PRK 3676 Bacheloroppgave i kampanjeplanlegging
PRK 3676 Bacheloroppgave i kampanjeplanlegging
Kurset Bacheloroppgave i PR og markedskommunikasjon samler trådene i bachelorprogrammet i PR og markedskommunikasjon. Studentene forventes å bruke forskningsmetoder i utvikling av kampanjer. Metodene skal sikre at studentene treffer avgjørelser basert på sikker informasjon; i praksis anvendt forskning. Det innebærer å utvikle et opplegg for bacheloroppgaven der studentene kan vise sitt kunnskaps- og ferdighetsnivå.
- Etter fullført kurs skal studentene være i stand til å gjøre egne undersøkelser, for eksempel å utvikle en integrert kommunikasjonskampanje. En slik kampanje kan være utviklet med tanke på å informere, endre holdninger, oppnå en ønsket atferd, eller annet.
Etter gjennomført kurs skal studentene kunne:
- Velge ut og anvende relevante metoder for kampanjer
- Integrere teori og praksis
- Utvikle forskningsferdigheter i en kampanjekontekst
- Mestre selvstendig læring
- Videreutvikle kunnskap om, og planlegging og iverksetting av kampanjer
- Ha utviklet evne til informert kritisk og kreativ tenkning
Studentene skal forstå at å skrive en vellykket oppgave er utfordrende, og at det samtidig er en måte å få dyp innsikt i anvendt forskning på, slik at det reduserer eventuell avstand mellom teori og praksis.
- Oversikt over litteratur på feltet
- Bakgrunn
- Situasjonsanalyse
- Strategi: formål og delmål
- Idemyldring og kreativitet
- Nøkkelinteressenter
- Budskapsutforming: strategi og taktikk
- Tidsplanleggig og budsjettering
- Iverksettelse
- Kommunikasjonsmåling og evaluering
Studentene arbeider i grupper på tre personer. Foreleser henviser studenter uten egen gruppe til en ledig plass i en gruppe. Studenter som vil skrive oppgave sammen, må følge studieprogrammet i PR og markedskommunikasjon. Oppdragsgiver og foreleser kan kreve at gruppen presenterer kampanjen.
Studentene kan enten selv velge en oppdragsgiver, eller velge fra en liste som settes sammen av kursets fagansvarlige. Alle oppdragsgivere må godkjennes av fagansvarlig. Navnet på oppdragsgiver og prosjektet må leveres innen høsten før kurset.
Studenter må ha tillatelse fra foreleser/veileder for å arbeide alene eller i grupper med færre enn tre deltakere.
Den kursansvarlige oppnevner veiledere for studentene. Studentene får 24 timer klasseromsundervisning i teoretiske aspekter i kurset.Se også retningslinjer for skriving av bacheloroppgaver.
Studentene får åtte timer gruppeveiledning (seminarer) med sin veileder. I seminarene skal gruppene legge frem presentasjoner av sitt arbeid så langt. Studentene får inntil tre timer individuell veiledning pr oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å kontakte veileder for å få i stand slike møter.
Bacheloroppgaven skal leveres før en gitt tidsfrist. Studenter som ikke deltar på gruppeseminarer kan bli bedt om å forsvare oppgaven muntlig.
Studentene må ha tatt alle programkurs i bachelorstudiet PR og markedskommunikasjon. Studentene må også ha tatt kursene i statistikk og metode.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: PRK36761 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 32 Time(r) | Lectures (24) and seminars (8). |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | |
Innlevering(er) | 243 Time(r) | |
Veiledning | 3 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 80 Time(r) | |
Annet i klasserom | 2 Time(r) | Informasjonsmøte med bibliotek. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.