BØK 3422 Bedriftsøkonomisk analyse - KONTINUASJONSEKSAMEN
BØK 3422 Bedriftsøkonomisk analyse - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kurset ble gjennomført siste gang våren 2023. Det tilbys kontinuasjonseksamen høst 2023 og siste gang vår 2024. Det vil ikke være krav til godkjent arbeidskrav for å kunne avlegge kontinuasjonseksamen når kurset er faset ut.
Formålet med dette første kurset innen det bedriftsøkonomiske fagområdet er å gi studentene grunnleggende basiskunnskaper og ferdigheter, slik at de kan delta i diskusjoner om bedriftsøkonomiske problemstillinger, gjennomføre enkle bedriftsøkonomiske analyser, fatte bedriftsøkonomisk sett riktige beslutninger og kommunisere resultatet av analysene på en forståelig måte.
Etter endt kurs skal studentene kunne forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger (med verktøy menes sammenhenger, metoder, teknikker, modeller, teorier o.l. som brukes innen fagområdet).
- Eksempler på begreper som skal kunne forklares:
Faste kostnader, variable kostnader, sunk cost, alternativkostnad, resultatregnskap, dekningsbidrag, totalkapitalens rentabilitet, kortsiktig gjeld, kontantstrøm. - Eksempler fra verktøykassa:
Dekningsbidragskalkyler, selvkostkalkyler, resultatregnskap, likviditetsbudsjett, nullpunktsomsetning, optimal tilpasning, forholdstall og avviksanalyser.
Etter endt kurs skal studentene kunne (a) anvende tilegnede kunnskaper (dvs. begreper og verktøy) i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, (b) skille mellom relevant og irrelevant informasjon, og (c) gi skriftlige svar på spørsmål som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer. Eksempler:
- Når verktøyet er oppgitt, kunne anvende verktøyet på en korrekt måte
- Ut fra enkle situasjonsbeskrivelse, velge riktige verktøy og anvende verktøyet korrekt
- Ut fra mer uoversiktlige situasjonsbeskrivelser, kunne finne frem til relevant informasjon, koble dette med riktig verktøy og anvende verktøyet korrekt.
Siden den bedriftsøkonomiske verktøykassen er allmenngyldig, vil ferdighets-målene også være relevante i internasjonale settinger.
Etter endt kurs skal studentene kunne stille kritiske spørsmål til og reflektere over sentrale forutsetninger og antakelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og på denne måte kunne bidra til å sikre lønnsom og bærekraftig forretnings-virksomhet.
Kurset består av tre delemner:
Delemne 1: Regnskap
- Finansregnskapets hovedrapporter (resultatregnskapet og balansen)
- Balanseligningen (grunnleggende regnskapssammenhenger)
- Transaksjoner (virkning på resultatregnskap og balanse)
- Grunnleggende regnskapsprinsipper (inklusive avskrivninger og periodisering generelt)
- Grunnleggende regnskapsanalyse (likviditet, soliditet, rentabilitet og effektivitet)
Delemne 2: Kostnads- og inntektsanalyse
- Kostnadsteori (inklusive variable og faste kostnader, direkte og indirekte kostnader)
- Kostnadsfordeling (inklusive kostnadsobjekt, kostnadssted og tilleggskalkulasjon)
- Kalkulasjon (inklusive selvkost- og bidragskalkyler)
- Nullpunktsanalyser (inklusive sikkerhetsmargin)
- Kortsiktige beslutningsproblemer (inklusive spesialordre, kampanjer og outsourcing)
Delemne 3: Budsjettering
- Resultatbudsjett
- Balansebudsjett
- Likviditetsbudsjett
- Budsjettering av arbeidskapital
Kurset gjennomføres ved en kombinasjon av forelesninger, foreleserledet oppgavegjennomgang, digitale læringselementer og selvstudier (lesing av litteratur og løsning av oppgaver).
I løpet av kurset skal hver student løse og levere 10 obligatoriske arbeidskrav. Innleveringene skal skje elektronisk. Tidsforbruket per arbeidskrav vil avhenge av hvor mye studentene har arbeidet med pensum før arbeidskravet blir gjort tilgjengelig. Enkelte av arbeidskravene kan kreve en betydelig arbeidsinnsats dersom studentene ikke er ajour med framdriftsplanen for kurset.
Undervisningen vil bestå av forelesninger over deler av pensum og gjennomgang av oppgaver. De delene av pensum som ikke blir dekket gjennom forelesninger eller ved foreleserledet gjennomgang av oppgaver, forutsettes det at studentene arbeider med på egenhånd. Forelesningene legger til grunn at studentene stiller forberedt til timene (dvs. at studentene har lest pensum, utnyttet eventuelle digitale læringselementer og løst oppgaver før forelesningene starter), da dette vil gi størst læringsutbytte.
Det anbefales at studentene bruker regneark i forbindelse med løsning av oppgaver der regneark er hensiktsmessig (for eksempel i forbindelse med regnskapsanalyse og budsjettering).
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 5 Time(r) Kommentar: Hjemmeeksamen Eksamenskode: BØK34221 Karakterskala: ECTS |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 57 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 113 Time(r) | |
Eksamen | 30 Time(r) | Forberedelser inkl. eksamen. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.