MRK 3511 Produkt og prisstrategi
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015
|
MRK 3511 Produkt og prisstrategi
Kursansvarlig
Sangeeta Singh
Institutt
Institutt for markedsføring
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Dette kurset er utformet for å gi kunnskaper og ferdigheter knyttet til produktledelse og prisstrategi. Gjennom kurset skal studentene integrere kunnskap om forbrukeratferd, produkter (så vel varer som tjenester) og pris for å utvikle en konkurransedyktig produkt- og prisstrategi.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Etter endt kurs skal studenten kunne
- forklare relevansen av forbrukeratferd for produkt- og prisstyring
- beskrive hvordan produktklassifisering basert på forbrukernes oppfatninger definerer konkurransearena for en markedsfører og påvirker markedsanalyser
- kjenne til hvilken betydning forbrukerpsykologi har for ulike aspekter av prisstrategi
Studentene skal kunne
- klassifisere produkter forbruksbasert for relevante markeder
- identifisere industrien og konkurransebildet for å utføre kunde-, industri-, og konkurrentanalyser
- vurdere verdien av produkt(er) basert på forbrukernes persepsjoner og derigjennom identifisere markedssegmenter
- utvikle en produkt- og prisstrategi
Holdningsmål
- Studentene bør være oppmerksomme på at en bærekraftig pris-og produktstrategi tar hensyn til samfunnsansvar og etiske betraktninger.
Forkunnskaper
Dette kurset er basert på kunnskaper studentene har tilegnet seg gjennom andre markedsføringskurs i løpet av studiet.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Lehmann, Donald R., Russell S. Winer. 2005. Product management. 4th ed. McGraw-Hill/Irwin
Schindler, Robert. 2011. Pricing strategies : a marketing approach. Sage
Anbefalt litteratur
Bøker:
Smith, Tim J. 2012. Pricing strategy : setting price levels, managing price discounts and establishing price structures. South-Western Cengage Learning
Emneoversikt
· Hva er et produkt
· Forbrukeratferd
· Definere konkurransesituasjonen
· Kategori analyse
· Konkurrent analyse
· Forbruker analyse
· Reposisjonering produkter
· Produktutvikling
· Økonomi og psykologiske faktorer i prissetting
· Forbrukers reaksjoner til prisendring
· Utvikling av prissegmentering
· Prising av koblede produkter
· Interaktiv eller dynamisk prising
· Utvikle produkt- og prismix
Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Læreprosess og tidsbruk
Læringsmålene for kurset er gjennomført med en kombinasjon av forelesninger, cases, gruppearbeid, gruppepresentasjoner og tilbakemeldinger.
To gruppepresentasjoner i løpet av semesteret og tilbakemelding på presentasjonene sikrer fremdrift på semesteroppgaven. Deltakelse på forelesninger er avgjørende for en vellykket gjennomføring av semesteroppgaven.
Arbeidskrav
Grupper (på opptil 3 studenter) lager to presentasjoner av semesteroppgaven i løpet av semesteret: en i begynnelsen av semesteret og den andre mot slutten av semesteret (men før eller på den siste forelesningen).
Studentenes arbeidsbelastning i timer:
Aktivitet | Timebruk |
Forelesninger | 30 |
Forberedelse til forelesning / lese litteratur | 20 |
Presentasjoner | 6 |
Forberedelse til presentasjoner | 20 |
Gruppearbeid | 24 |
Informasjonsinnhenting og analyse | 50 |
Prosjektoppgave | 50 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Arbeidskrav
To presentasjoner som må gjennomføres og godkjennes for å få anledning til å avlegge eksamenen (prosjektoppgave).
Eksamen
Prosjektoppgave teller 100 % av karakteren. Studentene arbeider i grupper på 1-3 studenter.
Eksamenskode(r)
MRK 35111 - Prosjektoppgave teller 100 % i kurset MRK 3511 Produkt og prisstrategi 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Kontinuasjon
Kontinuasjonseksamener tilbys hvert semester.
Tilleggsinformasjon
© Copyright Handelshøyskolen BI