SFU 2985 Anvendt makroøkonomi
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
SFU 2985 Anvendt makroøkonomi Kursansvarlig Anders Tveit, Emanuel Blattner Institutt Institutt for samfunnsøkonomi Semester Høst; Vår Studiepoeng 7.5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Læringsmål Hovedmålet med kurset er å gi en innføring i det makroøkonomiske fagfeltet slik at du får et godt faglig grunnlag til å følge med på hva som skjer i norsk økonomi og bakgrunnen for den økonomiske politikken til Regjeringen og Norges Bank. Du vil også lære hvordan norsk økonomi blir påvirket av internasjonale forhold og hvilke økonomiske indikatorer som inneholder informasjon om den aktuelle konjunktursituasjonen. For å kunne tilegne deg dette faglige grunnlaget, må du sette deg inn i begreper, sammenhenger og faktiske kunnskaper som gjør deg i stand til å forstå grunnleggende årsaker til fenomener som konjunkturbevegelser, økonomisk vekst og stagnasjon, arbeidsledighet og inflasjon, samt forstå hvordan økonomisk politikk virker inn på den økonomiske utviklingen. Kunnskapsmål: Etter gjennomført kurs skal du kunne gjøre rede for makroøkonomiske begrep, indikatorer og sentrale mål og virkemidler i norsk økonomisk politikk. Du skal kunne forklare det fundamentale skillet mellom realøkonomi på den ene siden og penger og finansielle forhold på den andre. Du skal også ha utviklet en kritisk sans som gjør deg i stand til å skille mellom riktige og gale utsagn om makroøkonomi og økonomisk politikk på et elementært nivå (lavt nivå). Du må ha en god oversikt over økonomiske sammenhenger og etablerte makroøkonomiske teorier og empiriske kunnskaper (mellomnivå), og du må kunne drøfte økonomiens virkemåte og virkninger av økonomisk politikk ved hjelp av prinsipper fra økonomiske modeller (høyt nivå). Ferdighetsmål: Du skal kunne finne frem relevante makroøkonomiske størrelser og indikatorer og for eksempel benytte dem til å vurdere om et land er i en høy- eller lavkonjunktur (lavt nivå). Du skal være i stand til å avgjøre hvilken makroøkonomisk teori som er mest relevant for å drøfte en bestemt problemstilling i en konkret situasjon (mellomnivå), og gjennomføre et resonnement ved hjelp av prinsipper fra økonomiske modeller (høyt nivå). Holdningsmål: Du skal være etisk bevisst grunnleggende interessekonflikter og målkonflikter som er tilknyttet økonomisk politikk (lavt nivå). Du skal kunne vurdere makroøkonomisk problemstillinger fra forskjellige synsvinkler når det gjelder ulike gruppers økonomiske interesser (mellomnivå). Du skal oppøve en kritisk sans til mulige avvik mellom erklærte politiske mål og ambisjoner og sannsynlige, faktiske virkninger av økonomisk politikk (høyt nivå). Forkunnskaper Kurset tar utgangspunkt i deltakernes erfaringer og bakgrunn. Ingen formelle forkunnskaper er påkrevet. Obligatorisk litteratur Bøker: Dedekam, Anders. 2003. Makroøkonomi : samfunnsøkonomi og økonomisk politikk. 4. utg. Fagbokforlaget Annet: Norges Banks rapportserie: Pengepolitisk rapport. Siste nr Anbefalt litteratur Bøker: Blattner, Emanuel og Anders Tveit. Deltakermanual TOPSIM Macroeconomics: versjon 4.0: Kompendium. Siste utg. Handelshøyskolen BI, Kompetanseteam for IKT basert læring Steigum, Erling. 2004. Moderne makroøkonomi. Gyldendal akademisk. Kapittel 2 Synnestvedt, Terje. 2010. Makroøkonomi i korte trekk. 2. utg. Zigma forlag Annet: Norges Banks rapportserie: Finansiell stabilitet. Siste utgave St. meld.nr.1 Nasjonalbudsjettet. Siste utgave. Oslo: Finansdepartementet Emneoversikt
Dataverktøy PC benyttes i beslutningsprosessen. Programvaren som benyttes, er TOPSIM Macroeconomics Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres over ett semester og består av fellessamlinger og arbeid via Internett. I kurset benyttes digitale mapper som en del av arbeids- og evalueringsformen. En mappe er en systematisk samling med studentarbeider som viser innsats, prosess, progresjon og refleksjon. Hver deltaker må opprette en digital mappe, basert på standard mal. Mappen skal legges på Internett og vil bestå av individuelle skriftlige publiseringer. Publiseringene vil bli vurdert av studenten selv (egenvurdering) og andre studenter (medstudentvurdering). Vurderingsaspektet er et viktig virkemiddel for å fremme motivasjon og læring. Et annet element vil være dokumentasjon (elektroniske lenker). Kursets frister må overholdes for å kunne delta. Aktivitet timer 30 timer undervisning 20 timer elektroniske oppgaver 50 timer publiseringsoppgaver 97 timer lese litteratur 3 timer avsluttende eksamen 200 timer totalt tidsbruk Nøyaktig tidspunkt for publiseringer oppgis ved kursstart. Kurset tilbys kun bedriftsinternt og egner seg for grupper på mellom 20 og 50 personer. Eksamen Det gis en karakter basert på innlevering av en individuell prosjektoppgave/digital mappe (må skrives ut og leveres i innbundet form, to kopier). Deretter skal oppgaven forsvares i form av en tre timers skriftlig individuell eksamen. Spørsmål vil da først og fremst være knyttet til prosjektoppgave/digital mappe, men kan også stilles med tanke på pensum generelt. Ved store avvik mellom prosjektoppgave/digital mappe og tre timers skriftlig individuell eksamen kan kandidaten kalle inn til muntlig høring. Eksamenskode(r) SFU 2985- Individuell prosjektoppgave/digital mappe med påfølgende tre timers skriftlig individuell eksamen teller 100 % for å oppnå karakter i kurset SFU 2985, 7.5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen På avsluttende individuell skriftlig tre timers eksamen er ingen hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI