ORG 1211 Organisasjonsteori og HRM
ORG 1211 Organisasjonsteori og HRM
Å skape konkurransefortrinn som er robuste, som varer og som er vanskelige å kopiere er kilden til å skape større enn forventet avkastning. Dette kurset diskuterer de grunnleggende virkemidlene for å skape en effektiv organisasjon som kan gi slike varige konkurransefortrinn. Kurset tar for seg grunnleggende retninger innen organisasjonsteori, herunder HRM, organisasjonslæring og kunnskapsoverføring.
Organisasjonsteori er læren om organisasjoner mens HRM (Human Resource Management) er forvaltning av de menneskelige ressursene i organisasjoner. Siden det er mennesker som skal utføre oppgavene organisasjonen har definert, er det viktig å se organisasjonsteori og HRM i sammenheng. Det trengs med andre ord kunnskap om hvordan vi skal tilrettelegge for best mulig ytelse og resultat i planlegging og organisering av arbeidet og om hvordan dette virker inn på de ansattes holdninger og motivasjon. Kurset skal gi studentene en innføring i og forståelse av sentrale teoretiske bidrag innen organisasjonsteori og en mer praktisk rettet innføring i og forståelse av sentrale bidrag innen Human Resource Management (HRM) på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå. Studentene skal gjennom kurset ha fått ferdigheter i å anvende teorier og forskningsfunn på problemstillinger i det praktiske arbeidsliv.
I løpet av kurset skal studentene:
- Ha blitt kjent med sentrale teorier og perspektiver innenfor organisasjonsteori og HRM.
- Kjenne til og forstå hovedinnretningen på de viktigste og mest robuste forskningsretningene innen organisasjonsteori.
Være i stand til å identifisere, analysere og forstå hva som preger mer eller mindre effektiv organisering og HRM i organisasjoner.
Være i stand til å kritisk vurdere hvordan organisering og tilnærmingen til de menneskelige ressursene i organisasjoner kan påvirke ytelse og resultater på organisasjonsnivå.
- Hvordan studere organisasjoner?
- Organisasjoner som formelle system
- Organisasjoner som uformelle system
- Organisasjon og omgivelser
- HRM og organisatorisk effektivitet
For at studenten underveis skal få en oppfatning om hva han/hun har lært eller må bli bedre på, legges det opp til diskusjon av tidligere eksamensoppgaver og reelle situasjoner fra næringsliv og offentlig forvaltning.
Det tas sikte på å kombinere forelesninger med aktiv dialog. Kobling av lærebøker, forskningsartikler og eksempler brukes for å illustrere de viktigste teoretiske poengene.
Studentene har selv ansvar for å skaffe seg tilgang til internett, og å holde seg oppdatert på innholdet som legges ut på kursets nettside.
Kurset har 2 arbeidskrav:
1) ARBEIDSKRAV 1 Mindlab består av 3 deler: Del 1 - Deltakelse i spill/simulering i mindre klasser til oppsatte tidspunkt Del 2 - Individuell innlevering, som består av et to-siders refleksjonsnotat Del 3 - Gi konstruktive tilbakemeldinger til tre (3) av dine medstudenters innleveringer. Du får tilgang til tilbakemeldingene du selv har fått av dine medstudenter. Bruk disse til å reflektere over hva du kan lære av dem. Både del 1, 2 og 3 må utføres for å få vurdert arbeidskravet som vurderes til godkjent/ikke godkjent.
2) ARBEIDSKRAV 2 Term paper: En oppgave på inntil 8 sider om et case. - Gi konstruktive tilbakemeldinger til to (2) av dine medstudenters innleveringer. Du får tilgang til tilbakemeldingene du selv har fått av dine medstudenter. Bruk disse til å reflektere over hva du kan lære av dem Både del 1 og 2 må utføres for å få vurdert arbeidskravet som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Caset til arbeidskrav 2 publiseres ved oppstart av simulering/spilldeltakelse for arbeidskrav 1. En forelesning dreier seg om feedback og respons på deltakelse i Lab-simuleringen. Forelesningen vil også være relevant for de studentene som velger arbeidskrav 2, term paper. Tilbakemeldingene i forelesningen er knyttet til relevante teorier i kurset, deltakelse er frivillig.
For å kunne avlegge eksamen er det et krav at studenten skal ha fått godkjent arbeidskrav 1 eller 2.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
ORG 3402 Organisasjonsatferd og ledelse eller tilsvarende.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 2 | 1 | Se ytterligere informasjon om gjennomføring under punktet "Undervisnings- og læringsaktiviteter" |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 5 Time(r) Eksamenskode: ORG12111 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 46 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 113 Time(r) | |
Eksamen | 5 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.