MRK 3511 Produkt og prisstrategi
MRK 3511 Produkt og prisstrategi
Formålet med dette kurset er å gjøre studentene i stand til å påta seg rollen som produktsjef i en bedrift eller organisasjon. Kurset er utformet for å gi kunnskap og ferdighet knyttet til produktledelse og prisstrategi. Gjennom kurset skal studentene lære å integrere kunnskap om forbrukeratferd, produkt (så vel varer som tjenester) og pris for å utvikle en konkurransedyktig produkt- og prisstrategi.
Etter fullført kurs skal studenten kunne
- utarbeide ulike produkt og prisstrategier, samt redegjøre for hvordan disse kan påvirke bedriftens konkurransefortrinn.
- forklare betydningen av forbrukeratferd for produkt- og prisstyring
- beskrive hvordan man kan analysere markedet for å skaffe seg produktrelevant forbrukerinnsikt.
- beskrive hvordan ulike aspekter ved produktvalg og prissetting påvirker forbrukeradferd og derved valg av produkt- og prisstrategi.
Studentene skal kunne
- klassifisere produkter basert på ulike former for segmentering
- identifisere produkters konkurransefortrinn
- gjennomføre kunde, bransje og konkurrentanalyser
- vurdere verdien av produkt(er) basert på forbrukerinnsikt og derigjennom identifisere markedssegmenter
- utvikle produkt- og prisstrategier
Studentene skal gjennom dette kurset bli gjort oppmerksom på betydningen av å vektlegge samfunnsansvar og foreta etiske betraktninger for å utvikle en bærekraftig pris- og produktstrategi.
- Produktledelse
- Markedsplanlegging
- Definere konkurransesituasjoner
- Kategorianalyse
- Konkurrentanalyse
- Forbrukeranalyse
- Reposisjonering av produkter
- Produktutviklingsstrategi
- Økonomiske og psykologiske faktorers betydning for prissetting
- Forbrukeres reaksjoner på prisendring
- Prissegmentering
- Prising av produktkombinasjoner
- Interaktiv eller dynamisk prising
- Utvikle produkt- og prismix
Læringsmålene for kurset er gjennomført med en kombinasjon av forelesninger, cases, gruppearbeid, gruppepresentasjoner og tilbakemeldinger.
For å sikre fremdrift på prosjektoppgaven skal studentene, i grupper (på inntil 3 studenter) lage en presentasjon av sitt prosjekt. Studentene vil få tilbakemelding på presentasjonen og prosjektet. Deltakelse på forelesninger er avgjørende for en vellykket gjennomføring av prosjektoppgaven.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Dette kurset er basert på kunnskaper studentene har tilegnet seg gjennom andre markedsføringskurs i løpet av studiet.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 30 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MRK 35112 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 70 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: MRK 35113 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 33 Time(r) | |
Annet i klasserom | 6 Time(r) | Presentasjon (plenum) |
Forberedelse til undervisning | 15 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 5 Time(r) | Forberedelse til presentasjon |
Gruppearbeid / oppgaver | 40 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 51 Time(r) | Informasjonsinnhenting og analyse |
Eksamen | 50 Time(r) | Prosjektoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.