Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

PRK 3647 Introduksjon til grafisk design - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

PRK 3647 Introduksjon til grafisk design - KONTINUASJONSEKSAMEN


Kursansvarlig
Peggy S Brønn

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Dette er etnnføringskurs som har til formål å bevisstgjøre kandidatene om det vesentlige ved visuell kommunikasjon. Innføringen skal bidra til å gi kandidatene teoretisk og praktisk kunnskap om visualiseringer for å sette dem i stand til kritisk å kunne vurdere slike. De skal dermed kunne ta faglige valg i visuell kommunikasjon, basert på kvalitative evalueringer og kritisk tilnærming. Ved å vurdere og prøve seg frem med ulike løsninger, skal kandidatene utvikle visuell kompetanse.

Læringsmål
Kandidatene skal lære å forstå verdien av grafisk design som kommunikasjonsverktøy. De må utvikle kunnskap og ferdigheter i:

  • Grafisk design og dens rolle i visuell kommunikasjon.
  • Metoder, prosesser og bruk av vanlige grafiske designverktøy.
  • Elementær visuell argumentasjon
  • Teknikker og programvare i visuell kommunikasjon.
  • De må erkjenne bakenforliggende prosesser med å skape en visuell identitet: hva består den av, hvilke kreative metoder ligger bak den, og basiselementer i en visuell utforming av identitet: navn, logo, typografi, fargevalg og mønstre, bilder og illustrasjoner

Ferdighetsmål
Etter gjennomført kurs skal kandidatene være i stand til å evaluere og vurdere, evt gi råd, om elementer i visuell kommunikasjon

Refleksjon
Studentene skal utvikle visuelle tolkningsferdigheter og et kritisk blikk. De skal kunne anvende prinsipper for visuell kommunikasjon på etisk forsvarlige måter i sin virksomhet med Public Relations.

Forkunnskaper
Kurset er basert på kunnskap fra den kurset PRK 3406 Introduction to Public Relations eller tilsvarende.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Wheeler, Alina. 2013. Designing brand identity : an essential guide for the whole branding team. 4th ed. Wiley

Anbefalt litteratur
Bøker:
Rannem, Øyvin. 2005. Typografi og skrift. Abstrakt forlag

Emneoversikt
  • Grunnleggende om merkevarer
  • Idealer i merkevareidentitet
  • Elementer i merkevareidentitet
  • Krefter/drivere i merkevareidentitet
  • Gjennomføre undersøkelser
  • Utvikle strategi
  • Utforme visuell identitet
  • Skape berøringspunkter/opplevelser
  • Håndtere underliggende verdier i grafisk arbeid
  • Eksempler på fremragende arbeid


Dataverktøy
Det re viktig at kandidatene har grunnleggende datakunnskaper. En del av kurset vil bli undervist i PC-lab med relevant programvare.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset består i hovedsak av forelesninger med vekt på praktiske oppgaver. 30 timer er forelesninger der det blant annet presenteres saker som studentene forventes å kunne kommentere i klassen.

Endelig karakter i kurset er basert på en prosjektoppgave og en tre timers individuell skriftlig eksamen.

Anbefalt tidsforbruk:
Aktivitet
Timebruk
Deltaking i undervisningen
30
Forberedelse til forelesningene
40
Arbeid med mappeoppgaver
60
Eksamensforberedelser
30
Veileding
15
Gruppearbeid
25
Anbefalt tidsbruk totalt
200



    Eksamen
    Endelig karakter i kurset er basert på følgende aktiviteter:

    Del 1 - Prosjektoppgave (individuelt eller i gruppe på inntil tre studener), teller 70% av endelig karakter

    Del 2 - Tre timers individuell skriftlig eksamen, teller 30% av endelig karakter

    Begge deler må være bestått for å få endelig karakter.


    Eksamenskode(r)
    PRK 36471 - Prosjektoppgave, teller 70% av endelig karakter I kurset PRK 3647 Introduction to Graphic Design, 7.5 studiepoeng.
    PRK 36472 - Skriftlig eksamen, teller 30% av endelig karakter i kurset PRK 3647 Introduction to Graphic Design, 7.5 studiepoeng.


    Hjelpemidler til eksamen
    Prosjektoppgave – alle hjelpemidler tillatt
    Skriftlig eksamen – ingen hjelpemidler tillatt.


    Kontinuasjon
    Kurset ble gjennomført siste gang våren 2015.
    Kontinuasjonseksamen tilbys høsten 2015 og siste gang våren 2016.
    Kontinuasjon i de to delene kan gjøres separat.


    Tilleggsinformasjon