ELE 3707 Sosiale medier
ELE 3707 Sosiale medier
Mediemarkedet og kommunikasjonsmønstre er i stor endring. Sosiale nettverk har skapt betydningsfulle arenaer for relasjonsbygging til kunder og virksomheters øvrige interessenter. Dette byr på muligheter og utfordringer for alle som har et bevisst forhold til eget omdømme- og kommunikasjonsarbeid. Viktig er det derfor å forstå hvilke krav som stilles for å kommunisere effektivt og troverdig med de vi ønsker å nå.
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Etablert kjennskap om hvordan teknologiutvikling og datasamfunnet påvirker virksomheters forretningsdrift, kommunikasjon og markedsføring
- Opparbeidet forståelse for kanalenes egenart og brukerkulturer, samt sentrale drivkrefter for relasjonsbygging til virksomheters interessenter i sosiale medier
- Fått kunnskap om betydningen av innholdsmarkedsføring og kjenne til hvordan godt innhold i sosiale medier skapes basert på en virksomhets egenart, historie og visjon
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Redegjøre for hvordan viktige drivere for forandring endrer premisser for forretningsmodeller, kommunikasjon og markedsføring
- Identifisere nøkkelområder i en virksomhets verdikjede der sosiale medier har potensial for å gi konkurransefortrinn,
- Skape engasjerende og verdibasert innhold i sosiale medier
Reflektere over åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i kommunikasjon.
- Datasamfunnet og sosiale mediers rolle i virksomheters forretningsdrift
- Sosial demokratisering; sosiale medier rolle i samfunnet
- Sosiale medieplattformer, fellestrekk, særtrekk og egenskaper
- Sosiale medier i markedskommunikasjonsmiksen
- Innholdsmarkedsføring og innholdsproduksjon i sosiale medier
- Sosiale medier i næringslivet; etiske og juridiske dilemmaer
Kurset gjennomføres ved en kombinasjon av klasseromsundervisning, videoforelesninger, diskusjonsoppgaver og faglig diskusjon på klassens Facebookside.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Studentene vil trenge egen PC.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Uke(r) Eksamenskode: ELE37071 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | Deltagelse i undervisning fordelt på klasserom og nettundervisning |
Forberedelse til undervisning | 80 Time(r) | Forberedelser til forelesning/lese litteratur/diskusjon på klassen facebookside |
Gruppearbeid / oppgaver | 80 Time(r) | Fagoppgave/oppgaver |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Eksamensbesvarelsen, som skal følge BI’s mal for referanseteknikk, skal være på maksimum 10 sider (eksklusiv egenevaluering, forside, innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og eventuelle vedlegg).