BIK 2948 Design Thinking for nyskaping - KONTINUASJONSEKSAMEN
BIK 2948 Design Thinking for nyskaping - KONTINUASJONSEKSAMEN
Nyskaping, alt fra små skrittvise produktendringer til radikale, er det bedriftene skal leve av i fremtiden. Målet med nyskaping er verdiskaping. Utfordringen er at mange nyskapinger ikke blir tatt godt imot av markedet. Å utvikle nye produkter og tjenester som treffer er rett og slett vanskelig. De produktutviklerne som lykkes kjennetegnes ved at de er både kreative og systematisk, at de er i stand til å lede tverrfaglig sammensatte grupper, og ikke minst, at de er gode til både å skaffe markedsinnsikt og til å teste ulike løsninger på markedet. En god produktutvikler er en markedsorientert produktutvikler.
Formålet med dette kurset er å gi studentene den kunnskapen, de verktøyene og de ferdighetene de trenger for å bli markedsorienterte produktutviklere. Studentene skal lære seg å gjennomføre utviklingsprosesser ved hjelp av design tenkning. De skal lære seg å samle inn markedsinformasjon, utvikle enkle prototyper, og gjennomføre markedstester. Kurset passer for alle som ønsker å ta en aktiv rolle i forhold til utvikling i både offentlige og private organisasjoner. Gjennom dette kurset vil studentene få de verktøyene og den kunnskapen de trenger for å lykkes med design-drevet innovasjon.
Etter fullført kurs skal studentene kunne:
- Redegjøre for design tenkning og hvordan en design-drevet innovasjonsprosess kan føre til verdiskaping.
- Redegjøre for suksessfaktorer for produktutvikling
- Redegjøre for utfordringer ved implementering av design tenkning.
- Forklare betydningen av god markedsforståelse for nyskaping.
- Beskrive hvordan man kan skaffe seg relevant markedsinnsikt
- Beskrive hvorfor og hvordan vi gjennomfører markedstesting
- Redegjære for hvordan en design-drevet innovasjonsprosess skiller seg fra andre innovasjonsprosesser
Etter fullført kurs skal studentene kunne:
- Strukturere en designtenkningsprosess
- Beherske teknikker for å skaffe og strukturere markedsinnsikt
- Utvikle enkle konsepter og prototyper.
- Gjennomføre enkle prototype/konsept-tester
Studentene skal gjennom dette kurset bli gjort oppmerksom på betydningen av å vektlegge samfunnsansvar og foreta etiske betraktninger ved nyskaping.
- Designtenkning for innovasjon
- Design-drevet innovasjons særtrekk, utfordinger og fortrinn
- Suksessfaktorer for nyutvikling
- Verktøy for generering av markedsinnsikt
- Observasjonsteknikker
- Intervjuteknikker
- Verktøy for strukturering av innsikt
- Verktøy og prosedyrer for gjennomføring av enkle markedstester
- Prototypeutvikling og testing
- Konseptutvikling og testing
Læringsprosessen vil ta utgangspunkt i konkrete problemstillinger som studenten kjenner fra eget liv/ egen arbeidsplass. Samlingene, som vil bestå av både forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner, vil bli strukturert i moduler. På disse samlingene vil studentene få kunnskap om og ferdigheter i bruk av produktutviklingsverktøy. Mellom modulene skal studentene jobbe med en praktisk problemstilling. Studentene vil få tilgang til digitale ressurser og få tilbakemelding på innlevert og presentert materiale.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Dette kurset har ingen forkunnskapskrav.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: BIK 29481 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 17 Time(r) | Egne aktiviteter knyttet til webinarer og selvstudieaktiviteter, lese litteratur |
Eksamen | 70 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 85 Minutt(er) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.