VHL 3551 Logistikk for varehandelen

VHL 3551 Logistikk for varehandelen

Kurskode: 
VHL 3551
Institutt: 
Regnskap, revisjon og foretaksøkonomi
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Eirill Bø
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i Retail Management - Programkurs
Undervisningstermin(er): 
2018 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon: 

Logistikk behandler de fysiske og administrative prosesser som er knyttet til det å anskaffe, håndtere, lagre, transportere og levere ferdigvarer, råvarer og materiell, samt diskutere hvordan varer og tjenester blir tilgjengelige for sluttbrukerne.

Logistikkprosessene går på tvers av de tradisjonelle funksjonsområdene internt i bedriftene og de omfatter både leverandører og kunder. Måten prosessene gjennomføres på, har avgjørende virkning på både konkurranseevne og lønnsomhet. Som fagområde har logistikk gjennomgått en utvikling fra en situasjon der hovedfokus var reduksjon av kostnader på delområder, til helhetsbetraktninger som fremkommer ved integrering internt i bedriftene og gjennom samarbeid med leverandører og kunder.

Logistikkfaget har både et strategisk perspektiv og en kvantitativ tilnærming. Dette kurset omhandler begge sider, men legger spesielt vekt på kvantitative beregninger knyttet til lagerhold som er nødvendige innen varehandelen.

OBS!
Dette kurset er overlappende med kursene ELE 3715 Logistics and Marketing Channels (7,5 studiepoeng) og MRK 3520 Markedsføringskanaler og logistikk (7,5 studiepoeng). Man vil derfor ikke kunne få uttelling for kombinasjoner av disse kursene i en Bachelorgrad.

Læringsmål: 

Etter endt kurs skal studentene:

  • ha en grunnleggende innsikt i logistikkbegrepets nåværende innhold og utvikling.
  • forstå begrepene logistikk og supply chain management.
  • kjenne til modeller som Du Pont, totalkostnadsanalysen, ABC analyser, klassifiseringsmodeller, ulike modeller for kostnadsoptimalisering og for optimalisering i vareflyten
Ferdighetsmål: 

Etter endt kurs skal studentene:

  • kunne forklare hvordan man med et kundefokusert utgangspunkt, kombinerer økonomiske, sosiale og politiske perspektiver for å analysere den fysiske vareflyten.
  • være i stand til å utføre en distribusjonsanalyse for å finne de mest effektive kanaler fra produsent til sluttkunde, utføre en lageranalyse, samt gjøre en vurdering av lokalisering av distribusjonssentre.
  • vurdere riktig og kostnadseffektiv leveringsservice mellom leddene i forsyningskjeden
  • kunne modellere enkle optimaliseringsproblemer (lineær programmering) knyttet til lager og transport.
  • benytte excel solver til å løse optimaliseringsmodellene
Holdningsmål: 

Etter endt kurs skal studentene være klar over at effektive distribusjonskanaler kan komme i konflikt med målet om å verne miljøet. De skal også utvikle en etisk bevissthet knyttet til håndtering av leverandører i en innkjøpssammenheng.

Kursets innhold: 
  • Introduksjon til logistikkbegrepet - fagets omfang og utvikling
  • Leveringsservice som betydning for kunden samt utvikling av logistikk som konkurransestrategi 
  • Prognoser og lagerstyring
  • Produksjonsstyring
  • Innkjøp og leverandørsamarbeid
  • Distribusjon og transportens plass i bedriften og betydning for verdikjeden.
  • Logistikkens betydning for miljøet. 
  • Optimaliserings modeller for transport og lager
  •  Optimalisering av vareforsyning
  •  Lokalisering av distribusjonssentre
  • Optimalisering av leveranser fra samme leverandør
  • Optimal struktur i distribusjonskjeden for retailsystemer
  • Flerlager – når er det optimalt med bruk av distribusjonssenter (grossistlager), og når er direkte distribusjon til butikkene best?
  • VMI, Quick response logistics
Læreprosess og tidsbruk: 

Kurset vil gjennomføres ved forelesninger og øvelser, totalt 45 kurstimer.

Dataverktøy: 
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Tilleggsinformasjon: 

 

Kvalifikasjoner: 
Forkunnskapskrav: 

Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper i dette kurset.

TypeVektingTilsynDurationHjelpemidlerGruppering (størrelse)Kommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
VHL 35511
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen hvert semester
100Invigilation4 Time(r)
  • BI-definert eksamenskalkulator
  • Enkel kalkulator
Individuell
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:Invigilation
Gruppering (størrelse):Individuell
Hjelpemidler:
  • BI-definert eksamenskalkulator
  • Enkel kalkulator
Varighet:4 Time(r)
Kommentar:
Eksamenskode:VHL 35511
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen hvert semester
Eksamensorganisering: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Arbeidsinnsats - aktivitetVarighetType varighetKommentar arbeidsinnsats
Undervisning45Time(r)
Forberedelse til undervisning45Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver60Time(r)Arbeid med excel-modeller
Selvstudium46Time(r)Forberedelse til eksamen
Eksamen4Time(r)
Forventet arbeidsinnsats:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Undervisning
Varighet:45 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Forberedelse til undervisning
Varighet:45 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Gruppearbeid / oppgaver
Varighet:60 Time(r)
Kommentar:Arbeid med excel-modeller
Arbeidsinnsats - aktivitet:Selvstudium
Varighet:46 Time(r)
Kommentar:Forberedelse til eksamen
Arbeidsinnsats - aktivitet:Eksamen
Varighet:4 Time(r)
Kommentar:
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.

Course codeCredit reduction
ELE 3715100
MRK 3520100
Credit reductions:
Course code:ELE 3715
Credit reduction:100
Course code:MRK 3520
Credit reduction:100
Reduction description: 

Kurset er overlappende med ELE 3715 Logistics and Marketing Channels og MRK 3520 Markedsføringskanaler og logistikk