ELE 3707 Sosiale medier og nettverk
ELE 3707 Sosiale medier og nettverk
Sosiale medieplattformer har for lengst blitt en del av virksomheters verdikjeder og en «hub» for å forme brukeropplevelser. Men hvordan bør virksomheter tilnærme seg bruk av teknologiene som en arena for verdiskapning, der den sosiale kapitalen styrkes gjennom å koble formål for bruk av sosiale plattformer sammen med forretningsområder og funksjoner? Viktig blir det å forstå hvilke taktiske og strategiske valg som må tas for å utløse gevinster gjennom å kommunisere effektivt og troverdig med den man ønsker å nå.
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Kunnskap om hvilke formål sosiale medieplattformer kan ha innenfor virksomhetens forretningsområder og funksjoner
- Kjenne til strategisk planlegging av kommunikasjon og markedsføring i sosiale kanaler og nettverk
- Forståelse for kanalenes egenart som utgangspunkt for produksjon av variert og engasjerende innhold for å utløse ønskede effekter
Etter endt kurs skal studentene:
- Kunne identifisere mål for bedriftens tilstedeværelse på sosiale medieplattformer og hvordan plattformene best kan støtte opp under overordnede strategier på tvers av forretningsfunksjoner
- Bistå i arbeidet med utarbeidelse av en sosial mediestrategi som understøtter virksomhetens overordnede mål
- Bidra med innholdsproduksjon og vurdering av hvordan, hvor og når innhold skal publiseres på tvers av kanaler for å nå mål
Etter endt kurs skal studentene:
- Kunne reflektere og diskutere relevante faglige problemstillinger om åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i kommunikasjonen.
- Medieutviklingen, forbrukertrender, drivere for endring
- Den digitale kundereisen og beslutningsprosessen
- Strategisk forankring, organisatoriske forutsetninger
- Bruksområder for sosiale medieplattformer og nettverk i forretningsdrift og funksjoner
- Sosiale medieplattformer, fellestrekk, særtrekk og egenskaper
- Kanalstrategi, kommunikasjon og medieplanlegging
- Innholdsmarkedsføring, innholdsproduksjon og fortellerteknikk
- Medieetikk og dilemmaer
- Måling av kommunikasjonseffekt
Kurset gjennomføres som ukentlig klasseromsundervisning kombinert med digitale læringsressurser.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil nettlærer, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digitale læringsressurser og -aktiviteter. Dette vil tilsvare timeantall oppgitt som undervisning på campus. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Totalt anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Studenter på Bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring kan ikke velge dette kurset pga overlapp med programkurs på studiet.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Eksamen i kurset er en prosjektoppgave som teller 100% av karakteren i kurset. Oppgaven, som skal være på 4000 ord (ca. 15 sider) kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Eksamensoppgaven leveres ut ved semesterstart, og skal leveres inn etter av kurset er avsluttet. Eksamenskode: ELE37071 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 45 Time(r) | Deltagelse i undervisning i klasserom |
Forberedelse til undervisning | 80 Time(r) | Forberedelser til forelesning/lese litteratur/jobbe med øvelsesoppgaver |
Gruppearbeid / oppgaver | 75 Time(r) | Fagoppgave/oppgaver |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.