MAN 8898/8998/2274/2275 Bedriftsøkonomisk analyse med beslutningsverktøy
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MAN 8898/8998/2274/2275 Bedriftsøkonomisk analyse med beslutningsverktøy Kursansvarlig Pål Berthling-Hansen, Espen Skaldehaug, Tor Tangenes, Ingunn Myrtveit Institutt Institutt for regnskap - revisjon og jus Semester Høst Studiepoeng 30 Undervisningsspråk Innledning Programmet har et sterkt beslutningsfokus og omhandler de verktøy og metoder som en rådgiver eller en beslutningstaker bør ha kunnskap om for å kunne bidra til bedre og raskere beslutninger i lys av målsettingene. Flerdimensjonale modeller som fanger opp beslutningens tidshorisont, betydningen av foretakets ressurssituasjon for de beslutninger som fattes, spørsmålet om hvilke typer informasjon av både finansiell og ikke-finansiell karakter som er beslutningsrelevant samt verdiberegninger av fleksibilitet og tilleggsinformasjon står sentralt i programmet. I programmet må deltakerne skrive en prosjektoppgave knyttet til en reell beslutningssituasjon i en virksomhet. Gjennom dette må deltakerne vise at de har forstått innholdet i programmet og at de er i stand til å benytte kunnskapen i det virkelige liv. Deltakerne må i prosjektoppgaven redegjøre om formål, problemstilling, relevant teori, innsamling av relevant beslutningsinformasjon, analyse, drøftelse og konklusjon. Læringsmål Kunnskapsmål Etter endt kursprogram skal studentene ha ervervet kunnskap som skal gjøre dem i stand til å utføre bedriftsøkonomiske utredningsarbeider samt komme med anbefalinger til både kortsiktige og langsiktige beslutninger. Programmet skal gi studentene god forståelse for nyere bedriftsøkonomisk teori og utviklingstrekk, og gjennom det gi studentene en bakgrunn som gjør at de, etter å ha tilegnet seg nødvendig bransjekunnskap, kan fylle forretningspartnerrollen (”Business Partner” rollen). Programmet skal gi studentene forståelse for ulike sider ved virksomhetsstyring samt sammenhengen mellom fagområder som strategi, finans og regnskap. Ferdighetsmål Etter endt kursprogram skal studentene være i stand til å se sammenhengene mellom formål, problemstilling, datakvalitet, metode, analyse og anbefaling til beslutning. Studentene skal innse at den sluttlige anbefaling er en konsekvens av en rekke forutsetninger og valg som er gjort under utredningsarbeidet, og at ”alt kommer an på”.
Holdningsmål Etter endt kurs skal studentene innse at optimering av en ”part” i mange tilfeller medfører nedprioritering av en annen, og at bruk av bedriftsøkonomiske modeller ikke nødvendigvis sikrer verken ”rettferdighet” eller maksimering av de samlede interessenters målfunksjoner. Studentene skal forstå betydningen av å evne og stille opp ulike fordeler og ulemper mot hverandre, analysere disse og trekke konklusjoner. Studentene skal videre innse at måling av virksomheters output (kvalitet og produktivitet) ikke er entydig, men at den enkelte medarbeider uansett er forpliktet til å forsøke å få mest mulig ut av de ressurser som hun eller han har fått ansvaret for å disponere. Kan output, både i kvalitet og produktivitet, opprettholdes eler bedres med lavere ressursforbruk? Forkunnskaper Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng og 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår. Det er videre en fordel med økonomisk bakgrunn. Obligatorisk litteratur Bøker: Bertoneche, Marc and Rory Knight. 2001. Financial performance. Butterworth/Heinemann Copeland, Tom and Vladimir Antikarov. 2003. Real options : a practitioner's guide. New ed. Texere Kaplan, Robert S. and Robin Cooper. 1998. Cost & effect : using integrated cost systems to drive profitability and performance. Harvard Business School Press Schlosser, Michel. 2002. Business finance : applications, models and cases. Prentice Hall Winston, Wayne L. 2010. Microsoft Office Excel 2007 : data analysis and business modeling. Microsoft Press Anbefalt litteratur Bøker: Dixit, Avinash K. and Robert S. Pindyck. 1994. Investment under uncertainty. Princeton University Press Levy, Haim and Marshall Sarnat. 1994. Capital investment and financial decisions. 5th ed. Prentice Hall Emneoversikt Modul 1: Modulen gir en introduksjon til et aktuelt begrepsapparatet. Hva er alternativkost og hvordan skal denne benyttes i beslutninger. Det brukes en del tid på kostnadsanalyser og grunnleggende kalkulasjon, så som aktivitetsbasert kalkulasjon. Læringsmål: Kunnskapsmål:
Ferdighetsmål: Innsikt i:
