VHL 3404 Introduksjon til Retail Management - KONTINUASJONSEKSAMEN
VHL 3404 Introduksjon til Retail Management - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kurset ble gjennomført siste gang høsten 2019. Det tilbys kontinuasjonseksamen høsten 2020 og siste gang våren 2021.
Varehandelen er en av Norges største næringer. Den består av en rekke bransjer med til sammen flere hundrede tusen ansatte. Den er den største arbeidsgiveren i alle landes fylker med unntak av Oslo. Næringen er i rivende utvikling både nasjonalt og internasjonalt. Varehandelen er i dag kjennetegnet ved at den omfattes av store enheter som er utsatt for sterkt konkurranse. Den er derfor avhengig av effektiv og rasjonell drift for å være lønnsom. Rammene rundt dette faget vil være bransjekunnskap innen varehandel, digitalisering og kundeforståelse.
Bachelorstudiet i Retail Management er et 3-årig studium som retter seg mot personer med interesse for en lederstilling innen varehandel – en av landets største næringer. Studiet retter seg også til de som ønsker å etablere egen virksomhet. Aktuelle stillinger etter studiet er butikk- eller varehussjef, senterleder, innkjøpsleder, logistikksjef, Retail manager, franchisetaker, m.m. Studiet vil også gi grunnlag for videre studier på masternivå.
Kunnskapsmål
Studentene skal opparbeide gode kunnskaper om de viktigste bransjene, dens oppbygging og aktørene innen varehandelen, samt rammebetingelsene for handel i Norge. Studentene skal også tilegne seg god kundeforståelse og oppnå innsikt i hvordan trender påvirker varehandelen. Med stadig ny teknologi og digitalisering, skal studentene kunne identifisere hvilke muligheter og utfordringer varehandelen står overfor. Videre skal studentene ha dyptgående kunnskaper som er nødvendige for å kunne ha ulike lederroller innen næringen.
Studentene skal ha opparbeidet ferdigheter om strategisk og operativ ledelse i varehandelsbedrifter. Studentene skal kunne anvende relevante begreper og teorier i analyse, utredinger, planlegging og beslutninger. Studentene skal ved hjelp av relevante salgsmetoder kunne markedsføre handelsvarer, butikker, kjeder og tjenester knyttet til detaljhandelen. I tillegg skal studentene skal ha evne til å forstå og reflektere rundt samspillet mellom handel, industri og kunden som en viktig del av verdiskapningsprosessen. Studenten skal tilslutt kunne vurdere og sette i gang egnede tiltak for å møte utfordringer og fremtidige muligheter i varehandelen.
Studentene skal verdsette kundenes serviceønsker- og behov, samt kunne ta stilling til etiske dilemmaer i varehandelen. I denne sammenheng er utvikling av gode mellommenneskelige relasjoner i bedriften viktig, hvor tillit, respekt og likestilling står sentralt. Likeledes skal studenten forstå betydningen av helse- og miljøfremmende tiltak innen varehandelen.
- Hva er Retail?
- Bransjeforståelse og shopperatferd
- Vekst i handelen
- Retail Markedsføring
- Ansatte i varehandel
- Butikken: Produktportefølje, kommunikasjon og optimale hyller
- Generering av trafikk og kundestrøm
- Kundeopplevelser og kundetilfredshet
- Teknologi og digitalisering
- Fremtiden og trender
Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, presentasjoner og webinarer.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Kommentar: Skoleeksamen Eksamenskode: VHL 34041 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 39 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 125 Time(r) | Arbeide med pensum |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 6 Time(r) | Forberedelse til veiledning |
Eksamen | 30 Time(r) | Flervalgstest (elektronisk) - 1 time Oppgave - 26 timer Avsluttende skoleeksamen - 3 timer |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.