SMC 1030 Fintech, muliggjørende teknologier og endring
SMC 1030 Fintech, muliggjørende teknologier og endring
Gjennom emnet «Fintech, muliggjørende teknologier og endring» vil deltakerne få en gjennomgang av faktorer som påvirker utviklingen både i denne finansnæringen og i samfunnet ellers de nærmeste årene. Dette skal skape bakgrunn for å kunne forstå hvilke utfordringer ulike aktører i næringen står overfor. I tillegg til et oversiktsbilde vil deltakerne lære mer om digital økonomi og hva som er spesielt digitalt og datadrevne forretningsmodeller og virksomheter.
For å forstå endringer som omfatter både næringen og dens kunder vil deltakerne også lære om ulike muliggjørende teknologier og hvilke konsekvenser/effekter disse har på utvalgte sektorer i samfunnet
Digital transformasjon handler imidlertid ikke bare om teknologi og digital økonomi, men minst like mye om kultur og forståelse for endringsprosesser. Derfor vil deltakerne gjennom dette emnet utvikle innsikt i og forståelse for hvordan teknologi spiller sammen med andre endringer i samfunnet og skaper grunnlag for både nye tjenester og nye forretningsmodeller.
Gjennom dette emnet skal deltakerne …
- få avansert kunnskap om hva digital transformasjon i finanssektoren innebærer og hvilke drivkrefter som påvirker utviklingen både på makro- og mikronivå.
- Få kjennskap til hvordan rammevilkår endres som følge av endrede reguleringer, deregulering og kontroll (eks hvitvasking etc)
- få avansert kunnskap om digital økonomi og på hvilke måter utviklingen av en digital økonomi erstatter en mer tradisjonell industriell økonomi og påvirker næringens tjenester, forretningsmodeller og aktører
- Få inngående innsikt i hvilke nye roller og oppgaver fintech-sektoren, alene eller i samarbeid med de etablerte virksomhetene, kan tenkes å få i samfunnet som følge av en digital transformasjon
- Få avansert innsikt i hvilke utfordringer en står overfor med tanke på ledelse av endringsprosesser i en digital transformasjon og hvordan disse kan håndteres
Etter kurset skal deltakerne …
- Ha utviklet ferdigheter i å analysere vilkår for digital transformasjon i fintech-sektoren.
- Kunne gjennomføre en selvstendig analyse av hva som skal til for å lykkes med en digital transformasjon i sektoren
- Kunne finne og gjøre bruk av ny kunnskap og innsikt om faktorer som berører endringsprosesser i sektoren
- Kunne kommunisere hvilke utfordringer en står overfor grunnet nye muliggjørende teknologier
- Kunne lede gjennomføringen av endringsprosesser
Gjennom dette kurset skal deltakerne opparbeide kompetanse til å kunne …
- anvende aktuell teori og modeller på et bredt felt av praktiske problemstillinger knyttet til digital transformasjon i egen organisasjon og næringen mer overordnet
- anvende sin kunnskap i nye kontekster i sektoren
- utvikle og delta aktivt i gjennomføring av aktuelle endrings- og innovasjonsprosjekter i egen organisasjon
Innholdet i kurset består av 4 moduler, hver på 1,5 stp, samt en eksamensmodul på 1,5 stp, til sammen 7,5 stp. Modulene har et ultrafleksibelt, heldigitalt læringsdesign og omfatter følgende temaer:
- Introduksjon til digital transformasjon i finanssektoren.
- Muliggjørende teknologier
- Digital økonomi og forretningsmodeller
- Ledelse av digital transformasjon
- Eksamensmodul 3 uker hjemmeeksamen
Kurset benytter studieplattformen EdX.
Det er tre forutsetninger som må være på plass for at en skal kunne lære noe. En må ha en form for instruksjon, en må øve og en må vite om en har forstått noe eller ikke.
Instruksjonen i disse kursene vil være heldigital, hovedsakelig i form av tekster og videoer, mens øvinger og tester av forståelse vil være i form av ulike typer oppgaver.
I tillegg vil det være omfattende tilbakemeldingssløyfer i form av ulike typer evalueringer, slik som «smilefjes», små spørreskjemaundersøkelser etc.
Emnet er delt opp i selvstendige kurs som gjennomføres individuelt i eget tempo, men innenfor en gitt tidsramme og i en gitt rekkefølge. Hvert av kursene vil ledsages av synkrone arrangementer i form av webinarer, podcast, Q&A med mer. Totalt antall timer inkludert løsing av eksamensoppgaven 225.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Dette kurset kan være en del av Executive Master of Management-graden som «valgfrie ECTS». 60 ECTS i EMM-graden skal gjennomføres med BI-interne EMM-emner med kombinasjonen 15 og 30 ECTS-kurs. Det gradsgivende kurset skal være et ordinært EMM-emne (15/30 ECTS).
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe (1 - 3) Varighet: 3 Uke(r) Kommentar: Fagoppgave over tre uker, teller 100% av karakteren. Eksamenskode: SMC 10301 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Digitale læringsressurser | 8 Time(r) | Videoer |
Digitale læringsressurser | 8 Time(r) | Podcaster |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 130 Time(r) | Lese og reflektere skriftlig innhold. All tekst i kursrommet er obligatorisk litteratur. |
Individuell oppgaveløsning | 34 Time(r) | Løse oppgaver. |
Eksamen | 45 Time(r) | Jobbe med eksamen. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.