ELE 3707 Sosiale medier
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
ELE 3707 Sosiale medier Kursansvarlig Cecilie Staude Institutt Institutt for markedsføring Semester Høst; Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Mediemarkedet og tradisjonelle kommunikasjonsmønstre er i dramatisk endring. Sosiale nettverk som Facebook, Twitter og blogg skaper nye arenaer for politikk, samfunnsdebatt og meningsutveksling, og blir derfor spådd en stadig viktigere demokratisk rolle. Sosiale nettverk har skapt nye møteplasser og muligheter for å dele informasjon, kunnskap og erfaringer i et omfang vi aldri tidligere har sett. Dette byr også på muligheter og utfordringer for merkevarer, bedrifter, organisasjoner, politiske partier, medier og andre som har et bevisst forhold til eget omdømme- og kommunikasjonsarbeid. Viktig er det derfor å forstå hvilke nye krav som stilles for å kommunisere effektivt og troverdig med dem man ønsker å nå. Læringsmål
I løpet av kurset skal studentene: Ferdighetsmål Etter endt kurs skal studentene kunne: Holdningsmål Reflektere over åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i kommunikasjon. Kunne se dialog som en forutsetning for å skape verdi blant de som kommuniserer Forkunnskaper Ingen særskilte Obligatorisk litteratur Bøker: Li, Charlene, Josh Bernoff. 2011. Groundswell : winning in a world transformed by social technologies. Expanded and rev. ed. Harvard Business Press. 224 sider Annet: Et utvalg av artikler vil tilgjengeligsgjøres for nedlasting av studentene på It's Learning Anbefalt litteratur Bøker: Kotler, Phillip, Hermawan Kartajaya og Iwan Setiawan. 2010. Markedsføring 3.0 : fra produkter til kunder til den menneskelige ånd. Hegnar media. Finnes også i engelsk utg. Marketing 3.0 Krokan, Arne. 2010. Den digitale økonomien : om digitale tjenester, forretningsutvikling og forretningsmodeller i det digitale nettsamfunnet. Cappelen akademisk forl. 271 Staude, Cecilie, Marthinsen, Svein Tore. 2012. Sosial kommunikasjon; personlig, samtale,verdi. 1. utg. Kommuneforlaget Aalen, Ida. 2012. En kort bok om sosiale medier. 1. utg. Fagbokforlaget. 150 sider Emneoversikt
Dataverktøy Studentene trenger egen bærbar PC. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning, gruppearbeid, individuell- og felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien prøves direkte ut i praksis. Studentene velger (eller kan få tildelt) innledningsvis i kurset en bedrift, organisasjon eller annen type virksomhet som skal følges gjennom hele semesteret. Studentene skal publisere minimum to blogginnlegg knyttet til relevante faglige problemstillinger for valgt virksomhet på egen blogg som opprettet innledningsvis i kurset. Studentene har et gjensidig ansvar å kommentere hverandres blogger minimum to ganger gjennom hele semesteret. Tidbruk fordeler seg som følger:
Eksamen Prosjektoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) studenter. Prosjektopppgaven skal fremstå som en plan over kommunikasjonstiltak i sosiale medier for valgte virksomhet som skal hjelpe til med å oppnå et eller flere markedsmål. En egenevaluering som gir en kortfattet beskrivelse av læringsutbytte i forhold til kursets læringsmål, samt et begrunnet karakterforslag. Eksamensbesvarelse og egenevalueringen teller til sammen 100 % av karakteren. Besvarelsen, som skal følge BI’s mal for referanseteknikk, skal være på maksimum 30 sider (eksklusiv egenevaluering, forside, innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og eventuelle vedlegg). Eksamenskode(r) ELE 37071 Prosjektoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset ELE 3707 Sosiale Medier, 7,5 studiepoeng Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjon avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI