SFU 2997 Kredittvurdering I

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

SFU 2997 Kredittvurdering I


Kursansvarlig
Emanuel Blattner

Institutt
Institutt for regnskap - revisjon og foretaksøkonomi

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset tar opp problemstillinger man står overfor ved vurdering av kredittrisiko ved næringslivsengasjementer. Det blir lagt betydelig vekt på å analysere bedriftens evne til å betjene lån ved å analysere fremtidig kapitalbehov og krav til fremtidig inntjening. Også ikke-finansielle forhold av betydning for bedriftens fremtidige inntjening drøftes. Kurset gir videre en innføring i god praksis på kredittområdet.

Kurset er i kombinasjon med SFU 2990 Kreditt- og depotjus godkjent som Bachelorprogram i Bachelor of Management graden.


Læringsmål
Kunnskapsmål

  • Forståelse for hva kredittrisiko er og hvordan en kan vurdere hvilken risiko som er knyttet til et næringslivsengasjement.
  • En helhetlig forståelse av hva som kreves for at en bedrift skal kunne leve på sikt.
  • Forståelse av hvilken informasjonsverdi regnskapsinformasjon har i en kredittvurdering.

Ferdighetsmål
  • Korrigere og gruppere regnskaper for analyse.
  • Gjennomføre beregninger og bruke modeller basert på regnskapsinformasjon for å få frem et grunnlag for å vurdere kredittrisiko
  • Trekke ut sentral informasjon fra ikke-finansielle forhold som er nyttig for å vurdere kredittrisiko.
  • Analysere og vurdere kredittrisikoen ut fra et samlet datagrunnlag
  • Presentere analysen og vurderingene for beslutningstager.

Holdningsmål
  • Forståelse av betydningen av å forstå risikoen ved et engasjement
  • Bevissthet rundt rollen som kredittmedarbeider i forhold til egen organisasjon og kunder
  • Respekt for ”beste praksis”.

Forkunnskaper
Det forutsettes kunnskaper i eksternregnskap og grunnleggende regnskapsanalyse.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Eklund, Trond og Knut Knutsen. 2011. Hjelper til Regnskapsanalyse med årsoppgjør. 5. utg. Gyldendal akademisk
Eklund, Trond og Knut Knutsen. 2011. Regnskapsanalyse : aktiv bruk av regnskapet. 8. utg. Gyldendal akademisk
Øysteind D. Fjeldstad og Randi Lunnan. 2014. Strategi 2014. Siste utgave. Fagbokforlaget


Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Følgende hovedemner vil bli behandlet:
  • Korrigering og verdivurdering av regnskapet før analyse
  • Tradisjonell analyse
  • Strømningsanalyser
  • Fremtidig kapitalbehov og dekningsmuligheter
  • Krav til fremtidig inntjening
  • Analyse av ikke-finansielle forhold rundt bedriften
  • Modeller for risikoklassifisering og konkursprediksjon
  • Porteføljestrategi og kredittvurdering
  • Engasjementsoppfølging
  • God praksis på kredittområdet

Dataverktøy
Ingen spesifiserte dataverktøy er påkrevet.

Læreprosess og tidsbruk
Normert studietid er ett semester på deltid. Det tilbys tre studiesamlinger (3 dager,3 dager,2dager) i løpet av kurset. På studiesamlingene gjennomgås de mest sentrale deler av pensum både gjennom forelesninger og gruppearbeid.


Anbefalt tidsbruk for deltagere fordelt på ulike aktiviteter kan skisseres som følger:

Aktivitet
Timebruk
Deltakelse i undervisning
60
Forberedelser til undervisning
90
Prosjektarbeid
150
Selvstudium og kollokvier
96
Eksamen
4
Anbefalt tidsbruk totalt
400


    Eksamen
    Eksamen består av en prosjektoppgave og en skriftlig skoleeksamen. Prosjektoppgaven er en prosess hvor deltakerne leverer inn en besvarelse på en eksamensoppgave som blir delt ut ved kurssart. Etter tilbakemeldinger og kommentarer kan besvarelsen endres så lenge kurset pågår. Det er endelig version av prosjektoppgaven som danner grunnlag for karakter i prosjektoppgavedelen.

    Prosjektoppgaven teller 40 % til eksamen. Avsluttende skriftlig eksamen er på 4 timer og teller 60 %.


    Eksamenskode(r)
    SFU 29971 Kredittvurdering I - 4 timers skriftlig eksamen, teller 60% for å oppnå karakter i kurset SFU 2997 Kredittvurdering I, 15 sp.
    SFU 29972 Kredittvurdering I - prosjektoppgave på 20 sider, teller 40% for å oppnå karakter i kurset SFU 2997 Kredittvurdering I, 15 sp.


    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen.
    Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler


    Kontinuasjon
    Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

    Tilleggsinformasjon