MAN 5240 Ledelse av læring og endring II
MAN 5240 Ledelse av læring og endring II
Dette programmet lærer deg hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig og hvordan rollen som klasseleder best kan utformes. Programmet er utviklet og gjennomføres spesielt for KS (kommunesektorens organisasjon).
I dette programmet fokuseres det på å heve kandidatens forståelse for hvordan endring og utvikling kan gjennomføres i skolen. Både teori og praksis vil kunne gi kandidatens forbedrede ferdigheter i å gjennomføre utviklingsprosjekter på egen skole.
Målgruppen er lærere og mellomledere som har ambisjoner om å ta lederansvar og øke til ledelseskapasitet.
Programmet er utviklet og gjennomføres spesielt for KS (kommunesektorens organisasjon).
Kandidaten ...
‒ har avansert kunnskap innenfor
-
Betydningen av ledelse
-
Relasjonsledelse og ledelse av kunnskapsorganisasjoner
-
Gjeldende juridiske rammebetingelser for skoleledere, herunder elevens rett til et godt skolemiljø, §§ 9 A-3 til 9 A -5, krenkelsesbegrepet, og elevenes rett til å bli hørt, ansettelser, best kvalifiserte.
‒ har inngående kunnskap om teori og metoder knyttet til forbedringsarbeid i skolen
‒ kan anvende kunnskap på nye områder innenfor skoleutvikling
Kandidaten ...
‒ kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer, herunder kunnskap og data som publiseres om skoleutvikling og forbedring
‒ kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor skoleutvikling og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
‒ kan bruke relevante metoder for å analysere og implementere utviklingsarbeid på en selvstendig måte
‒ kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt som kan lede skolen i retning av en stadig mer avansert kunnskapsorganisasjon
Kandidaten ...
‒ kan analysere og diskutere relevante problemstillinger, herunder løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer.
‒ kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å kunne drive mer målrettet skoleutvikling og forbedringsarbeid
‒ har trygghet, kompetanse og vilje til å delta i debatten om skoleutvikling både internt og eksternt
‒ kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser i forbedringsarbeidet i skolen
-
Forbedringsledelse
-
Involverende endringsledelse
-
Hvordan mobilisere endringsvilje
-
Hvordan gjennomføre endringsprosesser
-
Hvordan konsolidere endringen
-
Skolekultur som ressurs og hinder for læring, utvikling og endring
-
Dybdelæring; skaperglede engasjement og utforskertrang
-
Kritisk tenking og refleksjon
-
Samfunn og arbeidsliv i endring
-
Hvordan jobbe med tverrfaglige temaer
-
Hvordan lede lærings- og læreplanarbeid effektivt
-
Rektors styringsrett
-
Arbeidsrettslige emner; overtallighet, best kvalifisert, oppsigelser
-
Skolemiljø i endringsarbeid
-
Digitalisering og endring i skolen
-
Hvordan lede digital læring
Programmet gjennomføres over åtte samlinger, totalt ca. 75 timer.
Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av kurset. Oppgaven blir utlevert allerede på første dag i første samling og baserer seg på kursets innhold; forelesninger, pensum, læringsaktiviteter og kandidatens egen praksis. Arbeid med prosjektoppgaven foregår mellom og på hver samling.
Kandidatene vil få individuell veiledning på prosjektoppgaven i løpet av kursets gjennomføring.
I tillegg er det en integrert ferdighetstrening knyttet til egen praksis og skole. Ferdighetstreningen vil gi kandidatene mulighet til å trene på å bruke metoder og verktøy og å jobbe målrettet med hvordan de skal ta i bruk ny kunnskap. Målet med ferdighetstreningen er å senke terskelen for å ta i bruk kunnskapen og ledelsesverktøyene deltakerne får gjennom kurset, samtidig skal ferdighetstreningen legge til rette for erfaringsdeling og læring på tvers av skoler, skoleslag og kommuner.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Dette kurset har overlappende emner med programmet "Ledelse i skolen" og programmet "Ledelse og omstilling i skolen". For studenter som tar sikte på å ta en Master of Management grad er det viktig å være klar over at overlappende kurs ikke kan inngå i graden, jfr. UHL § 3-5.
Ved for eksempel samlinger utenlands eller ved gjesteforelesere, så kan deler av undervisningen foregå på engelsk.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Tredje semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 3 Semester Kommentar: Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave 100%. Prosjektoppgaven deles ut ved oppstart av kurset og leveres inn etter endt kurs. Oppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Eksamenskode: MAN 52401 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 5148 | 100 |
MAN 5140 | 100 |
MAN 3127/3128/3129/3130 | 100 |
MAN 3131/3132/3133/3134 | 100 |
MAN 5133 | 100 |
MAN 3135/3136/3137/3138 | 100 |
MAN 5167 | 100 |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 75 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 90 Time(r) | Pensum og andre læringsressurser. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 160 Time(r) | |
Eksamen | 75 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.