RLS 2910 Introduksjon til reiseliv - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

RLS 2910 Introduksjon til reiseliv - KONTINUASJONSEKSAMEN


Kursansvarlig
Sølvi Lyngnes

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset er en introduksjon til reiseliv som fenomen og næring, globalt, nasjonalt og lokalt. Det fokuseres på tilbud og etterspørsel, motiv og marked, aktører og rammebetingelser, utviklingstrender og samfunnsmessige konsekvenser. Reiselivets samfunnsmessige rolle vil bli belyst fra aktør-, bedrifts- og samfunnsøkonomiske perspektiver. Kurset skal gi kunnskapsgrunnlag for de påfølgende reiselivskursene i studiet.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal gjennom kurset ha tilegnet seg kunnskaper om reiseliv som fenomen, næring og i samfunn. Studentene skal kunne forstå reiselivet som system og forstå sammenhenger mellom ulike bransjer, næringer og samfunn og hvordan de påvirker hverandre. Studenten skal videre tilegne seg forståelse for og innsikt i det særegne ved reiselivsproduktene og konsekvenser av at konsumentene kommer til produktet og ikke omvendt.

Ferdighetsmål
Studentene skal gjennom arbeid med oppgaver og cases tilegne seg ferdigheter i å anvende aktuelle teorier og metodiske grep på eksisterende og nye produkter og destinasjoner.

Holdningsmål
Kurset skal også gi innsikt hvordan kunnskap blir til gjennom forskning og utredning slik at studentene kan tilegne seg et etisk og anstendig forhold til bruk av kilder, data og informanter og dermed bruk av referanser i egne og andres arbeid. Videre skal studentene gis mulighet til å forstå og reflektere over turismens virkninger for natur, kultur og samfunn.

Forkunnskaper
Ingen.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Kamfjord, Georg. 2011. Det helhetlige reiselivsproduktet. 4. utg. Fagspesialisten. Kap. 1, 4, 12 og 13. De øvrige kapitler er pensum i senere RLS-kurs i programmet
Weaver, David B., Laura Lawton. 2010. Tourism management. 4th ed. Wiley


Anbefalt litteratur

Emneoversikt

  • Introduksjon til reiseliv som fag, fenomen og i samfunn
  • Reiseliv som system
  • Reiselivets utvikling, et historisk og politisk perspektiv
  • Destinasjoner og destinasjonsutvikling
  • Reiselivsproduktet: overnatting, servering, transport, attraksjoner og aktiviteter, organisasjoner,
  • Marked og markedsføring i reiseliv og turisme
  • Økonomiske virkninger av reiseliv
  • Konsekvenser og virkninger for natur, kultur og samfunn
  • Bærekraftig turisme
  • Reiselivsforskning og kunnskapsutvikling

Dataverktøy
Ingen.

Læreprosess og tidsbruk
1. Gjennomføring
Kurset har estimert arbeidsbelastning på 200 timer. Det inkluderer forelesinger, studentpresentasjoner, foredrag, litteraturstudier og forberedelser, arbeid med oppgaver, ekskursjon og veiledning. Det blir arrangert en ekskursjon i begynnelsen av semesteret der hensikten er en introduksjon til hva det vil si å være reiselivsstudent, en introduksjon til reiseliv som fagfelt og praksis med besøk på bedrifter, destinasjoner og attraksjoner og en sosial del for å la studenten bli kjent for å fremme læringsmål. Ekskursjonen arrangeres i samarbeid mellom foreleser, lokalt programansvarlig på det enkelte studiested og studenter. Noe kostnader må påregnes.
Studentene skal gjennom semesteret arbeide med en prosjektoppgave. Innlevering og presentasjon av oppgaven skal gjennomføres i henhold til plan. Det forventes aktiv deltakelse fra studentene i timene.

2. Anbefalt tidsbruk for studentene.
Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i undervisningen
36
Forberedelse til undervisning og eksamen, litteraturstudier, Selvstudium, kollokvier
106
Veiledning
1
Skrive semesteroppgave
40
Ekskursjon
14
Eksamen
3
Anbefalt tidsbruk totalt
200


    Eksamen
    Eksamen består av en prosjektoppgave som teller 40 % og en individuell skriftlig eksamen på tre timer som teller 60%. Arbeidet med oppgavene er prosessorientert og studentene får tilbakemeldinger både på innlevering og presentasjoner. Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Nærmere retningslinjer ved semesterstart.

    Eksamenskode(r)
    RLS 29101 - Prosjektoppgave, teller 40% for å oppnå godkjent karakter i kurset RLS 2910 Introduksjon til reiseliv, 7,5 studiepoeng.
    RLS 29102 - Skriftlig eksamen, teller 60 % for å oppnå godkjent karakter i kurset RLS 2910 Introduksjon til reiseliv, 7,5 studiepoeng.


    Hjelpemidler til eksamen
    Prosjektoppgave: Alle hjelpemidler tillatt.
    Individuell skriftlig eksamen: Ingen hjelpemidler tillatt.


    Kontinuasjon
    Dette kurset ble undervist siste gang høsten 2011. Kontinuasjonseksamen tilbys høsten 2013, høsten 2014 og siste gang høsten 2015.
    Eventuell kontinuasjon i en av eksamensdelene kan gjøres separat.


    Tilleggsinformasjon