NVH 3103 Butikkorganisasjon
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
NVH 3103 Butikkorganisasjon
Kursansvarlig
Jan Ivar Fredriksen
Institutt
Institutt for markedsføring
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
"Butikkorganisasjon" er ett av flere kurs innenfor BIs etter- og videreutdanning innenfor varehandel og service.
Kursene er i hovedsak innrettet mot de som jobber i varehandel og service. Mange ønsker å bli ledere - eller er ledere allerede og vil styrke sin kompetanse.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal tilegne seg innsikt i og kunne beherske de viktigste sidene ved det å organisere en butikk, herunder:
grunnleggende forståelse for:
- varehandelens utvikling og trender
- Forbrukeradferd og markedssegmentering
- formålet med virksomheten
- strategiske analyser
- kundens sortiments- og prisopplevelse
- forhold med betydning for detaljistens lokalisering
- økonomiske nøkkeltall og tilhørende beregninger
- analyse av og tiltak mot svinn
Ferdighetsmål
Kunne foreta en strategisk analyse for en gitt detaljhandelsvirksomhet
Kunne diskutere valg av aktuelle markedsstrategier
Kunne strategisk og operativt delta i planlegging og realisering av aktuelle butikkonsepter med vekt på:
- Valgt profil
- Sortimentsopplevelsen
- Prisoplevelsen
- Valg av lokalisering
- Svinn og kostnadskontroll
Holdningsmål
- Oppmuntre til refleksjon rundt betydningen av analyse før og etter tiltak for ulike sider ved butikkens strategi og drift
- Øke bevisstheten for betydningen av at butikken består av mennesker, varer og teknologi i et samspill
- Se betydningen av at det skapes harmoni, mental likevekt og økonomisk trygghet for ledelse, medarbeidere og detaljistens kunder
Forkunnskaper
Studiet krever ingen spesielle forkunnskaper. Praktisk erfaring og tilknytning til varehandel er en fordel.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Framnes, Runar, Arve Pettersen og Hans Mathias Thjømøe. 2011. Markedsføringsledelse. 8. utg. Universitetsforlaget. ca 340 sider/kapitlene 1-4, 6, 9-11 og 15
Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Varehandelsledelse. Fagbokforlaget. ca 150 sider/kapitlene 1-5 og 11-12
Anbefalt litteratur
Tidsskrift:
Bransjetidsskrifter fra detaljistbransjene
Emneoversikt
Emneoversikt
- Detaljhandelen
- Forbrukeradferd og markedssegmentering
- Markedsstrategi og strategisk analyse
- Sortimentsopplevelsen
- Prisopplevelsen
- Lokalisering
- Økonomiske nøkkeltall
- Svinn og svinnforebygging
Dataverktøy
itslearning
Læreprosess og tidsbruk
Alternativ 1- Undervisning gjennom samlinger i moduler (BI Bedrift):
Kurset gjennomføres over 36 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid, og deltakerne kan gjerne relatere øvingsoppgaver til egen bedrift.
Aktiviteter: Timebruk
Deltakelse i forelesning 36
Forberedelser til forelesninger 24
Oppgaveløsning (egen og grupper) 40
Selvstudium litteratur/eksamensforberedelser 60
Diverse/egenadministrasjon 40
Sum 200
Ressursbruk:
Forelesninger 36
Gjennomgang og tilbakemelding på oppgaver 9
Sum 45
Alternativ 2 - Nettbasert undervisning (gjennom BI Bedrift)
Nettlærer vil benytte itslearning for å publisere fagstoff, oppgaver og digitale læringsressurser og studentene gis muligheten til å kommunisere med nettlærer og medstudenter. Det gjennomføres intensivundervisning på samlinger i starten av semesteret og før eksamen - til sammen 8 timer. Ellers fordeles fagstoffet jevnt over semesteret.
Eksamen
Kurset evalueres med en prosjektoppgave som gjøres individuelt eller i grupper på inntil 3 personer og en skriftlig individuell tre timers eksamen.
Eksamenskode(r)
NVH 31031 - Prosjektoppgave; teller 40% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3103, 7,5 studiepoeng.
NVH 31032 -Tre timers skriftlig eksamen; teller 60% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3103, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt på skriftlig eksamen.
Kontinuasjon
Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av eksamen. Eventuell kontinuasjonseksamen på prosjektoppgaven gjennomføres individuelt.
Tilleggsinformasjon
Fullført og bestått NVH 3103 Butikkorganisasjon kan godkjennes inn i Bachelor of Management-graden ved Handelshøyskolen BI.