NVH 3101 Personalledelse i varehandel og service

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

NVH 3101 Personalledelse i varehandel og service

Kursansvarlig
Arne Osvik

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Høst

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
"Personalledelse i varehandel og service" er ett av flere selvstendige kurs innenfor BIs etter- og videreutdanning i varehandel og service. Kursene er i hovedsaklig innrettet mot de som jobber i varehandel og service. Mange ønsker å ledere - eller er ledere allerede og vil styrke sin kompetanse.

Læringsmål

Kurset "Personalledelse i varehandel og service" er lagt opp slik at studentene skal utvikle gode forutsetninger for å kunne ivareta ledelsesoppgaver i varehandels- og servicevirksomheter. Kurset skal gi en oversikt over personalfunksjonens oppgaver i dagens arbeidsliv. Holdninger, verdier, lover, avtaler og samfunnsforhold som styrer personalarbeidet, skal belyses.

Kunnskapsmål
• Være kjent med grunnleggende ledelsesprinsipper knyttet til menneskesyn, bedriftskultur og lederrollen.
• Kunne kartlegge medarbeidernes kompetanse og anvende situasjonsbestemt ledelse.
• Ha en overordnet forståelse for lovverket innen arbeidsrett og kjenne til viktige begreper som ”gjensidige rettigheter og plikter”, ”bedriftens styringsrett” og ”bedriftens informasjons- og drøftingsplikt”.
• Kjenne til de viktigste lover og avtaler som er relevante for varehandels-og servicesektoren, herunder Arbeidsmiljøloven, Lov om folketrygd, Ferieloven, Likestillingsloven og Diskrimineringsloven.
• Kjenne til arbeidslivets organisasjoner innen varehandel og service.
• Kjenne til de viktigste modeller for motivasjon av medarbeidere.
• Kjenne til prinsipper for bemanningsplanlegging og kunne bruke verktøy for analyse og beskrivelse av arbeidsoppgaver samt planlegging av den løpende bemanningen.

Ferdighetsmål
• Kunne ta i bruk enkle verktøy innen målstyring, tidsplanlegging og beslutningstaking.
• Kunne gjennomføre en fullstendig rekrutterings- og ansettelsesprosess på en god måte.
• Kunne bringe et arbeidsforhold til opphør på en mest mulig korrekt og skånsom måte.
• Kunne bruke verktøy for opplæring og uvikling av medarbeidere.
• Kunne anvende en motiverende kommunikasjonsform overfor de ansatte.
• Kunne ta i bruk verktøy for analyse og beskrivelse av arbeidsoppgaver samt planlegging av den løpende bemanningen.

Holdningsmål
• Være bevisst som leder på at egen person er den viktigste kulturskaper i butikken / varehuset/ filialen/ servicebedriften.
• Forsøke som leder å være et godt forbilde for de ansatte.

Forkunnskaper
Det er ingen spesielle krav til forkunnskaper, men i og med at kurset er nært knyttet til praksis i salg og service, vil studenter med praktisk erfaring og tilknytning til slike virksomheter få størst utbytte av kurset.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Grimsø, Rigmor E. 2005. Personaladministrasjon : teori og praksis. 4. utg. Gyldendal akademisk. 451 sider

Annet:
2010. Kompendium i Personaladministrasjon i butikk. Oslo: BI Varehandel. 250 sider
2010. Oppgavesamling i Personaladministrasjon i butikk. Oslo: BI Varehandel. 46 sider



Anbefalt litteratur
Bøker:
Brøgger, Benedicte ... [et al.]. 2001. Organisasjonsutvikling i varehandelen : fra enhetlige butikker til mangfoldige kunder. AFI-rapport nr. 4/2001. nr 4. Arbeidsforskningsinstituttet
Langfeldt, Sverre F., red. Næringslivets lovsamling 1687-2011 til Lov og rett for næringslivet. Siste utg. Universitetsforlaget : Focus forlag


Emneoversikt

  • Bedriftskultur
  • Personalfunksjonen i organisasjonen
  • Strategisk personalledelse - Human Resource Management (HRM)
  • Kort innføring i utvalgte emner innen ledelse
  • Arbeidsrett – lover, regler og avtaler i arbeidslivet
  • Rekruttering og ansettelser
  • Medarbeidersamtaler
  • Motivasjon, opplæring og utvikling
  • Kommunikasjon og informasjon
  • Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
  • Bemanningsplanlegging

Dataverktøy
itslearning og det henvises til Lovdata på Internett i forhold til lovverket i arbeidslivet, jfr. kurskompendium.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres over 45 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid, og deltakerne oppfordres til å relatere øvingsoppgaver til egen bedrift. Det må regnes med ca 200 timer egen ressursinnsats fra studentene.

Ressursbruk:
Forelesninger m/ dialog og mindre gruppeoppgaver 36
Gjennomgang og tilbakemeldinger på hjemmeoppgaver 9
Totalt 45

Gjennomføringsform:

Alternativ 1: E-læring gjennom BI Nettstudier

I kursgjennomføringen benyttes læringsplattformen it’s learning i kombinasjon med samlinger. På it’s learning publiserer nettlærer fagstoff, øvingsoppgaver og digitale læringsressurser. Studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter.

Alternativ 2: Bedriftsintern opplæring v/ BI bedrift

Undervisningen gjennomføres gjennom samlinger i regi av BI bedrift. Det vanligste er å strekke kurset over ett semester, med undervisning 4 timer en ettermiddag i uken i 11 uker - eller 6 hele dager ca annen hver uke.
Kurset kan også gjennomføres modulbasert, for eks. med tre samlinger over to dager.

Alternativ 3: E-læring v/ BI bedrift

Gjennomføring tilsvarer alternativ 1, men med ulike typer bedrifts- eller bransjeklasser. Kan kombineres med modulbaserte samlinger under alternativ 2.


Eksamen
Kurset avsluttes med en prosjektoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil 3 personer - og en skriftlig individuell tre timers eksamen.

Eksamenskode(r)
NVH 31011 - Prosjektoppgave; teller 40% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3101, 7,5 studiepoeng.
NVH 31012 -Tre timers skriftlig eksamen; teller 60% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3101, 7,5 studiepoeng.


Hjelpemidler til eksamen
Lovsamling er tillatt.

Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av eksamen.

Tilleggsinformasjon
Fullført og bestått NVH 3101 Personalledelse i varehandel og service" kan godkjennes mot en del av en Bachelor of Management grad ved Handelshøyskolen BI.