RLS 2601 Kvalitet og kvalitetsstyring i reiselivet - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

RLS 2601 Kvalitet og kvalitetsstyring i reiselivet - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Georg Kamfjord

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Høst

Studiepoeng
6

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning


Mål
Kursets faglige mål er å gi studentene:
  • forståelse for kvalitet og kvalitetsledelse som tema i reiselivsnæringen
  • kunnskap om hva kvalitetsledelse innebærer for ledere og ansatte
  • forståelse for hvilke kvalitetsutfordringer som synes mest relevant i ulike bedrifts- og produktsammenhenger i reiselivsnæringen
  • innsikt og ferdigheter i å praktisere kvalitetsledelse ut fra et mål om å oppnå lønnsomhet gjennom tilfredse kunder

Kursets pedagogiske mål er å gi studentene anvendte ferdigheter gjennom bruk av cases, gruppeoppgaver, presentasjoner og diskusjoner i forelesningene.

Forkunnskaper
Kurset bygger på kjennskap til tjenesteproduksjon og tjenestemarkedsføring tilsvarende MRK 2302 Tjenestemarkedsføring og kundelojalitet, eller tilsvarende.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Mossberg, Lena. 2007. Å skape opplevelser : fra OK til WOW!. Bergen : Fagbokforlaget
Williams, Christine and John Buswell. 2003. Service quality in leisure and tourism. Wallingford : CABI Publishing


Artikkelsamling:
Mossberg, Lena. 2007. Kvalitetsledelse i reiselivet. Artikkelsamling. Oslo: Handelshøyskolen BI

Anbefalt litteratur
Bøker:
Troye, Sigurd Villads. 1996. Markedsorientering av servicebedrifter : med fokus på reiselivet. Oslo: TANO
Zeithaml, Valerie A., Mary Jo Bitner and Dwayne D. Gremler. 2009. Services marketing : integrating customer focus across the firm. 5th ed. New York : McGraw-Hill/Irwin


Emneoversikt
Innledning
  • Introduksjon til kvalitet og kvalitetsledelse
  • Kvalitet, kvalitetsledelse ogt lønnsomhet
  • Reiselivsnæringens kvalitetsutfordringer

Perspektiver og modeller
  • Om å beskrive og analysere reiselivstjenester
  • Utvikling og kvalitetssikring av reiselivstjenester
  • Prinsipper for kvalitetsledelse
  • Organisering av kvalitetsarbeidet

Metoder for måling og styring av kvalitet
  • Kvalitetsmåling
  • Kvalitative og kvantitative målinger
  • Opplegg av kvalitetsmålinger
  • Styringsverktøy og implementering

Dataverktøy


Gjennomføring
Kurset gjennomføres med 36 timer over et semester.
Parallelt skal deltakerne i grupper på inntil 3 studenter gjennomføre tre obligatoriske cases.
Samtlige cases vil behandle ulike kvalitetsaspekter i tilknytning til reiselivsbedrifter.



Eksamen
Tre problemorienterte cases gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Teller 30% av totalkarakteren. Kurset avsluttes med en tre timers individuell eksamen, som teller 70% av totalkarakteren.

Eksamenskode(r)
RLS 26011: Tre problemorienterte cases, teller 30 % og vurderes av faglærer for å oppnå karakter i kurset RLS 2601: Kvalitet og kvalitetsstyring i reiselivet, 6 studiepoeng
RLS 26012: Skiftlig eksamen, teller 70 % for å oppnå karakter i kurset RLS 2601 Kvalitet og kvalitetsstyring i reiselivet, 6 studiepoeng.


Hjelpemidler til eksamen
Cases: alle
Individuell eksamen: Ingen.


Kontinuasjon
Dette kurset ble undervist siste gang høsten 2010. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013.

Tilleggsinformasjon