STR 3605 Strategi
STR 3605 Strategi
Kurset gir en innføring i strategiske perspektiver og analyser. Gjennom kurset vil studentene opparbeide kunnskap om strategiske metoder og utvikle en forståelse for strategisk tenking. Kurset vil kreve bred innsikt i bedriftsøkonomiske fag og bidrar til et forretningsmessig helhetssyn og er en naturlig avslutning av et bachelorstudium.
Studentene skal tilegne seg god innsikt i strategiske problemstillinger og kunne identifisere og analysere hvilke elementer som er viktige i en bedrifts evne til å skape verdi over tid. Studentene vil tilegne seg innsikt i hva som skal til for å fatte strategiske beslutninger som påvirkes av interne og eksterne forhold samt bærekraft, samfunnsansvar og etikk.
Studentene vil lære ulike strategiske tilnærminger basert på eksterne og interne analyser, og diskutere implikasjoner for disse for valg, implementering og struktur. Studentene skal opparbeide forståelse av hvordan strategi integrerer andre fagområder som økonomistyring, logistikk, organisasjon og markedsføring, herunder kommer også betraktninger om digitaliseringens rolle for strategi.
Studentene skal være i stand til å identifisere og forstå en bedrifts viktigste interne og eksterne utfordringer, og hvilke elementer som er viktige i en bedrifts verdiskaping. Studentene skal kunne gjennomføre en strategisk analyse av en virksomhet og blant annet kunne formulere visjon og forretningsidé. De skal også være i stand til å identifisere og drøfte problemstillinger knyttet til strategiske valg og implementering av strategi, og derigjennom kunne se koblinger mellom strategi og organisasjonsutfordringer herunder også utfordringer knyttet til bærekraft, samfunnsansvar, og etiske problemstillinger. Studentene skal kunne presentere et strategisk prosjekt til en tenkt ledergruppe eller styre.
Studentene skal bli bevisst virksomhetens samfunnsansvar og se sammenhengen mellom etikk, interessentenes verdier, miljø, bærekraft og verdiskaping, herunder digitale utfordringer.
- Introduksjon til strategi
- Verdiskaping
- Ressursanalyse
- Aktivitetsanalyse
- Ekstern analyse
- Misjon, visjon og forretningsidé
- Strategiske valg
- Gjennomføring i praksis
- Organisering
- Innovasjon og digitalisering
- Konsernstrategi
- Samarbeidsstrategier
- Internasjonal strategi
- Digitale utfordringer
- Strategi og bærekraft
- Strategi og samfunnsansvar
Gjennomføringen skjer med forelesninger, diskusjon, seminarer, prosjektarbeid, studentpresentasjoner og veiledning i forbindelse med utarbeidelse av prosjektoppgaven. Forelesningene skjer delvis i plenum, og/eller som videoforelesninger, webinarer, podcast og klasseøvelser. Studentene skal kunne arbeide med faget individuelt og i grupper. Veiledning vil hovedsakelig forekomme som chat, webinar, i plenum eller i mindre grupper.
Innlevering av forslag til prosjektoppgave på læringsplattform i grupper på maksimum 3 studenter innen en gitt dato. Dette for å sikre at man er tidlig i gang med oppgaven, noe som er helt nødvendig.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Kurset bygger på basiskurs fra de to første årene av bachelorstudiet.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Frivillig | 1 | Studentene må levere inn et forslag til hvilken bedrift de vil skrive strategioppgave om innen den 10. september. Dette gjøres på Itslearning og er en kvittering på at man er i gang med strategioppgaven. Denne innrapportering er ikke endelig bindende for strategioppgaven, fordi endringer kan inntre underveis. |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgaven skal være en analyserapport på maks 6000 ord pluss Executive Summary på maksimalt én A4 side (maks 300 ord). Innholdsfortegnelse og referanseliste teller ikke med. Eksamenskode: STR36053 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 33 Time(r) | Forelesninger omfatter både klassiske forelesninger i klasserom og webinarer |
Webinar | 2 Time(r) | Studenten forventes å delta i innledende webinar som gir viktig informasjon om kursets gjennomføring og eksamen. |
Innlevering(er) | 6 Time(r) | Innlevering av forslag til prosjektoppgave på Itslearning |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 30 Time(r) | Innhenting av informasjon |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 37 Time(r) | Bygging av teoretisk fundament for oppgaven. |
Gruppearbeid / oppgaver | 40 Time(r) | Bearbeiding av innhentet informasjon og skriving av oppgaveutkast |
Eksamen | 52 Time(r) | Skriving av prosjektoppgave inkludert Executive Summary |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.