaching: Å utvikle et konstruktivt selvsnakk og konstruktive historier
- Kollegacoaching: Å hjelpe hverandre gjensidig til å lykkes. Åtte faser
- Karrierecoaching: Mål, oppgave og prosess. Livssyklusen ved karrierecoaching
- Executive coaching: Å kjenne seg selv, eie seg selv, være seg selv. Å hjelpe andre til å gjøre det samme
- Teamcoaching: Forskjellen mellom å lede et team og å coache et team
- Transaksjonsanalytisk tilnærmring: Egosituasjon, spill, skript, posisjon og flow
Utprøving og trening
- Etiske vurderinger og "røde flagg" i coaching
- Å utvide handlingsrommet og identifisere muligheter
- Fra mitt reelle jeg til mitt ideelle jeg. Strategi for videre utvikling
- Kritikken av coaching
Dataverktøy
itslearning
Læreprosess og tidsbruk
Ved gjennomføringen av læreprosessen, vil vi legge vekt på å utvikle et støttende og utfordrende miljø. Læreprosessen vil delvis foregå i grupper, der man jobber i små team med 3 og 6 medlemmer. Medlemmene vil bl.a. fungere som coacher og mentorer for hverandre. Det legges stor vekt på praktisk trening. Vi vil trekke inn praktiserende coacher som gjester for å høre og oppleve deres virkemidler. Normalt vil kurset gå over 3 samlinger av 2 dager.
Eksamen
Eksamen består av en 72 timers hjemmeoppgave som løses individuelt eller i gruppe på inntil tre personer. På forhånd og som en del av kurset, har deltakerne gjennomført (a) 6 til 15 coachingsamtaler eller (b) mentoring av 2 - 4 personer. Hjemmeeksamen vil innebære analyse og vurdering av coachingsamtalene eller samtalene om mentoring. Kandidaten(e) velger selv hvilken av de to oppgavetypene han/hun (de) vil skrive om. Hjemmeeksamen skal være på maksimalt 25 sider. Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamenskode(r)
BIK 29153- Hjemmeeksamen 72 timer, teller 100% for å oppnå karakter i BIK 2915 - 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring.
Tilleggsinformasjon