RLS 3586 Attraksjonsutvikling - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

RLS 3586 Attraksjonsutvikling - KONTINUASJONSEKSAMEN


Kursansvarlig
Sølvi Lyngnes

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset skal gi en innføring i ressursgrunnlaget for reiselivet i Norge med hovedvekt på kultur ogt metoder og teorier for utvikling og administrasjon av attraksjoner.

Læringsmål
Kunnskapsmål
I kurset skal studentene tilegne seg kunnskap om emner innen historie, kultur, kulturarv og kunst med relevans for norsk reiseliv. Videre skal studentene tilegne seg innsikt i og kjennskap til teorier og metoder for utvikling, tilrettelegging og administrasjon av attraksjoner, samt å anvende disse på eksisterende og nye attraksjoner.

Ferdighetsmål
Studentene skal kunne utvise ferdigheter i å analysere ulike kategorier av ressurser og attraksjoner og anvende relevante metoder for utvikling av slike attraksjoner. Relevante administrative verktøy skal anvendes både på nye og eksisterende attraksjoner.

Holdningsmål
Studentene skal tilegne seg grunnlag for etisk refleksjon og kritisk tenkning i de utfordringer som ligger i å utvikle turisme og reiseliv basert på kultur.

Forkunnskaper
RLS 2910 Introduksjon til reiseliv.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Kamfjord, Georg. 2011. Det helhetlige reiselivsproduktet. 4. utg. Fagspesialisten. Kap. 9 og 14
Lyngnes, Sølvi. 2007. Kultur og turistattraksjoner : jakten på det norske, jakten på opplevelser. Universitetsforlaget


Artikkelsamling:
Lyngnes, Sølvi (red.). 2012. RLS 3586 Artikkelsamling - Attraksjonsutvikling. Handelshøyskolen BI

Anbefalt litteratur

Emneoversikt

  • Introduksjon til kulturbasert turisme
  • Historisk riss med utvalgte historiske hendelser
  • Kulturarv og kunst: arkitektur og byggeskikk, musikk, billedkunst, litteratur og husflid/håndverk
  • Teorier og modeller: fra ressurs til attraksjon
  • Stedlige attraksjoner
  • Museenes rolle som turistattraksjon
  • Temaparker, land, marked og andre attraksjoner
  • Arrangerte attraksjoner
  • Festivaler, historiske spill, installasjoner og andre
  • Økonomi
  • Utfordringer ved ledelse av kulturbaserte attraksjoner

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset består av forelesinger, foredrag, ekskursjoner, studentpresentasjoner og ulike former for veiledning og tilbakemelding. Det forventes av studentene at de er godt forberedt til timene og deltar i det som er planlagt i detaljert plan ved semesterstart.

I kurset skal studentene gjennomføre en prosjektoppgave. Prosjektoppgaven løses i grupper på inntil tre studenter. I prosjektoppgaven skal studentene analysere og komme med forslag til tiltak for en eksisterende attraksjon som studentene velger selv. Fagansvarlig skal godkjenne attraksjonen. Oppgaven leveres og presenteres og det blir gitt tilbakemelding og veiledning basert på innlevert materiale og presentasjon.

Anbefalt tidsbruk for studentene:
Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i undervisningen og presentasjon av oppgaver
36
Ekskursjon
10
Arbeid oppgaver
40
Forberedelse til undervisning og eksamen, kollokvier og litteraturstudier.
111
Eksamen
3
Anbefalt tidsbruk totalt
200



Eksamen
Prosjektoppgave som teller 40 % av karakteren i kurset. Prosjektoppgaven løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.
Individuell skriftlig eksamen, på 3 (tre) timer, som teller 60 % av karakteren i kurset.


Eksamenskode(r)
RLS 35861 - Prosjektoppgave, teller 40 % for å oppnå karakter i kurset RLS 3586 Attraksjonsutvikling, 7,5 studiepoeng.
RLS 35862 - Skriftlig eksamen, teller 60 % for å oppnå karakter i kurset RLS 3586 Attraksjonsutvikling, 7,5 studiepoeng.


Hjelpemidler til eksamen
Prosjektoppgave: alle hjelpemidler tillatt
Individuell skriftlig eksamen: ingen hjelpemidler tillatt


Kontinuasjon
Kurset ble undervist siste gang våren 2013. Det tilbys kontinuasjonseksamen høsten 2013, våren 2014, våren 2015 og siste gang våren 2016 både i prosjektoppgaven (RLS 35861) og skriftlig eksamen (RLS 35862). Kontinuasjon i en av eksamensdelene kan gjøres separat.

Tilleggsinformasjon