SMC 1003 Nettbasert lederkurs for ledere i kommunale helse- og omsorgstjenester
SMC 1003 Nettbasert lederkurs for ledere i kommunale helse- og omsorgstjenester
Nettbasert lederutdanning for ledere i kommunale helse- og omsorgstjenester er et kurs på masternivå. Studiet gjennomføres digitalt over ett semester. Helsedirektoratet har i samarbeid med KS gitt Handelshøyskolen BI i oppdrag å levere utdanningen. Det nye lederkurset er et tiltak i Kompetanseløft 2025[1], som er regjeringens plan for rekruttering, kompetanseheving og fagutvikling for 2021-2025, og kurset er forankret i Bo trygt hjemme reformen[2].
Målgruppen til kurset er ledere i kommunale helse- og omsorgstjenester, ansatte som har et utvidet ansvar innen kvalitet og tjenesteutvikling, samt fagpersoner som har potensiale til å bli ledere.
Kurset skal styrke kompetansen til spesialister, ledere og kommende ledere i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og er tilpasset målgruppens hverdag. Kurset introduserer deltakerne for relevant oppdatert forskning innen ledelse og organisasjon, samt konkrete metoder og lederverktøy som de kan ta i bruk i arbeidshverdagen, inkludert hvordan de kan lede endring i tjenesten.
Kurset bygger på forskningsfronten innenfor ledelses- og organisasjonsfagene, og er samtidig praktisk rettet for å gi en best mulig læring for deltagerne. Å heve kompetansen på områder som ledelse, teamledelse, velferdsteknologi, hjemmebehandling, samarbeidsforståelse med mer vil gi best resultater dersom lederne også utrustes med kunnskapsbaserte modeller, verktøy, og trening i bruk av metoder som de tydelig ser relevansen av for sin egen arbeidshverdag.
Undervisningen legger til rette for at lederne blir mer reflekterte praktikere som klarer å reflektere i praksis mens de handler, til å reflektere om praksis etter at handlingene er ferdig, og reflektere for fremtidig praksis med tanke på tjenesteutvikling[MS1] . På den måten kan de rekonstruere erfaringer, og potensielt mer bevisst bruke det som muligheter for læring og dermed styrke seg som ledere. Undervisningsaktivitetene varierer fra innspilte digitale læringselementer, webinarer (undervisning i sanntid på nett), gruppediskusjoner, øvelser og plenumssamtaler. Kurset omfatter åtte temaer fordelt på syv samlinger, hvorav første samling gjennomføres fysisk på Handelshøyskolen BIs campus i Nydalen Oslo, etterfulgt av seks korte, digitale samlinger. Alle samlingene gjennomføres som aktive undervisningsøkter. Det legges til rette for dialog og interaksjon slik at deltakerne får gode muligheter til å dele og lære av egne og andres erfaringer.
Kurset avsluttes med en 72 timers hjemmeeksamen. Eksamensoppgaven kobler kursets innhold med utvikling av egen lederrolle og virksomhet.
- Avansert forståelse for hvordan systematisk kvalitets og pasient- og brukersikkerhet blir implementert i daglig praksis som basis for kontinuerlig kvalitetsforbedring
- Kunnskap om endringsledelse og ferdigheter som bidrar til å skape en kultur for omstilling
- Avansert kunnskap om relasjonsorientering, samspill og samarbeid for å skape tillit og å kunne støtte medarbeidere og samarbeidspartnere i tverrfaglige team gjennom å utfordre, stille krav og gi konstruktive tilbakemeldinger
- Bred forståelse for mekanismer i endringsledelse og mekanismer som fremmer endring
- Evne til å anvende avansert kunnskap om systematisk kvalitetsforbedrings-, pasient- og sikkerhetsarbeid
- Evne til å reflektere over egen lederutøvelse og gjøre bruk av sine personlige egenskaper
- Forståelse av hvilke verktøy som bidrar til bedre samhandling og samarbeid i egen tjeneste, mellom tjenester og mellom tjenestenivå
- Dyp innsikt i og forståelse av viktigheten av å ta i bruk ny teknologi, nye arbeidsformer og organisering som bidrar til nye måter å løse oppgavene på
Kurset gjennomføres i 7 moduler:
Modul 1
Ulike perspektiver på ledelse og organisasjonsforståelse
En introduksjon til noen av de mest relevante teoriene innen ledelse for målgruppens kontekst: Endringsledelse, relasjonsorientert ledelse, oppgaveorientert ledelse, og teamledelse. Med utgangspunkt i teorier om personlighet og individuelle forskjeller gjøre deltakerne oppmerksomme på egen personlighet i kontekst av deres lederroller. Med utgangspunkt i organisasjonsteori introdusere teamet (og dermed teamlederrollen) som sentral arbeidsenhet som skal operere i egen organisasjon og i samhandling med andre organisasjoner.
Modul 2
Samarbeid og samhandling - Å ta andres perspektiver
Hvordan tolker og opplever medarbeidere, kollegaer, brukere og samhandlende kommunale tjenesteytere ulike oppgaver som det samarbeides om?
Modul 3
Teknologi og nye arbeidsformer
Innføring av ny teknologi medfører nye måter å jobbe på, noe som igjen krever ny kompetanse. Hvordan skape ønskede og nødvendige endringer på arbeidsplassen? Mer om endringsledelse.
Modul 4
Mine medarbeidere - Motivasjon og tillit
Medarbeideren – din viktigste ressurs. Hvordan få det beste ut av dine medarbeidere og kollegaer? Basert på teorier om bla motivasjon, tillit, mestring og leder-medarbeider-relasjoner. Introduksjon til tillitsbasert ledelse.
Modul 5
Kommunikasjon i lederrollen
Grunnleggende for all samhandling er god kommunikasjon. Hvordan jobbe med budskapsformidling, valg av kanaler, dialog, gi og ta tilbakemeldinger og validering av følelser.
Modul 6
Endring, læring og organisasjonskultur
Endringer, forbedringer, fornyelse og innovasjon krever læring på individ, gruppe og organisasjonsnivå. Med utgangspunkt i teori om bla endringsledelse, motstand mot endring og konfliktløsing, og i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Modul 7
Systematisk kvalitetsforbedring, pasient- og brukersikkerhet
Kontinuerlig forbedringsarbeid kan ha omfang i varierende grad. Noen ganger er det svært små endringer som kreves for å få forbedret effekt, mens andre ganger kan forbedringsarbeidet kreve større organisatorisk innsats. Med utgangspunkt i teorier om systematisk kvalitetsforbedring vil deltakerne få innsikt i hvordan slikt arbeid kan organiseres.
Undervisnings- og læringsaktiviteter
Kurset har en varighet på ca 15 uker. Første samling er ved fysisk oppmøte ved Campus Oslo i Nydalen. De resterende 6 modulene gjennomføres digitalt og inneholder ulike undervisnings- og læringsaktiviteter i et fast mønster og varer over en 2-ukerspersiode. Undervisningen vil skje på læringsplattformen Insendi (asynkrone aktiviteter) og på videokonferansesystemet Zoom (aktiviteter i sann tid) og består bl.a. av:
- Tematiske videoforelesninger og/eller podcasts
- Refleksjonsoppgaver individuelt og i grupper
- Praksisnære øvinger og verktøy
- Undervisning på Zoom: forelesning og gruppeaktiviteter i sann tid
- Individuell avsjekk på modulens læringsmål
Alle samlingene gjennomføres som aktive undervisningsøkter der det forventes aktiv deltakelse. Det legges til rette for dialog og interaksjon slik at deltakerne får gode muligheter til å dele og lære av egne og andres erfaringer.
Deltakerne får anledning til å bygge sin «personlige verktøykasse» som del av læreprosessen. Med personlig verktøykasse menes det at deltagerne tilegner seg et repertoir av teknikker og metoder som kan bidra til forbedret ledelse i egen hverdag. Noen verktøy er del av undervisningsopplegget, mens andre vil oppstå gjennom at deltakerne deler fra egen praksis.
Deltakerne får en egen loggbok som brukes som personlige refleksjonsverktøy og notatbok gjennom kurset.
Ved kursstart vil deltakerne deles inn i læringsgrupper. Læringsgruppene skal jobbe sammen om ulike oppgaver for eksempel rundt anvendelse av ny kunnskap på egen arbeidsplass, deling av erfaringer mellom gruppemedlemmene og på tvers av hele klassen.
Deltakerne samarbeider om 1-2 konkrete oppgaver i løpet av kurset. Oppgavene baseres på egen (og/eller andres) praksis der ett eller flere av kursets temaer utforskes i praksis. Innleveringene vil delvis vurderes av faglærer, delvis av deltakerne selv, og utgjøre forarbeid til samling.
For å få studiepoeng i kurset må deltakerne gjennomføre en 72 timers individuell hjemmeeksamen.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Studieavgiften er dekket av Helsedirektoratet. Eventuelle kostnader til reise- og opphold samt pensumbøker må dekkes av arbeidsgiver.
Dette lederkurset er et sentralt tiltak i Kompetanseløft 2025. Hvis man ønsker ytterligere lederkompetanse etter gjennomført kurs kan man søke videre på Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten. Les mer om de to masterprogrammene under Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten her:
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: 72 timers individuell hjemmeeksamen. Eksamenskode: SMC 10031 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 15 Time(r) | Undervisning på campus fordelt over 2 dager. |
Webinar | 18 Time(r) | Undervisning på Zoom fordelt over 3 timer x 6 samlinger |
Forberedelse til undervisning | 14 Time(r) | Fordelt over 2 timer x 7 samlinger |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 80 Time(r) | pensum, læringsplattform |
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med 72 timers individuell hjemmeeksamen |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 135 timer.