PRK 3647 Introduksjon til grafisk design

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

PRK 3647 Introduksjon til grafisk design

Kursansvarlig
Peggy S Brønn

Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk

Semester
Vår

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Dette er et teoretisk og praktisk innføringskurs som søker å gi økt bevissthet om visuell kommunikasjon. Studentene skal få en innføring i faget, slik at de, i sine framtidige stillinger, bedre kan kommunisere med fagpersoner om deres visuelle løsninger, og få en større mulighet til å vurdere disse. Kurset skal hjelpe studentene til å ta faglige kvalitative valg i sitt arbeid med å evaluere den visuelle kommunikasjonen mellom organisasjonen og publikum. For å øve oss i å utvikle en større visuell kompetanse, skal vi «leke» med faget og forsøke å tilnærme oss noen essensielle problemstillinger. Vi skal søke å øke den visuelle kompetansen hos studenten.

Læringsmål
Studentene skal lære å verdsette grafisk design og hvordan det brukes til å dekke PR mål. Spesielt de vil lære:
  • Grafisk design og dens rolle i visuell kommunikasjon.
  • Metoder, prosesser og bruk av de vanligste grafiske designere verktøy.
  • Elementære visuelle og argumenterende ferdigheter.
  • Teknikker og programvare for å kunne designe visuell kommunikasjon.
  • De vil også forstå prosessen med å skape en visuell identitet, herunder hva består den av, hvilke kreative metoder kan benyttes for å skape den, og er grunnleggende elementer i en identitet: navn, logo, typografi, farge og mønster / bildestil / illustrasjon

Ferdighetsmål
Ved gjennomført kurs skal studentene være i stand til å evaluere og vurdere, evt gi råd, i elementær visuell kommunikasjon for en klient eller arbeidstakere.

Refleksjon
Studentene skal forbedre sin visuelle leseferdighet og etablere evne til å observere mer kritisk. De vil også lære å anvende prinsippene for visuell kommunikasjon etisk i praksis av Public Relations.

Forkunnskaper
Kurset er basert på kunnskap fra den forrige kurset PRK 3406 Introduction to Public Relations eller tilsvarende.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Lupton, Ellen and Jennifer Cole Phillips. 2008. Graphic design : the new basics. Maryland Institute College of Art
Lupton, Ellen. 2010. Thinking with type : a critical guide for designers, writers, editors, & students. 2nd rev. and expanded ed. Princeton Architectural


Artikler:
Handouts og notater. Publsieres på It's Learning

Anbefalt litteratur
Bøker:
Rannem, Øyvin. 2005. Typografi og skrift. Abstrakt forlag

Emneoversikt
  • Konseptutvikling / Konseptuell tankegang / etikk
  • Billedanalyse / etikk
  • Typografi
  • Genre
  • Målgruppe
  • Farge
  • Komposisjon / grid
  • Visuell identitet / merkevare / etikk

Dataverktøy
Grunnleggende datakunnskaper er viktig. En del av kurset vil bli undervist på PC lab med spesialdesignede programvare.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset vil i hovedsak bestå av forelesninger med vekt på praktiske oppgaver. 30 timer vil være basert på forelesninger supplert med saker som studentene vil være nødvendig å kommentere på klasse møter.

Endelig karakter i kurset vil være basert på en mappe og en tre timers individuell skriftlig eksamen. Mappen må bestå av følgende innhold:
  1. Fire oppgaveløsninger fra undervisningen
    Det vil bli gitt flere små praktiske oppgaver i klassen i løpet av kurset. Oppgavene skal løses med en visuell tilnærming. Minst fire av disse oppgavene skal leveres inn som en del av mappen, og studentene står fritt til å velge hvilke. Oppgavene vil bli publisert på It Learning slik at studenter som ikke er tilstede kan løse dem på egenhånd. Det vil i slike tilfeller ikke være tilbud om veiledning så tilstedeværelse bør prioriteres.
  2. To forskjellige "Mood boards"
    Mood boards er visuelle stemnings-plansjer hvor man med forskjellige uttrykk skal visualisere ord/begreper ved hjelp av typografi, farger, former, komposisjon osv.
    Eksempler på ord/begreper som skal visualiseres kan være: seriøs, tradisjonell, romantisk, drømmende, ungdommelig, konservativ, trygt, skummelt.

Anbefalt tidsforbruk:
Aktivitet
Timebruk
Deltakelse i undervisningen
30
Forberedelse til forelesningene
40
Arbeid med mappeoppgaver
60
Eksamensforberedelser
30
Veileding
15
Gruppearbeid
25
Anbefalt tidsbruk totalt
200


    Eksamen
    Endelig karakter i kurset vil være basert på følgende aktiviteter og vekter:

    Del 1 - Mappeevaluering, teller 70% av endelig karakter
    Informasjon om krav til mappen er gitt under punktet Læringsprosess og tidsbruk.

    Del 2 - Tre timers individuell skriftlig eksamen, teller 30% av endelig karakter.

    Begge deler må være bestått for å få endelig karakter.


    Eksamenskode(r)
    PRK 36471 - Mappeevaluering, teller 70% av endelig karakter I kurset PRK 3647 Introduction to Graphic Design, 7.5 studiepoeng.
    PRK 36472 - Skriftlig eksamen, teller 30% av endelig karakter i kurset PRK 3647 Introduction to Graphic Design, 7.5 studiepoeng.


    Hjelpemidler til eksamen
    Mappeevaluering – alle hjelpemidler tillatt
    Skriftlig eksamen – Kopi av kandidatens innleverte eksamensbesvarelse i PRK 36471 (mappen).


    Kontinuasjon
    Kontinuasjonseksamen både for mappen og for skriftlig eksamen tilbys ved neste ordinære gjennomføring av eksamen. Kontinuasjon i de to delene kan gjøres separat.

    Tilleggsinformasjon