MRK 3682 Kampanjeutvikling - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

MRK 3682 Kampanjeutvikling - KONTINUASJONSEKSAMEN


Kursansvarlig
Elisabeth Falck

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Endringer om maktbalansen mot brukerne og nye mediekanaler gjør at vi nå kan snakke om en overgang til en ny tid som innebærer at markedskommunikasjonsfaget har fått nye fasetter. Dette innebærer at det fremover blir en større utfordring å velge metodikk og måter å formidle innhold og budskap på fra hele virksomheten for å oppnå en dialog med kundene. Det handler om løsningsorientert markedskommunikasjon, om integrering og parallellitet som sikrer et godt samspill mellom alle kommunikasjons og marketingdisipliner der man ivaretar hele marketingmixen og alle tiltak - fra strategi til måloppnåelse.

Kurset i kampanjeutvikling bygger på analytisk og praktisk kunnskap om bruk av integrert markedskommunikasjon for å skape lønnsomme relasjoner mellom mennesker, merker, produkter og virksomheter. Gjennom kurset skal studentene utvikle en integrert markedskommunikasjonskampanje for en kunde, samt lage en formell kampanjepresentasjon som skal presenteres skriftlig og muntlig for en jury på BI.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Etter endt kurs skal studentene ha forståelse for at effektive kampanjer handler om å ta et helhetsansvar for virksomhetens kommunikasjons- og markedsføringsbehov.

Dette innebærer kunnskap innen følgende hovedområder:

  • Forstå samspillet mellom betalte-, ubetalte- og fortjente kanaler
  • Ha grunnleggende forståelse for at et nytt og fragmentert medielandskap stiller nye krav til integrerte kommunikasjons- og markedsføringsprosesser

Ferdighetsmål
Etter endt kurs skal studentene kunne anvende tilegnet kunnskap med sentrale metoder, analyser og arbeidsprosedyrer i forbindelse med planlegging, implementering og kontroll av en integrert kommunikasjonskampanje.

Dette innebærer ferdigheter knyttet til:
  • Kunne bidra i arbeidet med planlegging og gjennomføring av integrerte markedskommunikasjonsprosesser
  • Demonstrere evne til nytenkning i forhold til valg av kommunikasjonskanaler, og finne frem til hvilke mediekanaler og kombinasjoner av kontaktpunkter som på best mulig måte når den målgruppen bedriften ønsker å nå

Holdningsmål
Etter endt kurs skal studentene forstå at endringshastigheten dagens ledere må imøtegå krever bred forståelse av markedsføring, kommunikasjon og teknologi.


Forkunnskaper
Studentene bør ha gjennomført andre år av Bachelorstudiet i markedskommunikasjon eller tilsvarende.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Kitchen, Phillip J. and Patrick De Pelsmacker. 2004. Integrated marketing communications : a primer. Routledge. 193 s.

Annet:
Samling av artikler som vil bli navngitt på Itslearning


Anbefalt litteratur
Bøker:
Gripsrud, Geir, Ulf Henning Olsson og Ragnhild Silkoset. 2010. Metode og dataanalyse : beslutningsstøtte for bedrifter ved bruk av JMP. 2. utg. Høyskoleforlaget
Schiffman, Leon G., Leslie Lazar Kanuk and Håvard Hansen. 2012. Consumer behaviour : a European outlook. 2nd ed. Financial Times Prentice Hall
Smith, Ronald D. 2013. Strategic planning for public relations. 4th ed. Routledge


Emneoversikt

  • Kampanjeprosessen – oppbygging av kampanjeplan
  • Forarbeid - innsamling av data og dataanalyse
  • Valg og utforming av problemstilling
  • Virkemiddelstrategi
  • Mål
  • Målgruppeanalyse
  • Budskapsanalyse
  • Kanalvalg og implementeringsstrategi
  • Budsjett
  • Effektmålinger og evaluering
  • Presentasjon av endelig kampanje

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som prosessundervisning med klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, individuell- og felles veiledning.

Kurset gjennomføres over 45 timer fordelt på forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid og gruppeveiledning.
Gruppearbeidet er knyttet til at studentene skal utarbeide en kommunikasjonskampanje for en reell oppdragsgiver. Det endelige kampanjeforslaget skal presenteres skriftlig og muntlig for en jury avslutningsvis i kurset. Studentene skal arbeide i grupper med 3 studenter pr. gruppe. Foreleserne vil fungere som veiledere for de ulike gruppene gjennom hele kurset.

Tidsbruk fordeler seg som følger:
Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i undervisningen (i plenum)
25
Gruppearbeid / veiledning i grupper (i plenum)
20
Forberedelser til forelesning / lese litteratur
30
Oppgaveløsning
125
Anbefalt tidsbruk totalt
200




Eksamen
Karakter i kurset baserer seg på prosessevaluering med følgende elementer; en skriftlig prosjektoppgave, som i dette tilfellet er selve kampanjeforslaget, som også skal presenteres muntlig. Det skriftlige kampanjeforslaget teller 70 % av endelig karakter, den muntlige presentasjonen teller 30 % av endelig karakter i kurset - til sammen 100 % av endelig karakter i kurset. Prosjektoppgaven utleveres ved oppstart av kurset. Muntlig presentasjon og innlevering av skriftlig prosjektoppgave gjennomføres ved avslutning av kurset.

Eksamenskode(r)
MRK 36821 – Prosesseksamen som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MRK 3682 Kampanjeutvikling, 7,5 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.

Kontinuasjon
Kurset ble gjennomført siste gang våren 2015. Det tilbys kontinuasjon høsten 2015 og siste gang våren 2016.

Tilleggsinformasjon