BST 1410 HRM og ledelse
BST 1410 HRM og ledelse
Human Resource Management (HRM) og ledelse er et kjernefag i moderne organisasjonsutdanning. Faget beskriver mange sider ved ledelse av menneskelige ressurser slik som for eksempel hvordan bedrifter og organisasjoner kan nyttiggjøre seg og gjennom effektiv ledelse bidra til videreutvikling av ansattes evner, egenskaper og ferdigheter. Faget beskriver også hvordan man kan tilrettelegge for læring, kunnskapsdeling, motivasjon, best mulige arbeidsforhold, jobbtilfredshet og arbeidsglede. Anvendelse av kunnskap fra HRM og ledelse vil derfor skape gunstige forutsetninger for lønnsomhet, produktivitet og trivsel i alle typer virksomheter. Slik sett er evidensbasert HRM og ledelse blant de sterkeste konkurransefaktorene i dagens arbeidsliv. Programvalgkurset «HRM og ledelse» gir grunnleggende dybdekompetanse for fremtidsorienterte ledere, medarbeidere, HR ledere og HR medarbeidere. På denne måten er programvalgkurset yrkesmessig relevant for studenter på tvers av ulike fagområder og yrkesretninger.
OBS!
Dette kurset overlapper med Bachelor i organisasjonspsykologi, HR og ledelse, slik at dette ikke kan velges av denne studentgruppen.
Programvalgkurset er masterforberedende i den forstand at studenter som ønsker å begynne på Master of Science (MSC) i «Ledelse og organisasjonspsykologi» og som ikke følger bachelorstudiet «Organisasjonspsykologi, HR og ledelse» anbefales å ta dette kurset for å bli kvalifisert til å kunne søke MSC i «Ledelse og organisasjonspsykologi».
Programvalgkurset gjelder for studenter på Bachelorstudiet i markedsføring, Bachelorstudiet i Retail Management og Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Andre studenter kan velge å ta kurset som et valgkurs i sitt 3. studieår.
Kurset er ulikt kurset «Personalledelse» ved at det favner om enda flere aktuelle temaer knyttet til HRM og gir rom for høyere grad av dybdelæring gjennom dobbelt antall studiepoeng.
Etter kurset skal studenten ha:
- kunnskap om de viktigste teorier og forskning innenfor området HRM og ledelse.
- nødvendig kunnskap om det psykologiske fagfeltet som utøvelse av konkurransedyktig HRM og ledelse forutsetter.
- grunnleggende arbeidsrettslig kunnskap som konkurransedyktig HRM og ledelse forutsetter.
Etter kurset skal studenten ha:
- utviklet ferdigheter i å planlegge og tilrettelegge for HRM tiltak.
- utviklet ferdigheter innen typiske HRM aktiviteter som rekruttering, motivasjon, trening, læring, kunnskapsutvikling og arbeid rettet mot å fremme prestasjon, jobbrelatert helse og velvære blant medarbeidere.
Refleksjonsmål
Etter kurset skal studenten kunne:
- kritisk reflektere, kommunisere og diskutere teorier, forskning og problemstillinger innen fagfeltet HRM og ledelse.
- bidra til teoretisk og forskningsbasert refleksjon og diskusjon om den "menneskelige kapital" og dens betydning for verdiskapingen i moderne virksomheter.
- analysere ulike problemstillinger og diskutere mulige tiltak, ved hjelp av kritisk refleksjon, teori og en evidensbasert tilnærming til HRM og ledelse.
HRM (21 t)
- Ledelse av menneskelige ressurser - Introduksjon
- Relasjoner i arbeidslivet
- Forholdet mellom strategi og HR-strategi
- Sentrale HRM-strategier og systemer
- HRM og prestasjon
Kompetanseledelse (21t)
- Mobilisering av kompetanse gjennom motivasjon og arbeidsglede
- Rekruttering, utvelgelse, mangfold og nedbemanning.
- Læring, trening og kompetanseutvikling
- Prestasjonsvurderinger
Ledelse av samspill og menneskelig bærekraft (21 timer)
- Grupper, team og teambygging
- HRM og jobbrelatert velvære
- Psykososialt arbeidsmiljø
- Helsefremmende ledelse og tilrettelegging
Ledelse, arbeidsklima, utvikling og arbeidsjuss (21 timer)
- Effektiv ledelse, lederutvikling og endring
- Organisasjonskultur og arbeidsklima (HRM klima)
- Arbeidsavtaler, arbeidsmiljø, rettigheter
- Oppsigelse, avskjed
Kurset blir gjennomført med 84 timer undervisning i moduler.
Kurset er interaktivt og krever aktivt engasjement i forbindelse med gruppeoppgaver og arbeid med caseoppgaver som gis underveis.
Det tilbys kontinuasjon i eksamenskode BST 14101 siste gang høst 2023.
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Grunnkurs i statistikk fra 1. år på bachelorstudiet, som MET 3431 eller MET 2920. I tillegg må studentene har gjennomført ORG 3402 Organisasjonsatferd og ledelse, 1.år eller tilsvarende.
Kvalifikasjoner:
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: 72 timer individuell hjemmeeksamen Eksamenskode: BST 14104 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 84 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 131 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 81 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 80 Time(r) | |
Eksamen | 24 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.