PRK 3506 Introduksjon til PR

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

PRK 3506 Introduksjon til PR


Kursansvarlig
Tor Bang

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
PR-/kommunikasjonsmedarbeidere og -ledere spiller en nøkkelrolle for hvordan og om organisasjoner lykkes, og fagområdet utvikler seg stadig som en følge av denne viktige rollen. I dag kalles PR ofte virksomhetskommunikasjon (”corporate communication”) eller organisasjonskommunikasjon (”organizational communication”). De ulike begrepene dekker imidlertid et felles mål; å hjelpe organisasjoner med å bygge relasjoner til interessentgruppene sine, inkludert kunder. Introduksjonskurset til PR-faget er planlagt med tanke på å gi en innføring i teorier og praktiske aktiviteter for studenter som ønsker å spesialisere seg i PR/kommunikasjon.

Dette kurset legger grunnlaget for å kunne gå videre til mer dyptpløyende kurs og pensum innen PR-området. Kurset gir et bredt innblikk i ”public relations”: tilhørende teori, yrket, metodikk og praksis. Det gir et innblikk i hva PR egentlig er og hva det omfatter, historisk opprinnelse, kommunikasjonsteori, organisasjonsteori samt oppdaterte case-studier. Dette kurset vil også ta for seg PR-praksis i frivillige og humanitære organisasjoner, medlemsorganisasjoner, idrettsforeninger osv.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal opparbeide en grundig forståelse for ledelse av ”public relations; PR-historie, hvorfor fagområdet er viktig, fagets rolle i organisasjoner, hvilke som er de grunnleggende PR-funksjonene, PR-verktøy og hvordan PR kan integreres og samspille med markedskommunikasjon.

Spesielt vil studentene tilegne seg kunnskap om:

  • Grunnleggende kommunikasjonsteorier, modeller og fagterminologi som brukes i praktisk PR eller virksomhetskommunikasjon,
  • Grunnlaget for kommunikasjon som en ledelsesfunksjon og et instrument som hjelper organisasjoner å nå sine mål,
  • Hvordan media arbeider,
  • Grunnlaget for effektiv kommunikasjon og hvordan dette kan måles,
  • ”Issues management”/omverdensanalyse og organisasjonens samfunnsrolle,
  • Metode for strategisk kommunikasjonsplanlegging.

Ferdighetsmål
Etter avsluttet kurs skal studentene være i stand til å:
  • Forklare de grunnleggende teoriene innen PR,
  • Beskrive prosessen med å lage en PR-/kommunikasjonsplan,
  • Identifisere de forskjellige interessentgruppene til en organisasjon og forklare rollene disse har i forhold til ulike typer organisasjoner,
  • Forklare hvordan PR blir praktisert i forskjellige typer organisasjoner; som private bedrifter, frivillige organisasjoner og i offentlig sektor.
  • Skissere de teknologiske, organisasjonsmessige og globale utfordringene innen PR-området.

Holdninger
En generell bevissthet rundt betydningen av kommunikasjon for å bygge relasjoner som gir økt tillit til en organisasjon hos alle interessentgrupper, noe som igjen vil påvirke organisasjonens totale omdømme.


Forkunnskaper
Ingen

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Wilcox, Dennis L., Glenn T. Cameron. 2014. Public relations : strategies and tactics. 11h ed. Pearson

Anbefalt litteratur
Bøker:
Ihlen, Øyvind. 2013. PR og strategisk kommunikasjon : teorier og fagidentitet. Universitetsforlaget

Emneoversikt

  • PR /kommunikasjonens rolle i organisasjoner
  • PR-historie
  • Et teoretisk grunnlag for PR
  • Etikk, jus og profesjonalitet
  • Planleggingsprosessen
  • Medierelasjoner
  • Intern-/medarbeiderkommunikasjon
  • Relasjoner til lokalsamfunnet
  • Økonomiske relasjoner
  • PR i frivillig sektor
  • Samfunns- og myndighetskontakt
  • Virksomhetskommunikasjon/PR

Dataverktøy
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.

Læreprosess og tidsbruk
Undervisningen i kurset er fordelt mellom forelesninger og veiledning. Studentene kan ta kontakt med foreleser for veiledning.

Anbefalt tidsbruk:
Aktivitet
Timebruk
Delta på forelesninger
36
Forberedelse til forelesninger
36
Arbeid med prosjektoppgave
128
Anbefalt tidsbruk totalt
200


    Eksamen
    Karakter i dette kurset baseres på følgende aktiviteter og vekting:

    1) En times individuell eksamen på skolen midt i semesteret: teller 30 %
    2) En ukes Case-analyse (kan gjøres i grupper med opp til tre studenter): teller 40 %
    3) En tretimers individuell skriftlig eksamen: teller 30 %

    Endelig karakter blir gitt på grunnlag av alle deler av evalueringen.


    Eksamenskode(r)
    PRK 35061 – Prosessevaluering teller 100 % av den endelige karakteren i PRK 3506 Introduksjon til PR, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Individuell eksamen 1 time - Ingen hjelpemidler
    Case - Alle hjelpemidler
    Individuell ekasamen 3 timer - Ingen hjelpemidler


    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
    Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene tas på nytt.


    Tilleggsinformasjon