MRK 2033 Internasjonal Markedsføring
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MRK 2033 Internasjonal Markedsføring Kursansvarlig Jon Bingen Sande Institutt Institutt for markedsføring Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Globaliseringskreftene påvirker alle organisasjoner, også de som har all sin virksomhet på hjemmemarkedet. Det er viktig for alle å ha en godt utviklet forståelse for denne utviklingen for å kunne vurdere endringer i konkurransesituasjonen og nye muligheter og trusler. I kurset behandler vi de viktigste trekk i utviklingen, gir teoretisk innsikt i hvilke krav utviklingen stiller til egen organisasjon, og utvikler forståelse for alternative markedsstrategier. Læringsmål
Holdningsmål
Forkunnskaper MRK 2914 Markedsføring og MRK 2980 Forbrukeradferd eller tilsvarende kurs. Obligatorisk litteratur Bøker: Solberg, Carl Arthur. 2009. Internasjonal markedsføring. 8. utg. Universitetsforlaget Artikkelsamling: Jon Bingen Sande. Samling av artikler som vil bli navngitt på Its learning før semesterstart Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesninger i plenum og caseseminarer i mindre grupper. Studentene deltar i 4 caseseminarer som hver er på 3 timer.
Eksamen Evalueringen baseres på prestasjonene i de fire (4) caseseminarene. I ett av seminarene presenterer en studentgruppe med fem (5) studenter sine analyser og anbefalinger vedrørende casebedriften. Etter presentasjonen vil denne studentgruppen lede en diskusjon om caset mellom de andre medlemmene i storgruppen (som er medlemmer i tre (3) andre studentgrupper). I de gjenværende seminarene vil studentgruppens medlemmer individuelt delta i diskusjoner om andre cases. Den faglige kvaliteten på analysen og løsningsforslagene som studentgruppen presenterer teller 20% av sluttkarakteren. Selve presentasjonen og ledelse av den påfølgende diskusjon i storgruppen teller også 20%. Studentene deltar i diskusjonen av ytterligere 3 case. Prestasjonen i hver av disse teller 20%. Merk også at kopi av presentasjonen innleveres elektronisk før caseseminarene, og det er ikke tillatt å endre innholdet etter innlevering. Karakteren for casepresentasjon og deltakelse i casediskusjoner er endelig. Casepresentasjon/casediskusjoner må samlet bestås for å få sluttkarakter. Det er obligatorisk fremmøte til alle cases som inngår i kurset. Det kreves under alle omstendigheter legeerklæring eller annen skriftlig, godkjent begrunnelse for eventuelt fravær (ferie, jobb eller tilsvarende er ikke godkjent grunn) levert skolen senest 10 dager etter caseseminaret. Dersom en casedeltaker ikke har dokumentert legitimt fravær vil vedkommende ikke få eksamen i faget og må kontinuere. Studenter som har fått godkjent søknad til ikke å delta under en eller maksimalt to casegjennomføringer, kan søke om å få innlevere og evaluert skriftlige casebesvarelser av andre case i internasjonal markedsføring som skolen vil fremskaffe. Slike besvarelser skal være individuelle. Fravær fra mer enn 2 caseseminarer medfører alltid at studenten må kontinuere. Eksamenskode(r) MRK 20331 Prosessevaluering teller 100% for å oppnå karakter i kurset MRK 2033, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Lærebok og artikler (se litteratur) samt forelesningsnotater og annet materiale som er produsert av studenten selv er tillatt. PC er kun for de som skal presentere. PC er ikke tillatt for bruk av de som skal diskutere. Derfor må forelesningsnotater og annet materiale som er produsert av studenten være skrevet ut på papir. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene tas på nytt. Ved kontinuasjon leverer studenten en individuell skriftlig besvarelse som teller 20% og deltar som debattant i fire case. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI