ORG 1210 Organisasjonsteori og HRM
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
ORG 1210 Organisasjonsteori og HRM Kursansvarlig Anders Dysvik Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Jeffrey Pfeffers utsagn om at hovedårsaken til vedvarende konkurransefortrinn er organisasjoners håndtering av sine menneskelige ressurser, er ikke lenger bare en klisjé. Det finnes faktisk en rekke studier som viser at ulike typer av Human Resource (HR)-tiltak, HR-innsats og systemer av internt konsistente HR-aktiviteter er sterkt relatert til organisasjoners ytelse i form både finansielle og ikke-finansielle indikatorer. Til tross for dette er det ikke uvanlig at HR-funksjonen i mange bedrifter sliter med manglende status og innflytelse. Nettopp derfor er det viktig at fremtidige ledere både innenfor og utenfor selve HR-avdelingen får økt kunnskap og innsikt om valg, utforming og implementering av HR-tiltak som kan gi kan grunnlag for konkurransefortrinn. I tråd med en slik tankegang skal kurset gi studentene en innføring i og forståelse av sentrale teoretiske bidrag innen organisasjonsteori og en mer praktisk rettet innføring i og forståelse av sentrale bidrag innen Human Resource Management (HRM) på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå. Studentene skal gjennom kurset ha fått ferdigheter i å anvende teorier og forskningsfunn på problemstillinger i det praktiske arbeidsliv. Læringsmål Kunnskapsmål
Ferdighetsmål
Holdningsmål
Forkunnskaper ORG 3401 Organisasjonsatferd og ledelse eller tilsvarende Obligatorisk litteratur Bøker: Jacobsen, Dag Ingvar og Jan Thorsvik. 2007. Hvordan organisasjoner fungerer. 3. utg. Fagbokforlaget Artikler: Arthur, J. B., & Boyles, T.. 2007. Validating the human resource system structure: A levels-based strategic HRM approach. Human Resource Management Review. 17. 77-92 Briner, R. B., & Rousseau, D. M. 2011. Evidence-Based I–O Psychology: Not There Yet. Industrial and organizational psychology. 4. 3-22 Collins, C. J., & K. G. Smith. 2006. Knowledge exchange and combination : the role of human resource practices in the performance of high-technology firms. Academy of Management Journal. 49(3). s. 544-560 Combs, J., Liu, Y., A. Hall & D. Ketchen. 2006. How much do high-performance work practices matter? A meta-analysis of their effects on organizational performance. Personnel Psychology. 59 (3). s. 501-528 Harrison, D. A., D. A. Newman, & P. A. Roth. 2006. How important are job attitudes? Meta-analytic comparisons of integrative behavioral outcomes and time sequences. Academy of management journal. 49 (2). 305-325 Peterson, S. J. & F. Luthans. 2006. The impact of financial and nonfinancial incentives on business-unit outcomes over time. Journal of applied psychology. 91(1). 156-165 Pfeffer, J., & Sutton, R. I. 2006. Evidence-based management. Harvard business review. 84 (1). 62-75 Salanova, M., S. Agut, & J. M. Peiró. 2005. Linking organizational resources and work engagement to employee performance and customer loyalty : the mediation of service climate. Journal of applied psychology. 90 (6). 1217-1227 Wright, P. M., T. M. Gardner, L. M. Moynihan & M. R. Allen. 2005. The relationship between HR practices and firm performance: Examining causal order. Personnel Psychology. 58(2). 409-446 Collins, C. J., & Smith. Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy Ingen spesifiserte dataverktøy benyttes i kurset. Læreprosess og tidsbruk For at studenten underveis skal få en oppfatning om hva denne har lært eller må bli bedre på, legges det opp til at de skal gi hverandre tilbakemelding/diskutere arbeid med tidligere eksamensoppgaver. I tillegg vil studentene gis veiledning i form av plenumsforelesning der viktige momenter for oppgaveskriving vil bli gjennomgått. Studentene deles i mindre grupper for arbeid med pensumartikler. Hver gruppe forventes å levere samt å foreta en presentasjon av tildelt artikkel. Ved presentasjonene deles klassen i mindre grupper, og hver enkelt gruppe får ca 15 min. til å presentere sin artikkel. Presentasjonen skal leveres i forkant av gjennomgangen, og det gis umiddelbar tilbakemelding om innholdet er riktig forstått, hvordan dette kan knyttes til resten av pensum og eksamen osv. Studentene har selv ansvar for å skaffe seg tilgang til internett, og å holde seg oppdatert på innholdet som legges ut på kursets nettside. Anbefalt tidsforbruk:
Eksamen Kurset avsluttes med en fem (5) timers skriftlig individuell eksamen. Eksamenskode(r) ORG 12101 - Skriftlig eksamen teller 100 % for karakteren i kurset ORG 1210 Organisasjonsteori og HRM - 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI