STR 3605 Strategi
STR 3605 Strategi
Kurset gir en innføring i strategiske perspektiver og analyser. Gjennom kurset vil studentene opparbeide kunnskap om strategiske metoder og utvikle en forståelse for strategiske tenking. Kurset vil kreve bred innsikt i bedriftsøkonomiske fag og bidrar til en naturlig avslutning av et bachelorstudium.
Studentene skal tilegne seg god innsikt i strategiske problemstillinger og kunne identifisere og analysere hvilke elementer som er viktige i en bedrifts evne til å skape verdi. Studentene vil lære ulike strategiske tilnærminger og diskutere implikasjoner for disse for valg, implementering og struktur. Studentene skal opparbeide forståelse av hvordan strategi integrerer andre fagområder som økonomistyring, logistikk, organisasjon og markedsføring, og bidrar til utviklingen av virksomheten som en helhet.
Studentene skal være i stand til å identifisere og forstå en bedrifts viktigste utfordringer, og hvilke elementer som er viktige i en bedrifts verdiskaping. Studentene skal kunne gjennomføre en strategisk analyse av en virksomhet og blant annet kunne formulere visjon og forretningsidé. De skal også være i stand til å identifisere og drøfte problemstillinger knyttet til implementering av strategi og kunne se koblinger mellom strategi og organisasjonsutfordringer. Studentene skal også kunne presentere et strategisk prosjekt til en tenkt ledergruppe eller styre.
Studentene skal bli bevisst virksomhetens samfunnsansvar og se sammenhengen mellom etikk, interessentenes verdier, miljø og verdiskaping.
- Introduksjon til strategi
- Verdiskaping
- Ressursanalyse
- Aktivitetsanalyse
- Ekstern analyse
- Misjon, visjon og forretningsidé
- Strategiske valg
- Gjennomføring i praksis
- Strategi og organisasjon
- Konsernstrategi
- Internasjonal strategi
Gjennomføringen skjer med forelesninger, diskusjon, seminarer, prosjektarbeid, studentpresentasjoner og veiledning i forbindelse med prosjektoppgaven. Forelesningene skjer delvis i plenum, og/eller som videoforelesninger og klasseøvelser. Studentene skal kunne arbeide med faget individuelt og i grupper. En deleksamen er individuell.. Bruk av sosiale medier og interaksjoner mellom studenter inngår i studiet. Veiledning vil hovedsakelig forekomme som chat, webinar, i plenum eller i mindre grupper.
Innlevering av forslag til prosjektoppgave på læringsplattform i grupper på maksimum 3 studenter innen en gitt dato
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Begge eksamenselementer må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Det er mulig å kontinuere i begge eksamenselementene uavhengig av hverandre.
Kurset bygger på basis-kurs fra de to første årene av bachelorstudiet.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: STR36051 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 40 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 1 Time(r) Kommentar: Individuell flervalgseksamen som avholdes mot slutten av semesteret. Eksamenskode: STR36052 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 33 Time(r) | Forelesninger omfatter både klassiske forelesninger i klasserom og webinarer |
Innlevering(er) | 6 Time(r) | Innlevering av forslag til prosjektoppgave på It'slearning |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 30 Time(r) | Innhenting av informasjon |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 37 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 40 Time(r) | Oppbygging av presentasjon og video |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 4 Time(r) | Analyse av problemstilling |
Eksamen | 50 Time(r) | Skriving av prosjektoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
1) En analyserapport på maks 4500 ord inkludert Executive Summary på maksimalt to A4 sider.
2) En video på maksimalt 5 minutter hvor man skal argumentere for den strategiske anbefalingen med basis i analyserapporten.