PRK 3647 Introduksjon til grafisk design - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
PRK 3647 Introduksjon til grafisk design - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kursansvarlig
Peggy S Brønn
Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Dette er etnnføringskurs som har til formål å bevisstgjøre kandidatene om det vesentlige ved visuell kommunikasjon. Innføringen skal bidra til å gi kandidatene teoretisk og praktisk kunnskap om visualiseringer for å sette dem i stand til kritisk å kunne vurdere slike. De skal dermed kunne ta faglige valg i visuell kommunikasjon, basert på kvalitative evalueringer og kritisk tilnærming. Ved å vurdere og prøve seg frem med ulike løsninger, skal kandidatene utvikle visuell kompetanse.
Læringsmål
Kandidatene skal lære å forstå verdien av grafisk design som kommunikasjonsverktøy. De må utvikle kunnskap og ferdigheter i:
- Grafisk design og dens rolle i visuell kommunikasjon.
- Metoder, prosesser og bruk av vanlige grafiske designverktøy.
- Elementær visuell argumentasjon
- Teknikker og programvare i visuell kommunikasjon.
- De må erkjenne bakenforliggende prosesser med å skape en visuell identitet: hva består den av, hvilke kreative metoder ligger bak den, og basiselementer i en visuell utforming av identitet: navn, logo, typografi, fargevalg og mønstre, bilder og illustrasjoner
Ferdighetsmål
Etter gjennomført kurs skal kandidatene være i stand til å evaluere og vurdere, evt gi råd, om elementer i visuell kommunikasjon
Refleksjon
Studentene skal utvikle visuelle tolkningsferdigheter og et kritisk blikk. De skal kunne anvende prinsipper for visuell kommunikasjon på etisk forsvarlige måter i sin virksomhet med Public Relations.
Forkunnskaper
Kurset er basert på kunnskap fra den kurset PRK 3406 Introduction to Public Relations eller tilsvarende.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Wheeler, Alina. 2013. Designing brand identity : an essential guide for the whole branding team. 4th ed. Wiley
Anbefalt litteratur
Bøker:
Rannem, Øyvin. 2005. Typografi og skrift. Abstrakt forlag
Emneoversikt
- Grunnleggende om merkevarer
- Idealer i merkevareidentitet
- Elementer i merkevareidentitet
- Krefter/drivere i merkevareidentitet
- Gjennomføre undersøkelser
- Utvikle strategi
- Utforme visuell identitet
- Skape berøringspunkter/opplevelser
- Håndtere underliggende verdier i grafisk arbeid
- Eksempler på fremragende arbeid
Dataverktøy
Det re viktig at kandidatene har grunnleggende datakunnskaper. En del av kurset vil bli undervist i PC-lab med relevant programvare.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset består i hovedsak av forelesninger med vekt på praktiske oppgaver. 30 timer er forelesninger der det blant annet presenteres saker som studentene forventes å kunne kommentere i klassen.
Endelig karakter i kurset er basert på en prosjektoppgave og en tre timers individuell skriftlig eksamen.
Anbefalt tidsforbruk:
Aktivitet | Timebruk |
Deltaking i undervisningen | 30 |
Forberedelse til forelesningene | 40 |
Arbeid med mappeoppgaver | 60 |
Eksamensforberedelser | 30 |
Veileding | 15 |
Gruppearbeid | 25 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Endelig karakter i kurset er basert på følgende aktiviteter:
Del 1 - Prosjektoppgave (individuelt eller i gruppe på inntil tre studener), teller 70% av endelig karakter
Del 2 - Tre timers individuell skriftlig eksamen, teller 30% av endelig karakter
Begge deler må være bestått for å få endelig karakter.
Eksamenskode(r)
PRK 36471 - Prosjektoppgave, teller 70% av endelig karakter I kurset PRK 3647 Introduction to Graphic Design, 7.5 studiepoeng.
PRK 36472 - Skriftlig eksamen, teller 30% av endelig karakter i kurset PRK 3647 Introduction to Graphic Design, 7.5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Prosjektoppgave – alle hjelpemidler tillatt
Skriftlig eksamen – ingen hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon
Kurset ble gjennomført siste gang våren 2015.
Kontinuasjonseksamen tilbys høsten 2015 og siste gang våren 2016.
Kontinuasjon i de to delene kan gjøres separat.
Tilleggsinformasjon