MRK 3480 Forbrukeratferd
MRK 3480 Forbrukeratferd
Kurset skal gi studenten en innføring i faget forbrukeradferd på et grunnleggende nivå. Det legges vekt på hvilke faktorer som styrer og påvirker forbrukerens atferd, og hvordan markedsføreren kan dra nytte av disse faktorene. I tillegg har kurset til hensikt å kartlegge forhold omkring behov for varer og tjenester, hvordan de samme varer og tjenester brukes, og ikke minst hvilken beslutningsprosess som ligger bak kjøp av en vare eller tjeneste.
Etter endt kurs skal studentene kunne forklare sentrale begreper og tilegne seg en grunnforståelse- og kompetanse for forbrukeradferd som fagområde. Studentene skal evne å se kompleksiteten av forbrukerens beslutningsprosess og hvilke faktorer som påvirker forbrukeren i gitte valgsituasjoner. I tillegg skal de forstå hvordan en forbruker i en hver situasjon tar en beslutning.
Etter endt kurs skal studentene kunne anvende teori om forbrukerens beslutningsprosess for å kunne ta riktige markedsføringsvalg.
Etter endt kurs skal studentene kunne stille kritiske spørsmål til, og reflektere over sentrale forutsetninger og antakelser innen forbrukeradferd som fagområde.
- Om forbrukeratferd som fagområde
- Forbrukerundersøkelser
- Segmentering og målgruppetenkning
- Forbrukerens beslutningsprosess og valgmodeller
- Forbrukeren som et individ med behov, personlighet, persepsjon
- Hvordan forbrukeren lærer og benytter kunnskap
- Holdningsdannelse og strategier for holdningsendring
- Forbrukeren i sin sosiale sammenheng blant venner, familie, kultur og sosial klasse
- Diffusjon og adopsjon av innovasjoner
Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid.
Kurset har arbeidskrav.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
MRK 2914 Markedsføring, MRK 3414 Markedsføringsledelse eller tilsvarende kunnskaper.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 5 | 3 | Gjennom semesteret vil det bli gitt fem (5) tester/ oppgaver av varierende art (så som f.eks. elektroniske tester, drøftingsoppgaver og dokumentasjon av egen research). Alle oppgavene skal besvares i It's Learning. En nærmere orientering om oppgavene vil være tilgjengelig på Its Learning ved semesterstart. Oppgavene skal løses individuelt / eller i gruppe på inntil 3 studenter, se detaljer om dette på hvert enkelt arbeidskrav. Arbeidskravene blir vurdert som enten godkjent eller ikke godkjent. Når det gjelder de elektronsike testene, gis det anledning til å ta testene på ny dersom de ikke godkjennes i første forsøk (testene kan gjennomføres så mange ganger man ønsker før fristen for å gjennomføre testen går ut). Tre (3) av fem (5) arbeidskrav må være godkjent for å få gå opp til eksamen. Nærmere informasjon blir gitt i forelesningene og på It's learning i tilknytning til oppgavene. |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MRK 34801 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | Deltakelse i undervisning, gruppearbeid og fellesveiledning |
Undervisning | 2 Time(r) | Webinarer - 2 ganger á 1 time, med kursansvarlig |
Forberedelse til undervisning | 127 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 28 Time(r) | Arbeidskrav inkludert forberedelser |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.