NVH 3102 Butikkøkonomi

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

NVH 3102 Butikkøkonomi

Kursansvarlig
Arne Osvik

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Vår

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Butikkøkonomi er ett av flere selvstendige kurs innenfor BIs etter- og videreutdanning i varehandel og service.
Kurset er i hovedsak rettet mot de som jobber i varehandel og service. Mange har som mål å bli butikkledere – eller er butikkledere og vil styrke sin kompetanse.

Læringsmål
Etter å ha gjennomført kurset Butikkøkonomi, skal studentene kunne foreta beregninger og analyser som viser den økonomiske utviklingen i en virksomhet. Målsetningen er å skape forståelse for praktisk anvendelse av økonomi som beslutningsgrunnlag for planlegging og oppfølging av virksomheten og ved korrigerende tiltak i den operative drift. Videre skal de forstå viktigheten av å ha en kritisk holdning til slike analyser og til den informasjonen som kommer frem i regnskapet. Studentene skal også kunne kommentere analysene og vurdere tiltak som kan iverksettes for å følge opp virksomhetens målsettinger.

Kunnskapsmål
  • Kunne skille mellom makro-, mikro- og bedriftsøkonomi.
  • Ha en generell forståelse for praktisk anvendelse av økonomi som beslutningsgrunnlag for planlegging og oppfølging av en virksomhet - og ved korrigerende tiltak i den operative drift.
  • Ha en generell forståelse for en del samfunnsøkonomiske problemstillinger og hvordan de kan påvirke bedriftens virksomhet.
  • Ha en særlig forståelse for kravene til økonomistyring i moderne varehandelbedrifter.
  • Kunne forklare betydningen av de mest sentrale begrepene i samfunnsøkonomien.

Ferdighetsmål
  • Kunne foreta beregninger og analyser som viser den økonomiske utviklingen i en handelsvirksomhet.
  • Kunne kommentere økonomiske analyser og vurdere tiltak som kan iverksettes for å følge opp virksomhetens målsettinger.
  • Kunne kalkulere pris og følge opp med etterkalkyle ved bruk av ”kalkulasjonssøylen”.
  • Ha begrepet ”bruttofortjeneste” spesielt under huden og de mulighetene som ligger i høyere bruttofortjeneste gjennom bedre innkjøp, bedre kalkyler, bedre styring av prisreduksjoner og redusert svinn.

Holdningsmål
  • Forstå viktigheten av å ha en kritisk holdning til kortperiodiske analyser og til den informasjonen som kommer frem i regnskapet.
  • Opparbeide et generelt fokus på å jage kostnader og øke bruttofortjenesten

Forkunnskaper
Kurset krever ingen spesielle forkunnskaper, men studenter med praktisk erfaring og tilknytning til en varehandelsbedrift vil få størst utbytte.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Hoff, Kjell Gunnar. 2010. Bedriftens økonomi. 7. utg. Universitetsforlaget

Annet:
Kompendium i butikkøkonomi. BI Varehandel 2012.


Anbefalt litteratur

Emneoversikt
  • Grunnleggende samfunnsøkonomiske begreper
  • Bedriften og bedriftens omgivelser med spesiell vekt på handelsbedriften.
  • Kostnader/inntekter
  • Grunnleggende sammenhenger i bedriftens økonomi, balanse- og resultatregnskap
  • Kalkulasjon og prissetting
  • Prisreduksjoner og økonomi
  • Kortperiodisk resultatrapport og årsregnskapet som grunnlag for analyser.
  • Kalkulasjonsstyring
  • Bruttofortjeneste – systematiske analyser og vurdering av tiltak som kan øke lønnsomheten.
  • Analyser med utgangspunkt i bedriftens balansekonto.
  • Planlegging og budsjettering
  • Innkjøp og logistikk

Dataverktøy
Itslearning

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres over 45 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid, og deltakerne oppfordres til å relatere øvingsoppgaver til egen bedrift. Det må regnes med ca 200 timer egen ressursinnsats fra deltakerne.

Ressursbruk:
Forelesninger m/ dialog og mindre gruppeoppgaver 36 timer
Gjennomgang og tilbakemeldinger på hjemmeoppgaver 9 timer
Totalt 45 timer

Gjennomføringsform:

Alternativ 1: (E-læring gjennom BI Nettstudier)

I kursgjennomføringen benyttes læringsplattformen it’s learning i kombinasjon med samlinger. På it’s learning publiserer nettlærer fagstoff, øvingsoppgaver og digitale læringsressurser. Studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter.

Alternativ 2: Bedriftsintern opplæring v/ BI bedrift

Undervisningen gjennomføres gjennom samlinger i regi av BI bedrift. Det vanligste er å strekke kurset over ett semester, med undervisning 4 timer en ettermiddag i uken i 11 uker - eller 6 hele dager ca annen hver uke.
Kurset kan også gjennomføres modulbasert, for eks. med tre samlinger over to dager.


Alternativ 3: E-læring v/ BI bedrift

Gjennomføring tilsvarer alternativ 1, men med ulike typer bedrifts- eller bransjeklasser. Kan kombineres med modulbaserte samlinger.


Eksamen
Kurset avsluttes med en prosjektoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil 3 personer - og en skriftlig individuell tre timers eksamen.

Eksamenskode(r)
NVH 31021 - Prosjektoppgave; teller 40% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3102, 7,5 studiepoeng.
NVH 31022 - Tre timers skriftlig eksamen; teller 60% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3102, 7,5 studiepoeng.


Hjelpemidler til eksamen
For NVH 31022; BI-definert kalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM, formelark

Kontinuasjon
Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av eksamen.

Tilleggsinformasjon
Fullført og bestått NVH 3102 Butikkøkonomi kan godkjennes inn i en Bachelor of Management grad ved Handelshøyskolen BI.