SPÅ 2922 Kommunikasjon for næringslivet - Fransk muntlig
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
SPÅ 2922 Kommunikasjon for næringslivet - Fransk muntlig
Kursansvarlig
Terje Selmer
Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Kurset er et introduksjonskurs i muntlig kommunikasjon med franskmenn i profesjonell sammenheng. Det har fokus på presentasjoner og diskusjoner.
Læringsmål
Kunnskapsmål
- Kjenne til kulturelt betingede forskjeller mellom franskmenn og nordmenn
- Kjenne til franske forhandlingsstrategier
- Kjenne til noen etiske problemstillinger
Ferdighetsmål
- Kurset utvikler språklige ferdigheter slik at studentene skal kunne
- Delta aktivt i samtaler og forhandlinger
- Forberede, gjennomføre og vurdere presentasjoner
Holdningsmål
- Utvikle evnen til å vurdere ulikheter mellom nordmenn og franskmenn i profesjonell sammenheng
- Utvikle evnen til samhandling gjennom kunnskap og kommunikasjon
Forkunnskaper
Fransk C-språkkompetanse, BIs grunnkurs i fransk eller tilsvarende.
Obligatorisk litteratur
Artikkelsamling:
Georges Gaspard og Terje Selmer. 2013. Le français professionnel. Muntlig og skriftlig kommunikasjon for næringslivet. Handelshøyskolen BI.
- A la découverte de la France, www.diplomatie.gouv.fr/france/geography, 2010
- Les institutions françaises, www.diplomatie.gouv.fr/france/institutions, 2010
- Les symboles de la République, www.diplomatie.gouv.fr/france/symboles, 2010
- 2000 ans d’histoire, www.diplomatie.gouv.fr/france/history, 2010
- L’enseignement en France, www.diplomatie.gouv.fr/france/education, 2010
- Comment peut-on être français ? LE NOUVEL OBSERVATEUR, 1er- 7 juin 2006, François Armanet et Gilles Anquetil
- L’Ecole Supérieure de Commerce de Paris (ESCP) ESCP.COM, 2010
- Lobbying et corruption . Jean Quatremer, LIBERATION, 2006
- Lobbies : l’ère du soupçon. Christophe Doré, Gilles Denis, Charlotte Autier, FIGARO MAGAZINE, 2006
- La France, eldorado pour les entreprises et les capitaux étrangers. Caroline Mignon, 2006
- Négociations : attitude positionnelles, Roger Fisher + William Ury: Getting to Yes. Editor Bruce Patton, 1991
- Les Français récoltent la palme de l’inhospitalité, LE FIGARO, 2006
- Perception de la France et des Français, Pratiques du management en Europe. Editor: les éditions d’organisation 1992, Paris
- Le management français, Jean Simonet : Pratiques du management en Europe. Editor: les éditions d’organisation,Paris , 1992
- L'étrangère. Eva Joly, 2005
- Gestion et motivation du personnel: attitudes norvégienne et française. Cecilie Solberg, 1990
- La France vue d'ailleurs. Fritz Utzeri, Théodore Zeldin, 1985
- Les conceptions éthiques. J.-C. Usunier, 1985
- Savoir-vivre en affaires, Daniel Poirot : Savoir-vivre en affaires. Editor les éditions d’organisation , Paris, 1997
- Communication commerciale. T. Selmer (red), 2010
- Cases : Marcel, C. et Pastou, B. Annales, Paris 1985. Følgende cases:
Faire connaissance / mieux se connaître
Un déjeuner d’affaires infructueux
Le syndicat rencontre la direction I
Le syndicat rencontre la direction II
Faire un voyage d’études
Le tourisme
Est-ce que la fin justifie les moyens ?
Anbefalt litteratur
Emneoversikt
- Presentasjoner
- Franske forhandlingstrategier
- Etiske problemstillinger for franskmenn
- Interkulturell kommmunikasjon med franskmenn: kulturelt betingede forskjeller mellom franskmenn og nordmenn
Dataverktøy
Internet, It's learning, Powerpoint
Læreprosess og tidsbruk
Kurset har 39 timer klasseromsundervisning: Noe forelesning (kunnskapsoverføring), men stort sett samtaler og diskusjoner i grupper (øving, praktisk arbeid) og presentasjoner (aktivt utadrettet virksomhet).
Hver student bør gjennomføre 3 presentasjoner.
For å møte godt forberedt skal en detaljert fremdriftsplan benyttes.
Studentene vil bli trenet i individuelle presentasjoner på fransk.
Aktivitet | Timebruk |
Deltakelse I undervisningen | 39 |
Forberedelse til forelesningen | 50 |
Forberedelse til presentasjoner | 52 |
Selvstudium og kollokvier | 52 |
Forberedelse til eksamen | 6 |
Avsluttende eksamen | 1 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Eksamen (ca. 20 minutter) er individuell og består av to deler som vektes likt. Begge deler må bestås.
1) en muntlig presentasjon på 7-8 minutter av et emne valgt i samråd med faglærer, med bruk av Powerpoint.
2) en diskusjon på 7-8 minutter om et eller flere emner fra pensum ELLER diskusjon av cases etter loddtrekning.
Eksamenskode(r)
SPÅ 29221- Muntlig eksamen teller 100% for å oppnå karakter i kurset SPÅ 2922 Muntlig kommunikasjon for næringslivet - fransk 2, 7.5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Powerpoint
Kontinuasjon
Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester.
Tilleggsinformasjon
© Copyright Handelshøyskolen BI