BIK 2943 Styreutvikling, innovasjonsledelse og samfunnsansvar
BIK 2943 Styreutvikling, innovasjonsledelse og samfunnsansvar
Kurset har fokus på følgende områder innen styrekompetanse: 1)styreutvikling, 2)innovasjonsledelse, og 3) omdømme/samfunnsansvar/etikk.
De tre fokusområdene knytter seg til tunge trender i vår tid: Innovasjon og omstillingsledelse blir stadig viktigere i et samfunn i rask teknologisk og sosial utvikling. Omdømme, samfunnsansvar og etikk får økt oppmerksomhet i en stadig mer transparent og kommunikativ verden. Og sist men ikke minst, øker dette krav til ledelseskompetanse og ledelsesutvikling. I en tid da både næringsliv og samfunn har forventninger til styret om å spille en aktiv rolle i utforming av bedriftens strategi blir det også viktig at styret besitter kompetanse på disse områdene.
Kurset kombinerer teori og praksis: Det gir deltakerne innsikt i sentrale bidrag til den prinsipielle tenkningen på de tre fokusområdene, og forbinder det med hands on erfaringer fra praktiske cases.
· Forstå hvordan selskapet bør utvikle styret og styrefunksjonen i en helhetlig ramme for optimal ledelse av virksomheten. Herunder, forstå styreleders spesielle rolle og oppgaver, samt eksterne styrerepresentanter, ansatterepresentanter og styrelederes utfordringer.
· Forstå utfordringer med å styre entreprenørskap, innovasjon og omstilling i bedrifter. Herunder forstå styringsutfordringene i faser i bedriftens utvikling fra entreprenørfasen fram til modent produkt; samt styringsutfordringer ved utviklingsprosesser og omstilling i modne bedrifter.
· Forstå betydningen av omdømmespørsmål, samfunnsansvar, og etikk som styreutfordringer i en stadig mer transparent og kommunikativ verden. Herunder forstå hvordan omdømme, samfunnsansvar og etikk kan brukes aktivt i bedriftens verdiskaping.
· Evne til å legge til rette for, og drive frem en god og aktiv ledelse av styret. Herunder evne til på vegne av styret å løpende kommunisere godt med daglig leder aksjonærer tillitsvalgte og andre interessenter.
Kunnskap om metoder og virkemidler for å fremme hensiktsmessig utvikling fra entreprenørskap til modne bedrifter, sett fra en styreposisjon.
· Innsikt i tilnærminger og verktøy for å jobbe systematisk med omdømme, samfunnsansvar og etikk, og styrets rolle i slike spørsmål.
Etiske vurderinger i styrerommet gjennom påvirkning av felles holdninger
Respekt for styrearbeidets kompleksitet
Respekt for hva som kreves av tid til forberedelser for å utøve det gode styrearbeidet
Styreutvikling
- Juridiske rammer for utøvelse av styreverv
- Styrets lederrolle
- Styreleders spesielle rolle og oppgaver
- Ledelse og samspill i styret, overfor aksjonærer / eiere og den daglige ledelse
- Styret som et verdiskapende team Teamutvikling
- Styrets strategiske kontroll
- Den eksterne styrelederen / styrerressursen
Entreprenørskap, innovasjon og omstilling i bedrifter
- Styring av entreprenørskap,innovasjon og omstilling i vekstbedrifter
- Styringsutfordringene i faser i bedriftens utvikling fra entreprenørfasen fram til moden bedrift
- Styringsutfordringer ved intraprenørskap og omstilling i modne bedrifter
- Balansering av effektivitet og kreativitet
- Forretningsmodellering
- Styrets utøvelse av strategiske prosesser og innovasjon
- Praktiske eksempler
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
- Omdømmespørsmål, samfunnsansvar, og etikk som styreutfordringer
- Hvordan omdømme, samfunnsansvar og etikk kan brukes aktivt i bedriftens verdiskaping
- Interessenter og interessentanalyse
- Etisk og samfunnsmessig refleksjon som styreanliggende
- Praktisk anvendelse
Kurset gjennomføres med 36 undervisningstimer, modulbasert, totalt 5 eller 6 dager over et semester.
Progresjonen sikres gjennom debatter og diskusjoner under samlingene. Det gis veiledning til arbeidet med fagoppgavens problemstillinger, og studentene må etter første samling sende inn problemstillingen det skal arbeides med og forslag til litteratur. Foreleser gir tilbakemeldinger på denne, i tillegg til veiledning under samlingene.
Generell studiekompetanse
Det er ingen krav til forkunnskaper, men det er en fordel å ha gjennomført BIK 2940 Styrekompetanse eller andre kurs med lignende innhold.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Uke(r) Kommentar: Eksamensform er en fagoppgave over to uker. Fagoppgaven utleveres ca. to uker før semesterets slutt. Fagoppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Eksamenskode: BIK 29431 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
BIK 2907 Styrekompetanse II, 100%
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | Deltakelse i undervisningen |
Forberedelse til undervisning | 80 Time(r) | Forberedelse til forelesning/lese litteratur |
Eksamen | 54 Time(r) | Skrive fagoppgave |
Gruppearbeid / oppgaver | 15 Time(r) | Oppgaveløsning |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 15 Time(r) | Selvstudium og kollokvier |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.