programmering - kunne løse kapasitetsproblemer både analytisk og ved hjelp av Excel. - kunne beregne og vurdere verdien av marginal kapasitet og diskutere mulige endringstiltak. Modul 2: Del 1 omhandler strategisk (ekstern) kostnadsanalyse hvor hovedpoenget er å synliggjøre betydningen av å optimalisere resultateffektiviteten (kvalitet og produktivitet) i hele aktivitetskjeden som berører den tjenesten eller det produktet som sluttbrukeren benytter. Del 2 omhandler utfordringene knyttet til bruk og bestemmelse av beslutningsrelevant kostnadsinformasjon. Er kostnadsinformasjonen pålitelig? Hva er en normalperiode? Hva er gjennomsnittskostnaden per periode ved bruk av anleggsmidler? Denne type kostnadsinformasjon er av stor viktighet med hensyn til eksempelvis å avgjøre hvilke investeringer som gir lavest kostnad over beslutningens levetid og/eller til å avgjøre hvor store kostnadsforbedringer som må utføres innen beslutningen blir lønnsom. Del 3 omhandler ulikhetene i økonomens og regnskapsførerens syn på hvordan verdiskapningen i en virksomhet bør beskrives. Sammenhengen mellom periodiserings- og kontantprinsippet i et flerperiodisk perspektiv samt fremtidsbasert verdivurdering (markedsverdibasert balanse) versus historisk verdivurdering (bokført balanse) vektlegges. Del 4 omhandler introduksjon av Excel som virkemiddel til bedriftsøkonomisk analyse av ulike alternativer knyttet til strategiske beslutningssituasjoner. Grunnleggende finansielle funksjoner gjennomgås og drøftes. Læringsmål: Kunnskapsmål:
Ferdighetsmål: Studentene skal ha fått innsikt om:
Modul 3 Modulen vil starte veiledning i forbindelse med prosjektoppgaver. Deltakerne vil få en gjennomgang av flere utvalgte case og modellering av disse. Alle cases har et flerperiodisk perspektiv hvor investeringsteori er sentralt. En del av modulene vil gå med til å vurdere håndtering av arbeidskapital spesielt. Læringsmål: Kunnskapsmål:
Ferdighetsmål:
Modul 4: Modulen omhandler metoder til bruk ved strategiske og flerperiodiske beslutninger. Særlig vektlegges hvordan den tradisjonelle nåverdimetoden i praksis kan utvides til å inkludere verdien av fleksibilitet, det være seg utsettelses-, reverserings- eller utvidelsesfleksibilitet. Forståelse for betydningen av fleksibilitetsbegrepet i beslutningssammenheng, og de beregningsmessige utfordringer dette medfører ved bruk av nåverdimetoden, bygges opp gjennom fire steg. Spørsmålet om hvordan risiko, kvalitative faktorer og ringvirkninger skal tas hensyn til i beslutningssammenheng diskuteres. Læringsmål: Kunnskapsmål:
Ferdighetsmål: Opsjonsteorien formidles gjennom fire steg hvorav de tre første foreleses uavhengig av hverandre innen en komplett modell presenteres under steg fire. Steg 1: Grunnleggende opsjonsteori. Her introduseres studentene for innledende opsjonsteori. - sikring, arbitrasjemuligheter eller spekulasjon? - salgs- og kjøpsopsjoner - europeiske og amerikanske opsjoner - salgs-/kjøpsparitet - beregning av opsjonsverdier - relevante oppgaver Steg 2: Risikojustering i teller eller nevner? Studentene skal få kunnskap om - kapitalverdimodellen - sammenhengen mellom to alternative modeller for håndtering av økt relevant risiko, økt kontantstrømsfradrag i teller eller økt avkastningskrav i nevner? - risikoekvivalent kontantstrøm (risikonøytral kontantstrøm) - relevante problemstillinger og oppgaver Steg 3: Verdien av fleksibilitet ved strategiske beslutninger. Studentene skal få kunnskap om - ulike former for fleksibilitet - hvordan fleksibilitet kan tas hensyn til i tradisjonelle nåverdiberegninger (flerperiodisk binomisk modell) - relevante problemstillinger og cases/oppgaver Steg 4: Realopsjonsteori. Studentene skal få kunnskap om - hvordan fleksibilitet påvirker den relevante risikoen knyttet til beslutningen og hvordan dette kan tas hensyn til i bedriftsøkonomiske beregninger - risikonøytral metode - relevante problemstillinger og cases/oppgaver Modul 5: Bayesiansk oppdatering versus hypotesetesting og maximum likelihood-estimering
Læringsmål: Kunnskapsmål: Forståelse for:
Ferdighetsmål: Innsikt i:
Modul 6:
Læringsmål: Kunnskapsmål: Kunnskap om:
Dataverktøy Excel. Læreprosess og tidsbruk Programmet foreleses over seks samlinger, totalt ca 150 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende program er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer. Eksamen Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende: Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to personer. Eksamenskode(r) MAN 88981 - Prosjektarbeid, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 8898. MAN 89981- 5 timers skriftlig eksamen, 12 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 8998. Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende: MAN 22741 - Prosjektarbeid, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2274. MAN 22751 - 5 timers individuell skriftlig eksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2275. Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler er tillatt + eksamenskalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM. Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamensgjennomføring Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI